Música per a «Las Meninas»

Dijous 27 d’abril  es realitzarà la tercera edició de «Musicant les obres del Picasso», una iniciativa conjunta del Museu Picasso de Barcelona i el Conservatori Superior del Liceu de Barcelona que té com a objectius, mitjançant la unió del llenguatge pictòric i el musical, explicar l’obra del pintor de forma transversal, donar-la a conèixer a les noves generacions de creadors tot contribuint a fer-la «seva» i a usar-la com a punt de partida per a noves creacions.

La proposta consisteix en un treball dels Serveis Educatius del museu amb els alumnes de Composició del Conservatori Superior del Liceu, per tal de parlar i debatre sobre obres específiques de la col·lecció. A partir de la inspiració nascuda d’aquestes obres, els alumes treballen en la composició de les peces musicals. A més del treball de composició, hi ha un treball amb els intèrprets de les diferents composicions musicals, que, per a l’estrena musical, són tan importants com els compositors mateixos.

<a href="https://flic.kr/s/aHskaoUr4p" target="_blank">Click to View</a>
Musicant les obres de Picasso, edició del 2015

En aquesta edició les seves creacions s’han basat en la sèrie de Pablo Picasso Las Meninas, unes obres que s’inspiren alhora en una obra anterior; el quadre de Diego de Velázquez que retrata una escena cortesana.

Dues visions de Las Meninas

Per treballar en aquestes noves composicions, s’ha explorat primer i seguit després el procediment de Picasso en la seva reflexió entorn de l’obra velazquiana: a partir de l’ària Peynándose estaba un olmo de Juan Hidalgo de Polanco, compositor barroc coetani de Velázquez, s’han fet variacions, seriacions i apropiacions de l’obra original i s’han expandit detalls o s’ha reflexionat sobre l’obra en conjunt.

Peynándose estaba un olmo de Juan Hidalgo de Polanco

Les obres que s’estrenen són un reflex dels aprenentatges dels alumnes sobre els processos artístics encetats per Picasso i que encara són vigents avui en dia: com es pot crear de nou a partir de la tradició; com es pot aprendre del patrimoni, i com els diàlegs entre disciplines, artistes i èpoques són plenament enriquidors.

Així doncs, el dijous 28 d’abril tindrà lloc l’estrena d’aquestes obres, de la mà dels compositors Martí Brugué, Silvia Lanao, Víctor Luis, Daniel López, Víctor Morató, Daniel Muñoz­, Sergi Puig i Miriam Spinelli. Per gaudir d’aquesta estrena us proposem dues possibilitats: dues sessions de l’anomenada «visita musical», amb un passejada per les sales de Las Meninas, on s’interpretaran les composicions davant de les pintures, o bé en una estrena formal a la nostra sala d’actes, on comptarem amb una introducció del crític de música i investigador Jorge de Persia, que oferirà una contextualització de com les disciplines de la música i de les arts visuals aborden la creació a partir d’obres anteriors.

Musicant les obres de Picasso, 2014

Musicant les obres de Picasso, edició del 2014

Des del museu ens complau enormement aquesta col·laboració, que fomenta la creació i enriqueix també la nostra col·lecció, aportant noves mirades. Aquestes peces musicals són visions sobre l’obra de Picasso que ens fan entendre-la des de noves dimensions i aprofundir en el seu coneixement.

D’altra banda, aquest treball conjunt permet a joves compositors considerar les complexitats conceptuals de la música i la seva significació, així com presentar i estrenar el seu treball en un entorn que fomenta la seva visibilitat. Sense anar més lluny, el 29 de juny passat, les composicions de Daniel Muñoz i David Esterri creades per l’edició del 2015 de “Musicant les obres de Picasso” van ser presentades a la Royal Academy of Music de Londres, un fet que testimonia la dimensió que pot assolir una col·laboració d’aquestes característiques.

Dijous, 28 d’abril de 2016. Museu Picasso. Barcelona

• 19.00 h i 19.45 h – Visita musical a les sales de la col·lecció en dues sessions. Es presentaran les composicions davant de l’obra que les ha inspirades. Entrada per c/ Montcada, 23. Barcelona. (Visita musical: 3,50 €)
  • 21.00 h – Concert a la Sala d’actes. Estrena de les obres amb presentació a càrrec de Jorge de Persia.
  • Entrada per la plaça de Jaume Sabartés, 1. Barcelona. (Entrada gratuïta)

Benjamin Davies (director acadèmic i cap del Departament de Composició del Conservatori Superior del Liceu) i Anna Guarro

3 Comentaris
  • Carla
    abril 21, 2016

Combinar música con pintura ¡Cuantas emociones juntas! Poesía sonora-visual…

• Museu Picasso
    abril 27, 2016

Hola Carla, gracias por tu comentario ¿Vas a venir mañana? ¡Te esperamos!

• Carla
    abril 27, 2016

sí, ¡No me lo voy a perder! : )