Blog del Museu Picasso de Barcelona

En residència: El taller de La Californie, Nan i Adolescent

Aquest mes de juny la nostra col·lecció torna a entrar en diàleg amb obres pertanyents a altres col·leccions. Les obres El taller de La Californie (1956), Nan i Adolescent (ambdues del 1969) es poden veure a la sala 16 i les sales de la sèrie de Las Meninas, respectivament.

Nan

Pablo Picasso. Nan. Mougins, 27 juliol 1969. Oli sobre tela. 146 x 114 cm. Col·lecció particular | Pablo Picasso. Adolescent. Mougins 2 d’agost de 1969. Oli sobre tela. 130 x 97 cm. Col·lecció particular

Al llarg de la seva vida Picasso va manifestar interès per molts artistes del passat, arribant a realitzar obres i sèries interpretatives de pintures d’alguns d’ells, com Velázquez, El Greco, Goya, Cranach, Rembrand, Poussin, Ingres, Le Nain, Grünewald, Delacroix, Courbet o Manet.

L’admiració de Picasso per l’obra de Velázquez es va iniciar en visitar per primera vegada el Museo del Prado el 1895. D’entre totes les obres mestres de la pinacoteca madrilenya, el jove artista va triar els retrats de El bufón calabacillas i Francisco Lezcano, el niño de Vallecas per fer-ne còpies en un carnet de dibuix conservat al museu. Dos anys més tard, de nou en el Museo del Prado, va copiar a l’oli el Retrato de Felipe IV i va dibuixar detalls de Las Meninas i Las Hilanderas del pintor sevillà.

Seixanta anys després Picasso va tornar a Velázquez amb força renovada. El 1957 es va enfrontar a Las Meninas i va realitzar un minuciós estudi del ritme, el color i el moviment, en un constant joc d’imaginació i innovació creativa, sense perdre però, la fidelitat a l’atmosfera del llenç de Velázquez.

El 1966 el gentilhome del Segle d’Or espanyol sorgeix com a personatge dominant de tot el període. Aquests gentilhomes evoquen alhora als protagonistes de la novel·la picaresca i a les figures dels quadres barrocs espanyols, als quals es referia Alberti el 1970 com a “familia de graves caballeros españoles grecudos, velazqueños, quevedescos” i holandesos, especialment Rembrandt.

Les dues obres convidades que presentem al costat de La Meninas són un darrer homenatge de Picasso als bufons de la cort de Felip IV retratats per Velázquez: Sebastián de Morra i Francisco Lezcano, el Niño de Vallecas, sintetitzant amb ells l’admiració i el diàleg que establí al llarg de la seva vida amb l’obra de Velázquez.

Taller Californie

Pablo Picasso. El taller de La Californie. Canes, 29 abril de 1956. Oli sobre tela. 195 x 260 cm. Col·lecció particular

D’altra banda, els tallers de La Californie -mansió situada a Canes on Picasso es va instal·lar el 1955 amb la seva parella, Jacqueline Roque– suposen la culminació d’una temàtica constant al llarg de la seva vida, el taller com a espai de labor creadora i quotidiana de l’artista.

El 1955 i 1956 Picasso va realitzar un gran nombre de variacions de l’interior de la vil·la. Les obres que componen el primer conjunt, realitzat a l’octubre de 1955, reflecteixen l’espai lluminós resolt per mitjà de colors freds, el taller sol, sense la presència humana. El gran finestral amb les seves ampul·loses corbes ressalta com a element dominant en aquesta primera fase.

Després del parèntesi de l’hivern, al març de 1956 Picasso reprèn el motiu del taller, però ara es nota la presència humana, primer tímidament, amb l’ordenació i disposició de l’espai i poc a poc es va imposant la presència de la figura femenina, asseguda en un balancí.

L’obra El taller de La Californie, dipositada a llarg termini al museu, pertany a aquest últim grup i està ubicada a la sala 16 del museu. La figura femenina, probablement Jacqueline, apareix asseguda al balancí, compartint protagonisme amb la llum que irradia a través de l’ampli finestral.

Malén Gual
Conservadora de la col·lecció

Enllaços relacionats
Les mil cares de Jacqueline Picasso
El perquè i el com de la nova presentació de Las Meninas

No Comments Yet.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *