La Malaltia Romàntica: una investigació artística sobre la tuberculosi

He tingut la magnífica oportunitat de dur a terme una nova obra d’art per a ser exposada al Museu Picasso de Barcelona en el marc del programa d’Art, Ciència i Tecnologia del Festival de Ciència, Tecnologia i Innovació 2014 com a part del meu projecte sobre la relació entre l’art i la tuberculosi anomenada La Malaltia Romàntica. Aquest obra ha estat inspirada en la sèrie de Pablo Picasso de 1899-1900 ¡Pobres genios! de la col·lecció del museu, que mostra un grup de persones al voltant del llit d’un malalt, que sembla representar una persona que pateix tuberculosi.

Taller_04

Resultats del taller

Sovint treballo mitjançant l’alteració d’objectes antics. No són peces d’alta qualitat museística, sinó objectes usats als quals dono una nova vida. Vaig quedar especialment impressionada per la poderosa imatge del llit a l’obra de Picasso, ¡Pobres genios! i vaig decidir fer una representació d’aquell llit. Vaig aconseguir un llit de nines antic del període aproximadament en què Picasso va pintar l’obra, i vaig tenyir i brodar la roba del llit amb substàncies naturals com el càrtam, closques de nous i arrel de roja, que eren utilitzades en el passat com a tractament de la tuberculosi, que a l’època també es coneixia amb el nom de “consumpció“, ja que semblava que els pacients es “consumien” des de l’interior. Vaig crear un petit edredó utilitzant quadrats de tela cosits amb antibiòtics i antibacterians, sobre els quals s’havien cultivat bactèries ambientals. La tuberculosi és causada pel Mycobacterium tuberculosis, però hi ha moltes soques benignes o inofensives a l’ambient, incloent a terra i fins i tot a l’aigua de l’aixeta. Els bacteris van ser completament esterilitzats mitjançant l’ús de vapor d’aigua d’alta pressió, un procés conegut com a tractament en autoclau, que s’utilitza als hospitals. Col·laboro amb científics al Regne Unit per desenvolupar el treball i sóc artista resident en un projecte que es diu “Modernització de la Microbiologia Mèdica” de la Universitat d’Oxford en col·laboració amb científics de Salut Pública d’Anglaterra, en particular el Dr. John Paul.

Instal·lació_01Taller_03

Llit de nines i creu de doble barrat

El llit en sí va ser perforat a consciència, un procés que va durar setmanes, per donar l’aparença d’una descomposició del teixit pulmonar del pacient, igualment reflectida a les costures de ganxet tenyides amb closca de nou utilitzades per fer el coixí. Vaig basar aquestes textures en les observacions de primera mà dels teixits pulmonars en un laboratori d’anatomia al Brighton and Sussex Medical School. La peça de roba sobre el coixí és la creu de doble barrat, que s’utilitza, des de 1902, com a símbol de la lluita contra la tuberculosi.

Finalment, el llit es va contaminar amb la mateixa malaltia, o al menys amb un rastre d’aquesta. Està impregnat amb ADN extret de la tuberculosi, preparat en laboratori en col·laboració amb el projecte “Modernització de la Microbiologia Mèdica”. Els organismes es van esterilitzar mitjançant un procés validat usat en les respectives investigacions d’avantguarda sobre la seqüenciació del genoma de la tuberculosi. L’obra va ser creada amb la col·laboració del Dr. John Paul, Kevin Cole i el Dr. James Price.

Durant molt de temps la tuberculosi s’ha associat amb el geni artístic, només cal mirar la llista de famosos amb tuberculosi i projectes científics com “The Genius Germ Hypothesis” que han intentat, d’alguna manera, ‘demostrar’ aquesta relació.

Taller_01Taller_02

Participants durant el taller

També vaig tenir l’oportunitat de participar en un debat i vaig liderar un taller en col·laboració amb els investigadors de tuberculosi establerts a Barcelona Pere Joan Cardona i Cristina Vilaplana, de la UTE de l’Institut Germans Trias i Pujol els dies 14 i 15 de juny. La seva fascinant recerca serà, sense cap mena de dubte, una inspiració per a futures obres d’art que faci. Van protagonitzar una xerrada sobre la historia de la lluita de la humanitat contra la tuberculosi i els diversos intents de curar-la. Van parlar de les preocupacions actuals sobre les formes de tuberculosi resistents als fàrmacs (no tractables), que han evolucionat per contrarrestar la nostra capacitat de matar el bacteri i van explicar la història d’un pacient que, segons es deia, havia estat curat mitjançant l’ús d’un medicament fet d’or.

Va haver molta activitat al taller i gent de totes les edats i nivells de coneixement va crear els seu propis “teixits infecciosos” utilitzant plaques de Petri plenes d’agar, colorants naturals, i altres herbes i espècies antimicrobianes, com l’orenga, coneguda per ser capaç d’interrompre els senyals químics usats pels bactèries per comunicar-se (conegut com a quorum sensing). Van modelar els seus propis quadradets d’edredó i les fotografies del creixement dels cultius dels bacteris es penjaran a www.normalflora.co.uk tan aviat com estiguin disponibles, abans d’ésser esterilitzats i utilitzats en algunes de les meves futures obres.

Instal·lació_02

Anna Dumitriu al costat de la instal·lació artística i els resultats del taller

Després del taller vaig afegir també alguns resultats d’aquest a la instal·lació, en particular experiments dels participants sobre colorants antimicrobians i experiments de teixits infecciosos. Em van impressionar els magnífics colors que van fer servir i també els debats fascinants que vàrem tenir tots plegats amb els científics. Va ser un veritable honor estar involucrada en aquestes activitats.

Anna Dumitriu

Enllaços relacionats