IV Seminari Internacional d’Art i Dret a Màlaga

El passat 13 d’abril es va celebrar a l’auditori del Museo Picasso Málaga la quarta edició del Seminari Internacional d’Art i Dret a Màlaga, que té el seu origen en el conveni entre els Col·legis d’Advocats de Màlaga, Barcelona i París, que fixava el seu acord d’organitzar rotatòriament cada primavera una trobada que esdevingués un fòrum de posada al dia en el terreny del dret aplicat a l’art, però no restringit als professionals del drets sinó amb la voluntat de compartir i debatre amb els altres actors implicats: museus, galeries, artistes, marxants, administracions públiques, entitats de gestió, etc.

?Auditori durant el seminari

Obertura del seminari

L’organització general va anar a càrrec de Marisa Moreno, diputada del Col·legi de Màlaga, i la coordinació científica de Carlos F. López Abadín i va ampliar en gran manera la seva representació internacional amb la presència no solament de membres de les juntes dels col·legis de Barcelona i París, sinó també dels de Berlín i Pàdua, així com professionals dels EUA, Japó i Luxemburg.

Lluís Bagunyà i altres representants durant la ponènciaLluís Bagunyà durant la ponència

Taula rodona dedicada als museus | Lluís Bagunyà en la seva intervenció

En aquesta ocasió, el lema escollit va ser “Dret, noves tecnologies i art”. Les noves tecnologies estan proposant nous reptes en tots els àmbits de la intersecció art/dret, que presenten situacions mai no previstes fins avui i que en alguns casos han de ser ben aviat font de conflictes d’interessos (o ho són ja):

• Exemple 1: Les subhastes en línia, més enllà de cases tradicionals amb una seu clarament definida, estan oferint obres d’art sense la possibilitat de comprovació visual prèvia per part dels licitadors. I així, està aflorant la contradicció que les plataformes de subhastes en línia generals, que inclouen objectes d’art, estan sent regides per les lleis de consum, amb el dret de devolució per insatisfacció que això comporta. El concepte mateix de subhasta es posa en qüestió.
  • Exemple 2: La definició mateixa d’obra en el marc de la legislació sobre propietat intel·lectual no és adequada ja per a l’art fractal (sempre en moviment a internet), l’art robòtic (màquines-escultures), l’art genètic o transgènic, etc.
  • Exemple 3: La pirateria internacional de videojocs, des de la protecció màxima al Japó, on són tractats com a pel·lícules, als problemes fins i tot de definir-los com a obres col·lectives en la legislació francesa.

Carlos F. López Abadín en la sessió sobre Propietat intel·lectual i noves tecnologies

Hi va haver també una taula rodona a l’entorn dels canvis que les noves tecnologies estan suposant per als museus, on van participar el director del Museo Picasso Málaga, Pepe Lebrero; la directora de la Fundación Carmen Thyssen, Lourdes Moreno; i Lluís Bagunyà, per part del nostre museu. Les noves tecnologies faciliten enormement la gestió dels museus, però també exigeixen un major rigor en els terrenys de la propietat intel·lectual, el dret a l’honor i la contractació.

Tanmateix, també hi va haver ponències no directament relacionades amb les noves tecnologies, com van ser les relatives a l’actualitat en el terreny del dret de participació de l’artista o els seus hereus en les successives vendes de la seva obra, o el tractament de l’arquitectura com a obra d’art a la llum de la legislació sobre propietat intel·lectual i del registre de marques.

Lluís Bagunyà
Relacions internacionals