Habitants del museu: Ramon Reventós, l’amic escriptor de Picasso

Ramón Reventós i Bordoy va ser un escriptor i periodista que va néixer el 1881 a Barcelona fill del mestre d’obres Isidre Reventós Amiguet i de Concepció Bordoy Tuyet. Dels nou fills que va tenir la família, van ser el germà gran Ramon, més conegut com a Moni, i el segon Jacint, altrament anomenat Cinto, els components de la família Reventós amb qui Picasso va mantenir més amistat.

MPB 110.872Picasso i els Reventós_RetratElGuayaba

Pablo Picasso. Ramon Reventós Bordoy. Barcelona, 1899-1900. Pintura a l’essència, carbonet i llapis conté sobre paper. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.872 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015 | Joan Vidal i Ventosa. Fernande Olivier, Pablo Picasso i Ramon Reventós a El Guayaba. 1906.  Fons Joan Vidal Ventosa. Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

Picasso es va introduir a la família Reventós de la mà d’ Àngel Fernández de Soto qui el va presentar a Ramon; ambdós treballaven a la botiga d’ultramarins Mir y Suñol, situada al carrer de la Princesa. Picasso va començar a sovintejar les reunions que se celebraven a la casa familiar dels Reventós juntament amb intel·lectuals de l’època. D’aquesta manera l’artista es va anar obrint camí en els cercles barcelonins. Ramon Reventós i Picasso freqüentaven també els Quatre Gats, juntament  amb bona part dels artistes i intel·lectuals de la ciutat. Tal i com cita Rocarol a les seves memòries, entre els amics Ramon era conegut per les seves aficions amb el sobrenom de “Traguito”.

La seva carrera professional es va conduir ben aviat cap a l’escriptura i va destacar en l’àmbit de la sàtira i l’humor així com en el de l’art. Ramon va publicar contes i notes d’art en diverses revistes, com ara Luz, Quatre Gats, Papitu i Picarol (que dirigí entre 1912 i 1913). A més a més, Picasso va publicar un article seu a la revista Arte Joven el 1901. A mode d’homenatge pòstum Picasso il·lustrà els relats El capvespre d’un faune i El centaure picador que van aparèixer a l’edició catalana de Dos Contes, publicat per primer cop el 1947, traduït al francès el 1948 i recentment reeditat per la Fundació Picasso-Reventós.

Dos_Contes_01 Dos_Contes_02

Reedició de l’obra Dos Contes per la Fundació Picasso-Reventós

Més enllà de les il·lustracions dels seus escrits, Picasso li realitzà en vida diversos retrats, com també feu amb Jacint, alguns dels quals es poden veure actualment exposats a les sales de l’exposició temporal “Picasso i els Reventós”. Un dels retrats de Ramon i també un de Jacint van formar part de l’exposició que Picasso realitzà als Quatre Gats al febrer del 1900.

La relació amb els dos germans va ser especialment intensa des de la tornada de Picasso d’Horta de Sant Joan el 1899 i fins que marxà a París el 1904. No obstant, es van seguir trobant, tal i com s’il·lustra amb la foto realitzada per Joan Vidal Ventosa a El Guayaba i sobretot van seguir mantenint contacte a través de la correspondència, tal i com es pot veure també a l’exposició i a la publicació Picasso i Reventós: una correspondència entre amics.

L’estima que professava Picasso cap a Ramon Reventós queda molt ben palesa en aquesta cita de l’artista expressada a Jacint Reventós Conti:

«Fixa’t si estimava el teu oncle, que quan vaig tenir la idea de donar-lo a conèixer aquí a París va ser durant la guerra. Anava molts dies a la Biblioteca Nacional, a peu cada dia, amb tots els perills que això comportava, per copiar aquells dos contes, i els vaig copiar tots a mà. Un dia te’ls ensenyaré escrits amb lletra meva.» Picasso a Jacint Reventós Conti, a Picasso i els Reventós (Barcelona: Gustavo Gili, 1973, pàg. 20)

L’última de les trobades entre Ramon i Picasso va ser al 1917 durant l’estada de l’artista a Barcelona entre el juny i el novembre d’aquell mateix any. Ramon Reventós va morir l’1 de gener de 1923, però l’amistat amb la família es va prolongar gairebé un segle.

Cristina Martín
Gestió de xarxes socials

Enllaços relacionats
Web de l’exposició: Picasso i els Reventós
Inaugurem l’exposició “Picasso i els Reventós”
Habitants del museu: Àngel Fernández de Soto, l’amic dandi de Picasso

Bibliografia i referències
Picasso i els Reventós. Pablo Picasso i Jacint Raventós Conti. Barcelona: Gustavo Gili 1973. Pàg. 20
Memòries de Josep Rocarol. Josep Rocarol i Faura. Pròleg de Josep Palau i Fabre. Barcelona, 1999. Pàgs. 20-21.
Dos Contes. Ramon Reventós. Il·lustracions de Pablo Picasso. Fundació Picasso-Reventós. Barcelona, 2015.
Catàleg de l’exposició “Picasso Picasso i els 4 Gats. La clau de la modernitat”. Museu Picasso, Barcelona. 1995-96. Pàg. 308.
Picasso i Reventós: una correspondència entre amics. Marilyn McCully i Malén Gual Pascual. Fundació Museu Picasso de Barcelona, 2015.