Pràctiques al museu: una oportunitat per a tots

Dels meus anys com a estudiant universitària guardo molts i molt bons records. Un dels millors, i segurament també un dels més rellevants pel meu desenvolupament formatiu, va ser el programa de pràctiques que vaig seguir en un museu.

practiques_ca

Aquell primer contacte amb el món professional em va fer aprendre a tots nivells i em va donar a conèixer àmbits laborals i d’aprenentatge que em van ajudar a orientar la resta dels meus estudis així com la meva vida professional posterior.

Amb aquest record al cap, quan el nostre director Bernardo va demanar al departament de Serveis Educatius i Activitats que dissenyéssim un programa de pràctiques global per al museu, vaig emprendre aquest encàrrec amb molta il·lusió.

El projecte demanava que el programa de pràctiques considerés les necessitats formatives dels estudiants així com la necessària funció educativa d’un museu. Els objectius que ens vam marcar va ser que respongués a un ferm compromís per part del museu de col·laborar de manera activa en la formació de futurs professionals; i que promogués l’aprenentatge mitjançant l’experiència en els àmbits professionals que es desenvolupen en el museu, tot proporcionant a estudiants de diverses vies formatives la possibilitat d’aprendre de la pràctica professional quotidiana i per tant millorar les seves capacitats d’inserció en el món laboral.

Vam treballar doncs en una proposta que considerés:

• Generar uns projectes de pràctiques a diversos departaments del museu on l’estudiant seleccionat/da col·labori estretament amb la resta d’integrants, tenint una clara definició de quines són els seus deures i responsabilitats en el museu. També, cada estudiant dependria d’un/a responsable dins del departament, que seria l’encarregat de vetllar per la seva formació i projecte de pràctiques.
  • Oferir als estudiants sessions formatives internes que els permetin conèixer a fons el funcionament del museu més enllà de l’àmbit escollit, així com també oferir visites formatives a altres institucions museístiques de la ciutat, a definir segons els perfils i els àmbits d’interès dels estudiants.
  • Propiciar una situació de convivència de diversos estudiants en pràctiques al mateix temps, de manera que entre ells hi hagi també un intercanvi d’experiències i un enriquiment mutu.
  • Generar també una situació d’intercanvi de coneixements intergeneracional, amb els estudiants aportant als professionals del museu els seus punts de vista i noves concepcions.

Aquest curs 2014-15 hem llançat la primera convocatòria, que en un principi ofereix quatre places de pràctiques en els departaments de Restauració i Conservació Preventiva, Exposicions, Centre de Documentació i Recerca i Serveis Educatius i Activitats. Esperem que en propers cursos puguem ampliar l’oferta de places, aquest any hem preferit acotar-la i aprendre amb els estudiants com millorar aquest projecte.

Obra de la exposición "Picasso ante Degas"

Feines de conservació durant el procés de muntatge d’una exposició

Animem als estudiants interessats a presentar la seva candidatura, per part nostra avancem que seran molt ben acollits al museu i que treballarem per fer que la seva estada sigui una experiència enriquidora i significativa.

Anna Guarro
Responsable de Serveis Educatius i Activitats

Enllaços relacionats
Bases de la convocatòria de pràctiques