«Picasso descobreix París», un viatge a la bohèmia de principis del segle XX

El 21 de setembre obrirem oficialment al públic la mostra «Picasso descobreix París» al Museu Picasso de Barcelona. Es tracta d’una mostra que vol transmetre l’impacte que va causar la capital francesa en l’artista les dues primeres vegades que hi va viatjar, i que ha estat possible gràcies a un intercanvi d’obres amb el Museé d’Orsay i el Museé National Picasso-París.

Picasso va trepitjar París per primer cop a la tardor de 1900, quan encara tenia 19 anys. La ciutat estava en plena efervescència per la celebració de l’Exposició Universal, i l’art modern ocupava un lloc destacat arreu. Corrents pictòriques com l’impressionisme, el moviment nabí o el simbolisme s’obrien pas, tant a les galeries privades com als cartells que es penjaven als carrers. Picasso va quedar meravellat per aquest context i va establir relacions amb galeristes i marxants que li van permetre difondre els seu treball.

Picasso descobreix París, un viatge a la bohèmia de principis del segle XX

Pablo Picasso: Picasso i Manuel Pallarès contemplant la torre Eiffel. Barcelona o París, 1900. Tinta sèpia a ploma sobre paper. 8,8 x 11,1 cm (irregular). Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.996. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia. © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018.

Però a «Picasso descobreix París» no només hem seleccionat obres que recreen aquesta entusiasta vida cultural sinó que també ens hem aturat en una data concreta: el 15 de juliol de 1901. Aquell dia, el crític d’art Felicien Fagus va publicar a la Revue Blanche una ressenya de l’exposició «Picasso i Iturrino» que es feia a la Galerie Vollard, destacant que en les obres del malagueny s’hi albiraven influències de Delacroix, Manet, Monet, Van Gogh, Pissarro, Toulouse-Lautrec, Degas, Forain Rops, entre d’altres.

Edouard Manet: Corrida de toros" Cavall banyegat - Pablo Picasso
Primera imatge: Édouard Manet: Corrida de toros. 1865-1866. Oli sobre tela. 90 x 111 cm. Musée d’Orsay. © RMN-Grand Palais (Musée d’Orsay) / Tony Querrec / Gérard Blot / Hervé Lewandowski / Thierry Le Mage / Jean Schormans / Michèle Bellot / René-Gabriel Ojeda / Thierry Olivier. | Segona imatge: Pablo Picasso: Cavall banyegat. Barcelona, octubre del 1917. Llapis grafit sobre tela amb imprimació ocre. 80,2 x 103,3 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia. © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018.

Alguns d’aquests artistes i d’altres com Bartholomé, Carrière, Capiello, Cézanne, Steinlen o Gauguin estaran representats a «Picasso descobreix París» gràcies als préstecs efectuats pel Museé d’Orsay i el Museé National Picasso-París. De fet, la idea neix arran de l’intercanvi d’obres que hem dut a terme amb aquestes dues institucions per a la mostra «Picasso bleu et rose», que s’inaugura el 18 de setembre al Musée d’Orsay de París.

Cinc banyistes - Paul Cézanne L'ofrena - Pablo Picasso
Primera imatge: Paul Cézanne: Cinc banyistes. 1877-1878. Oli sobre tela. 45,8 x 55,7 cm. Musée National Picasso-Paris. © RMN-Grand Palais (Musée National Picasso-Paris) / Mathieu Rabeau. Segona imatge: Pablo Picasso: L’ofrena. París, 1908. Guaix sobre cartró amb imprimació blanca. 30,6 x 30,6 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Lord Amulree, 1985. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia. © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018.

«Picasso descobreix París» està comissariada per Malén Gual, conservadora del Museu Picasso de Barcelona, i es podrà veure fins al 6 de gener de 2019. Esteu convidats a sumar-vos a aquest viatge a la bohèmia de principis del segle xx, i a experimentar la mateixa fascinació que va sentir Picasso quan va visitar la Ciutat de la Llum per primera vegada.

• Més informació a la pàgina de l’exposició: «Picasso descobreix París»
  • Seguiu les novetats a les xarxes socials amb l’etiqueta: #PicassoParis

Redacció del Museu Picasso

No hi ha comentaris.