Blog del Museu Picasso de Barcelona

Tesi doctoral sobre Pablo Picasso: retrat i autoretrat

Moltes són les publicacions que han parlat sobre Picasso, la seva trajectòria artística, la seva vida, les seves obres, les seves dones, els seus estils pictòrics, però com passa sovint amb els artistes tan polifacètics, sobre Picasso mai no està tot dit i sempre queden àmbits per investigar i aprendre.

Autoretrat Picasso

Autoretrat. Pablo Picasso. Barcelona, 1899-1900. Carbonet i clarió sobre paper. 22,5×16,5cm. MPB 110.632

Des del museu volem contribuir a la producció de coneixement sobre l’artista participant  en estudis sobre art, com és cas del Master Universitari de Recerca en Art i Disseny, i en l’assessorament als estudiants universitaris, de màster, postgrau i doctorat.

Tot sovint els estudiants desenvolupen tesis doctorals que en un futur poden esdevenir llibres de referència sobre l’artista i la seva obra. A continuació destaquem una tesi doctoral que parla sobre el retrat i l’autoretrat de varis artistes, entre ells Picasso. Al museu disposem d’una gran quantitat d’autoretrats de Picasso i en l’exposició del 2013 “Yo Picasso. Autoretrats”, primera gran exposició monogràfica feta sobre l’autoretrat de Picasso, aprofundíem en la temàtica del retrat i l’autorepresentació de l’artista des de la infància fins als seus últims dies.

El retrato y el autorretrato contemporáneo tras las huellas de Durero, Rembrandt y Goya: Picasso, Bacon, Warhol, Freud, Richter y Close a la luz pública; relaciones, comparaciones, análisis y crítica
Autoria: Westendorp Giroldi, Connie Elisabeth
Direcció: Jiménez Martín, Carlos
Centre: Universidad de Granada, Departament de Pintura
Any: 2012
Consulta online

Aquesta tesi té com a punt de partida el gènere del retrat focalitzant-se en per què el retrat com a gènere segueix en vigència, per quin motiu segueix interessant el retrat als grans pintors i per què el missatge dels rostres es manté en la pintura actual, més enllà de l’interès com a gènere. Els artistes triats per l’estudi s’han organitzat en tres grups cronològics: Durero, Rembrand i Goya; Picasso, Bacon i Warhol; Freud, Richter i Close. D’aquesta manera, la tesi s’articula en cinc grans blocs:

Bloc 1: Generalitats sobre el retrat i l’autoretrat. Definicions, història i tipologies
Bloc 2: Els retrats de Durero, Rembrand i Goya i el seu context històric i artístic
Bloc 3: El retrat i autoretrat contemporani. La retratística en Picasso, Bacon i Warhol i en Freud, Richter i Close
Bloc 4: Relacions, comparacions, anàlisi i crítica
Bloc 5: Conclusions generals

La figura de Picasso apareix contraposat a Francis Bacon, tot ressaltant que ambdós van compartir característiques vitals i temàtiques específiques, i que el retrat i autoretrat van formar part de la seva producció durant de tota la seva etapa creativa. La tesi destaca també que Picasso va ser un model per a Bacon i, que aquest va acabar d’evolucionar-lo tendint a la distorsió i transfiguració del rostre cap a la contemporaneïtat, l’antiretrat i la identitat metafòrica.

A continuació us presentem una selecció d’altres tesis sobre Picasso i el seu entorn, generades en l’àmbit universitari nacional, durant els últims deu anys:

La recepción de “lo primitivo” en las exposiciones celebradas en España hasta 1929
Autoria: Muñoz Torreblanca, Marina
Direcció: Ocampo, Estela
Centre: Universitat Pompeu Fabra, Departament d’Humanitats
Any: 2010
Consulta online

Equinos picassianos
Autoria: Barbadilla Trompeta, José A.
Direcció: Barbero, Manuel
Centre: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Dibujo I
Any: 2010
Consulta online

Iconografía picassiana entre 1905-1907. Influencia de la pintura pompeyana
Autoria: Boncompte Coll, Concepción
Direcció: Cirlot, Lourdes
Centre: Universitat de Barcelona, Departament d’Història de l’Art
Any: 2009
Consulta online

Paul Eluard y España
Autoria: Gómez Ángel, Brisa
Direcció: Real Ramos, Elena
Centre: Universitat de València, Departament de Filologia Francesa i Italiana
Any: 2005
Consulta online

Artistas y juguetes
Autoria: Antoñanzas Mejía, Fernando
Direcció: Martínez Salmean, María Luisa i Martínez Sierra, Pedro
Centre: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, Departamento de Dibujo I
Any: 2005
Consulta online

Redacció del museu

Enllaços relacionats
Web de l’exposició “Yo Picasso. Autoretrats”
Després de l’exposició “Yo Picasso. Autoretrats”
El procés creatiu de “Yo Picasso. Autoretrats”

No Comments Yet.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *