Finalitza el curs escolar 2014-2015… però al museu no fem vacances!

“Felicitats per saber treure les paraules als nens”

Valoració d’una mestra de 2n de primària

educacio_01

Taller per a escoles

Amb la finalització del curs escolar 2014-2015 acaben també al museu les activitats programades per escoles i instituts per aquest curs, una tasca que genera una alta activitat al museu i a través de la qual hem atès, al llarg dels nou mesos lectius que van de setembre a juny, a més de 19.000 estudiants de primària, secundària i batxillerat, així com també a estudiants estrangers, grups universitaris i grups d’inclusió social. A continuació fem una anàlisi del que ha estat el curs escolar pas a pas:

Usuaris

El col·lectiu que més ha usat els nostres serveis han estat els alumnes de primària (d’entre 6 i 12 anys), que representen un total del 62% dels nostres visitants, mentre que els grups de secundària, batxillerat i universitats han representat un 30% del total, entre estudiants locals i estrangers. Els grups d’inclusió social i accessibilitat que hem atès representen un 8% del total, que són unes gairebé 1.500 persones (uns 60 grups) que el museu ha acollit de manera personalitzada per ajustar-se a les seves necessitats específiques.

accessibilitat

Tallers per a grups d’inclusió social i accessiblitat

Activitats i tallers

Les activitats que oferim a l’ensenyament reglat, són principalment la visita dinamitzada i la visita taller. Aquesta consta, com el seu nom indica, d’una visita a la col·lecció permanent del museu (o a l’exposició temporal si coincideix amb el calendari lectiu, com ha estat aquest any amb l’exposició “Picasso/Dalí. Dalí/Picasso“), seguida d’una activitat a les aules que permet plasmar de manera plàstica i lúdica els conceptes principals treballats a sales. El museu proposa en aquests moments tres visites taller pel cicle de primària i dues per secundària i batxillerat.

Cada any revisem els tallers per incorporar canvis i modificacions, i un dels canvis que hem incorporat ha estat en un dels tallers més ben rebuts pel professorat, el “Fem d’artistes!”. Hem millorat el material d’un dels exercicis, amb la inclusió de les temperes sòlides de Playcolor Art, que amb les seves prestacions plàstiques i gammes de color han enriquit l’activitat artística proposada.

educacio_04

Treballant amb Playcolor Art

Per altra banda durant aquest curs hem incorporat un nou taller, “Una obra i mil històries”, que permet explorar les infinites narratives que poden sorgir d’una obra i proposa als estudiants crear les seves pròpies. El taller ha estat molt ben rebut per alumnes i per mestres, que veuen les possibilitats de treball tranversal a l’escola que ofereix.

Metodologia

La metodologia de treball que hem usat amb els nostres visitants ha estat, com ja vam exposar en un anterior article, la de les Estratègies de Pensament Visual, amb la qual estem molt contentes d’haver seguit aprofundint i aprofitant les possibilitats que ens ofereix de treballar des dels centres d’interès dels alumnes i amb la informació adequada als seus interessos i nivell cognitiu.

educacio_03

Metodologia dels tallers i activitats posant en pràctica Estratègies de Pensament Visual

Avaluació per part del professorat

Demanem a les mestres que acompanyen els grups que ens facin una avaluació de la seva visita. Aquestes avaluacions són molt útils a l’hora de revisar el programa i afegir canvis. De tots els comentaris, destaquem els que valoren positivament el diàleg que generem en els grups, i la manera d’enriquir els seus interessos i crear coneixement durador a partir de la seva curiositat i les seves observacions.

Hi ha també alguns comentaris que ens proposen millores. Els més habituals són els que demanen la possibilitat de passejar-se de manera lliure el museu després de la seva visita, la qual cosa no és possible degut al gran volum de visitants que les nostres sales (de dimensions reduïdes) reben cada dia. L’altre petició més habitual és la de veure més obres per visita, i també voldríem donar resposta a aquesta petició indicant que el número actual d’obres que es debaten en grup (entre 4 i 5 segons proposta) està pensat per fomentar el procés d’aprenentatge de l’alumne, ja que veure més obres no el permet recordar bé les informacions rebudes.

educacio_02

Tallers per a grups escolars

I un cop acabat el curs escolar…

Amb la finalització del curs, al museu engeguem nous projectes per l’estiu, com el curs de formació per a professorat “Processos creatius: aprenem creant”, que oferim del 6 al 10 de juliol, l’activitat per casals d’estiu “Et reconeixes?” que oferim també durant el mes de juliol o les activitats de col·laboració amb casals del barri com a part de la nostra tasca de treball de proximitat.

Ens retrobarem amb l’ensenyament reglat a l’octubre, i aquells que ho desitgeu podeu començar a fer les seves reserves a partir de l’1 de setembre vinent. Esperem poder donar-vos la benvinguda llavors, i mentre, bon estiu i bones i ben merescudes vacances!

Anna Guarro
Responsable de Serveis Educatius i Activitats