Altres artistes a la donació Picasso 1970

Celebrem la donació de Picasso al nostre Museu l’any 1970 amb l’exposició «Altres artistes a la donació Picasso 1970», del 6 d’abril al 3 de setembre de 2017. Una mostra comissariada per Malén Gual, conservadora del Museu Picasso de Barcelona.

El visitant pot gaudir d’una selecció de 31 obres, pintures i dibuixos d’artistes que Picasso va deixar als domicilis familiars quan va marxar a París i que, posteriorment, el 1970 va donar al Museu en memòria del seu amic Jaume Sabartés.

Carles Casagemas. ‘Caricatura d'un guàrdia forestal

Carles Casagemas. Caricatura d’un guàrdia forestal. c. 1900. Llapis grafit i aquarel·la sobre paper; 11,8 x 8,1 cm (irregular). Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.944. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia

L’espectador es veurà envoltat d’obres de companys i alumnes del pare de Picasso, i d’obres d’amics i col·legues de l’artista, aplegades durant el període d’estudis a la Llotja i Quatre Gats, entre les quals destaquen les obres de Carles Casagemas, Santiago Rusiñol, Manolo Hugué, Julio González i Manuel Pallarès.

Diverses obres d’aquests artistes s’exposen juntament amb obres de Pablo Picasso de la nostra col·lecció, per tal de poder comparar i complementar ambdues creacions artístiques. Les obres inclouen així mateix una breu biografia de cada artista de la mostra, en què s’explica la relació, directa o indirecta, que tenien amb Picasso.

Pel que fa als paral·lelismes entre les obres, destaquem el dibuix de model al natural de Manuel Pallarès, situat entremig de dos dibuixos d’un jove Picasso.

(1) Pablo Picasso. Manuel Pallarès, pintant. Barcelona, 189. Llapis grafit sobre paper. 30,8 x 24,4 cm (irregular). Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.360. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia
(2) Manuel Pallarès. Acadèmia. Barcelona, 1895-1896. Llapis Conté i carbonet sobre paper verjurat amb filigrana. 30,3 x 27,3 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970 .MPB 110.357 . Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia
(3) Pablo Picasso. Acadèmia. Barcelona, 1895-1896. Carbonet sobre paper blau. 58,5 x 39,5 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.890. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia

A la dreta trobem un dibuix de Picasso realitzat en el mateix moment, amb el mateix model i idèntic posat. Aquesta contraposició ens permet observar l’habilitat d’ambdós artistes per captar l’essència, la personalitat i el volum del cos del model, amb un joc de llums i ombres captivador en tots dos casos. A la banda esquerra, un retrat de Pallarès realitzat per Picasso, en què l’espectador pot observar l’artista dibuixant a mà alçada assegut davant d’un cavallet, vinculant-lo directament amb l’obra anteriorment esmentada, i ens situa utòpicament en una de les classes de l’escola la Llotja, on es van conèixer el 1895 i on van iniciar l’amistat que va perdurar al llarg de les seves vides.

Les novetats sobre l’exposició les trobareu a les xarxes socials amb el hashtag: #PicassoAltresArtistes i a la nostra pàgina web.

Redacció del Museu

Enllaços relacionats:

Exposició «Altres artistes a la donació Picasso 1970»

No hi ha comentaris.