La ciutat prodigiosa de Picasso al Club de Lectura

Gairebé sense adonar-nos hem arribat al tercer curs del Club de Lectura. Sembla que fos ahir. Els més fidels, i alguna nova incorporació, ens vam reunir dijous passat (aquest any serà cada segon dijous de mes) per a comentar La ciudad de los prodigios, de Eduardo Mendoza.

La ciudad de los prodigios, Eduardo Mendoza

La ciudad de los prodigios. Eduardo Mendoza

La novel·la conserva la seva força original, amb la seva agosarada estructura, en què el nivell narratiu i el nivell digressiu (assagístic i històric) es van entrellaçant, de manera que les aventures i la malformació d’Onofre Bouvila s’entrecreuen amb les petites misèries i els grans salts endavant i la corrupció de Barcelona, amb el seu humor, també, amb la seva ironia i els seus personatges de novel·la per entregues.

Vam coincidir que si la novel·la continua totalment vigent és, sobretot, perquè parla d’una Barcelona que repeteix els seus errors, que s’explica en el nostre canvi de segle amb el mateix esquema que Mendoza aplica als anys entre les dues exposicions universals. La ciutat olímpica i la del Fòrum de les Cultures i fins i tot la nostra, la d’ara, és tant, però tant similar, a aquella. Fins i tot massa, de semblant.

Sobre el dibujo
, de John Berger, és la nostra propera lectura el dijous 8 de novembre, amb la participació d’Eulàlia Bosch.

Continuem, endavant, com sempre, que tres anys no són res i encara ens queda molta corda.

Jordi Carrión
www.jorgecarrion.com