Inaugurem l’exposició “La passió grequiana de Picasso”

Gràcies a la col·laboració del Museo Nacional del Prado, en aquestes sales mostrem l’oli Vell cavaller d’El Greco al costat de les peces de la nostra col·lecció que Picasso va realitzar sota la influència de l’artista o com a homenatge a la seva obra.

El Greco Vell CavallerMPB 110.034

El Greco. Vell cavaller. Oli sobre tela. 46 x 43 cm. Museo Nacional del Prado, Madrid © Museo Nacional del Prado. Madrid | Pablo Picasso. Desconegut a l’estil de El Greco. Barcelona, c. 1899. Oli sobre tela. 34,5 x 31,2 cm (irregular). Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

L’admiració que Picasso sentia per El Greco es va iniciar a la seva joventut, arran de les visites al Museo del Prado, i es va mantenir al llarg de la seva vida, però va destacar especialment en el període de contacte amb el Modernisme barceloní, durant l’època blava, en els inicis del cubisme i, també, els últims anys, quan va dirigir la mirada al segle d’or espanyol.

La tardor de 1897 el jove Picasso es va traslladar a Madrid per estudiar a la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Ben aviat va rebutjar el sistema d’ensenyament de l’escola i va decidir formar-se pel seu compte, aprenent directament de l’observació de les obres mestres conservades al Museo Nacional del Prado. L’artista va deixar clares les seves intencions, preferències i nous models a la carta adreçada al seu antic company de Llotja, Joaquim Bas:

El museu de pintures és bonic: Velázquez de primera; El Greco uns caps magnífiques; Murillo, no em convenç en tots els seus quadres; Tiziano té una Dolorosa molt bona; Vandik uns retrats i un Penediment de Jesús, de categoria; Rubens té un quadre (La serp de foc) que és un prodigi; Teniers uns quadres petits molt bons, de borratxos, ara no recordo més “. (Carta de Picasso a Joaquim Bas, Madrid, 3 de noviembre de 1897, Fundació Palau, Caldes d’Estrach)

Un any més tard, durant la seva estada a Horta de Sant Joan, va omplir un full de dibuixos amb inscripcions demanant a El Greco i a Velázquez que l’inspiressin.

MPB_110.747R

Pablo Picasso. “Greco, Velázquez INSPIREU-ME”. Horta de Sant Joan, 1898-1899. Llapis Conté sobre paper. 24,3 x 16,2 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 110.747R

En tornar a Barcelona, en el cercle dels Quatre Gats va entrar en contacte amb Santiago Rusiñol, Miquel Utrillo i Ignacio Zuloaga, admiradors, col·leccionistes i defensors de El Greco. L’interès de Picasso es va revitalitzar i va realitzar diversos dibuixos i pintures en els quals la referència a al pintor de Toledo es posa de manifest en l’allargament pronunciat de les figures, la sobrietat dels fons i en la caracterització dels personatges amb vestimentes del segle XVI.

MPB_110.641MPB_110.316R

Pablo Picasso. Cap d’home a l’estil de El Greco i altres croquis. Barcelona, c. 1899. Llapis Conté sobre paper verjurat. 24 x 16,1 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 110.641 | Pablo Picasso. Personatge grequià. Barcelona, c. 1899. Llapis Conté sobre paper. 21,8 x 15,5 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 110.316R

La pervivència d’El Greco en l’obra de Picasso és evident en l’època blava. Per exemple per a realitzar la Evocació (L’enterrament de Casagemas) de 1901, es va inspirar en la composició L’Enterrament del Comte d’Orgaz i en L’adoració dels pastors. I, al llarg del període, trobem un cert misticisme i manierisme en les figures que ens porten a les representacions d’Apòstols d’El Greco.

En l’obra tardana de Picasso s’observa un renaixement de la inspiració grequiana. L’artista va confessar al seu marxant Daniel-Henry Kahnweiler que el que més li atreia d’El Greco eren els seus retrats. Per això, gran part de les obres vinculades a ell realitzades entre 1950 i 1970, utilitzant tot tipus de tècniques, inclosos el linogravat i l’aiguafort, són fonamentalment retrats, caps o bustos de personatges masculins.

MPB_113.128MPB_111.967

Pablo Picasso. Retrat d’home amb gorgera. Variació inspirada en El Greco. Mougins, 9 d’abril del 1962. Gravat amb gúbia en cinc colors, sobre dues planxes de linòleum, estampat sobre paper vitel·la Arches (prova Sabartés, IV estat i definitiu). 34,8 x 27 cm (planxa); 62,5 x 44,5 cm (làmina). Adquisició, 2007. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 113.128 | Pablo Picasso. Retrat caricaturesc d’un dels personatges de L’enterrament del comte d’Orgaz, plorant. Mougins, 29 de juny del 1968 (I). Aiguafort sobre planxa de coure, estampat sobre paper vitel·la Rives (prova Sabartés). 20,8 x 15 cm (planxa);  34,6 x 28,5 cm (làmina). Donació Pablo Picasso, 1971. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 111.967

L’exposició es podrà veure a les sales del museu fins al 17 de gener de 2016 i es pot seguir per les xarxes socials a través del hashtag #PicassoElGreco.

Malén Gual
Comissària de l’exposició i conservadora de la col·lecció del museu

Enllaços relacionats
Web de l’exposició “La passió grequiana de Picasso”