L’educació digital: una formació de doble via

El passat mes de maig vaig assistir a la presentació de la guia per a famílies “Com t’impliques en l’educació digital dels teus fills i filles?”. Una guia enfocada a pares i mares per orientar-los en l’educació de l’entorn digital en què ens veiem immersos. Aquesta, com altres guies, formen part del conjunt de recursos enfocats a pares i docents que s’estan generant al voltant de les noves vies de comunicació i aprenentatge tecnològiques actuals.

educacio digital

Guia per a famílies “Com t’impliques en l’educació digital dels teus fills i filles?

L’educació en l’ús dels dispositius digitals és un dels nou pilars del que en el món anglosaxó es denomina Digital Citizenship o Ciutadania Digital, des del punt de vista dels drets i deures dels ciutadans que sorgeixen en l’entorn de les noves tecnologies. És un tema complex del qual ja fa anys que es debat sota noms diversos i des de països diferents, però sota un horitzó comú: fer un acompanyament en l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Segons la UNESCO l’educació o alfabetització digital és el conjunt de destreses, coneixements i aptituds que necessita una persona per poder desenvolupar-se funcionalment en la societat tecnològica. I aquesta educació digital, enfocada especialment de cara als nens i joves que s’estan formant, implica agents i conceptes que va més enllà de l’àmbit purament familiar.

Considerem aquí tres àmbits importants de formació, la influència de cadascun pot variar segons la cultura, però en un moment o un altre tots hi juguen un paper determinant:

• a casa: (des)coneixement parental, influència germans i familiars, etc.
  • a l’escola: formació de l’equip docent i administratiu, llibres digitals, llibres amb material complementari en línia, plataformes de recursos, gestors de cursos en línia, etc.
  • a institucions culturals: influència formativa aplicada des de biblioteques, centres cívics, centres culturals, museus, etc.

És important formar als joves des d’aquests àmbits en els drets i deures que tenen entorn el món digital per tal de donar-los eines que els permetin desenvolupar-se lliurement en un món tecnològic vertiginosament canviant. Últimament per exemple, estem veien l’aparició de wearables com les Google Glass o els smartwatchs que faran evolucionar les tendències de comunicació. Les empreses tecnològiques estan molt pendents del consum d’aquests dispositius per part de joves i adolescents per poder mantenir el seu nínxol de mercat fins a l’edat adulta.

I és igualment important informar-se i formar-se per poder donar recursos de forma coherent a unes noves generacions que, per una banda, tenen molts més coneixements sobre l’ús de les eines tecnològiques, però que, per l’altra, sovint desconeixen l’abast global de les mateixes.

Cristina Martín

Enllaços d’interès
Programa Suport educatiu a les famílies de l’Ajuntament de Barcelona
Internet Segura