Manual de perfils segons l’estil de vida: visió de la cultura

El mes passat vaig assistir a un programa de conferències a Rotterdam anomenat Audiences Insight/Out. L’última sessió, duta a terme per l’organització Flanders CultuurNet, consistia en fer un taller sobre la participació d’oci dels flamencs, realitzat a Flandes els anys 2003 i 2009. Flandes CultuurNet compta amb un equip de 8 persones que viatgen per tot el territori per donar suport a les autoritats locals i ajudar-los a adoptar un enfocament més estratègic per tal d’impulsar les activitats culturals i d’oci. Aquest taller consisteix en l’elaboració d’una sèrie d’estratègies per conèixer la «visió de la cultura» del públic i a la vegada permet a l’usuari del manual crear un pla d’acció per atraure més participants potencials. Aquest manual està elaborat en 5 passos en relació als gustos, preferències i les possibles barreres d’accés a la cultura.

Exemple de sis perfils culturals segons l’estil de vida

Per tant, aquest conjunt d’eines pot ser una metodologia útil per a qualsevol institució cultural interessada a saber més sobre les seves audiències. Els 5 passos són:

1. Perfils d’estil de vida: descobrir els perfils d’estil de vida i les seves característiques. Recordeu que no sou la vostra audiència. L’estil de vida cultural es divideix en 6 perfils: «El descobridor: 16%», «L’expert: 10%», «El buscador d’acció: 24%», «El de relaxar-se activament: 13%», «El d’estar-se a casa: 18%», i «L’abstencionista: 20%».

• El descobridor: gustos amplis, obert a noves experiències, obert a influències multiculturals, probablement el client habitual, assedegat d’entreteniment, normalment involucrat en el món de la música, les arts visuals i el teatre i membre de diversos clubs.
  • L’expert: participa sovint, com el descobridor, gustos més enfocats a les arts clàssiques, però obert a provar coses noves, li agraden els museus d’art, la música clàssica i el teatre, així com un bon llibre. De vegades els parcs d’atraccions, els zoos, sovint involucrat activament en el món de la música, les arts visuals i el teatre, la televisió, molt orientat als objectius, Internet no té secrets per a l’expert.
  • El buscador d’acció. Formes populars de cultura: diversió, plaer, especialment el cinema i els concerts, les arts visuals, no l’interessa la literatura. Surt sovint: bars, esports, clubs, compres, no gaire actiu per ell mateix, tret de la fotografia, mira molt la televisió, usuari habitual dels mitjans, de vegades consumeix cultura, tendeix a triar sempre el mateix.
  • El de relaxar-se activament: prova l’oferta cultural amb una certa freqüència. Té gustos específics: concerts i espectacles populars, però també galeries d’art, espectacles infantils amb infants. Viatja sovint, compra molt, entusiasta d’aficions no artístiques, una mica actiu en clubs, sense un patró clar d’ús dels mitjans, però poca televisió.
  • El d’estar-se a casa: no participa gaire en activitats culturals. Preferències: formes de cultura clàssiques, populars i flamenques, principalment opereta, folk. Ús freqüent i divers de la televisió, de vegades aficions no artístiques.
  • L’abstencionista: gran manca d’interès, prefereix estar-se a casa. Molt ocasionalment consumeix cultura popular. El més difícil de guanyar. Mira la televisió amb freqüència. Actitud reàcia.

2. Perfils d’estil de vida de la població/públic: situeu el vostre públic actual al mapa i penseu quins sectors teniu i quins encara no.

3. Trobeu els vostres futurs grups i les seves característiques.

4. Identifiqueu quines són les vostres barreres i elimineu-les:

• Barreres pràctiques: transport, ubicació, aparcament, instal·lacions, horaris, preus.
  • Barreres socials: xarxa social, codis visuals, codis de conducta.
  • Barreres motivacionals: pot ser que prefereixin estar-se a casa o fer alguna altra activitat.
  • Barreres informatives: intel·ligibilitat, senyalització, etc.
  • La guitza de triar

Com identificar la puntuació de les possibles barreres d’accés

5.    Pla d’acció: despertar l’interès i parlar amb el vostre públic. Feu una llista de les barreres que voleu eliminar i, per cadascuna, les accions que emprendreu per tenir l’audiència que voleu.

Plans d’acció pels diferents obstacles

El manual acaba amb una sèrie de referències que us duran a les millores que necessita la vostra institució. Caldria seguir els 5 passos (comunicacions, oferta, multiculturalisme, accessibilitat, conciliació amb la vida familiar, entre d’altres).

Deirdre Haughey
Gestió de públics

• lourdes
    Febrer 26, 2013

Deirdre

Tan sólo felicitarte por el blog,
    por favor si puedo ayudarte no dudes en comnunicarmélo.

Un saludo,

Lourdes