Pi, pica, picas(so): música i barri al museu

Sota el nom de Pi, pica, picas(so) i per segon any consecutiu, el Museu Picasso ha obert les portes un dilluns de primavera als nens i nenes de les escoles bressol i parvulari del barri per oferir-los un concert de música en directe a càrrec del grup Tres & Jazz. La proposta musical s’inspira en una selecció de cinc pintures, una ceràmica i algunes fotografies de Picasso que els infants han tingut ocasió de mirar i observar amb tot detall durant tot el curs a l’escola.

Nens i nenes del barri en ple concert

L’ànima i el motor d’aquest projecte és un treball de col·laboració entre els professionals del Centre de Recursos Pedagògics de Ciutat Vella i tres professionals de tres àmbits de l’Educació: Reina Capdevila, Georgina Vila i Roser Ros. Cada una, des de la seva disciplina (música, llenguatge i artístic), fa camí cap a les altres, obtenint així un resultat comú i transversal.

Aquest resultat el transmeten al professorat a través d’unes sessions de formació en què aporten materials, recursos didàctics, metodologies, etc. per tal que els professors puguin treballar, mitjançant les obres i peces musicals, diversos aspectes lligats amb aquests tres àmbits, i transmetre-ho als principals receptors: els infants. Cada mestre ho fa a la seva manera, però amb un mateix objectiu i partint des d’un mateix projecte.

Reina Capdevila, Georgina Vila i Roser Ros

La proposta  finalitza amb la trobada de tots els participants en un concert a l’aire lliure, als patis del museu. Així, per la cloenda, els infants es desplacen al museu en companyia dels seus mestres per assistir a l’audició de les músiques ja escoltades a l’escola, i que s’han vinculat a les diverses obres de Picasso escollides.

L’ocasió ha estat ben especial: més de 450 infants en tres torns han vist interpretades les músiques per una formació de trompeta, guitarra i bateria, i han pogut cantar amb ells les cançons apreses i, a més han escoltat els seus sons i melodies mentre desfilaven davant dels seus ulls unes pintures (malauradament en reproducció, ja que era a l’aire lliure!) ja conegudes per ells, que en el marc del museu sembla que adquireixin vida. A més de l’experiència auditiva i visual, cal afegir-hi la vivència del desplaçament i la possibilitat de passejar i d’habitar durant una estoneta entre les pedres i arcs del magnífic edifici que és la seu del Museu Picasso.

Músics, nens i educadores durant el concert

Tot ha estat possible gràcies a col·laboració dels equips i persones de diversos equipaments culturals, educatius i artístics.

Gràcies a tots!

Caterina Ferrer i Roser Ros