Blog del Museu Picasso de Barcelona

Com muntar un Big Draw (versió Museu Picasso)

El passat 23 d’octubre vam celebrar la segona edició del Big Draw. La festa del dibuix, la proposta originària de Londres que explora el dibuix no només com una eina de creació sinó també com a eina de comunicació, d’aprenentatge i de lleure per a totes les edats.

Amb uns 8.500 assistents i 6.500 participants als 20 tallers distribuïts entre diverses institucions culturals dels barris de La Ribera, Sant Pere i Santa Caterina, podem dir que la proposta s’ha consolidat per passar a formar part de l’oferta cultural de la ciutat. Agraïm molt aquesta resposta tan entusiasta del públic, i també la dels centres col·laboradors i els talleristes, sense els quals no ens hauria estat possible realitzar el Big Draw.

Així com l’any passat molta gent ens preguntava què era el Big Draw, al voltant d’aquesta segona edició la pregunta ha estat: com ho munteu? En aquest post us expliquem el nostre plantejament i organització, que només és un dels molts models possibles, com podreu comprovar si visiteu la pàgina web del Big Draw a Londres i de l’associació que l’organitza, The Campaign for Drawing.

Març: Comencem a treballar en la Festa del dibuix. En aquest mes s’incorpora la directora tècnica, i es prenen les decisions estratègiques i organitzatives, en un seguit de reunions internes on es determina l’enfocament estratègic: s’estableixen les línies conceptuals a seguir, en un equilibri on es consideren tant els interessos del projecte com el pressupost disponible; es planifica l’abast que es vol donar al projecte; es revisen les valoracions positives i negatives de l’edició anterior per tal d’incorporar canvis; es defineix l’equip i un organigrama bàsic; i també es treballa en el calendari d’accions a seguir, així com en un primer pressupost orientatiu per assegurar-nos que no hi ha desviacions sobre el pressupost disponible.

Abril: Contactem amb les institucions participants. Durant aquest mes també es comencen els contactes amb artistes, il·lustradors, dissenyadors, etc., per tal d’explicar-los la proposta i demanar la seva participació. Cap a finals d’abril es fan les primeres reunions amb Comunicació per presentar-los la proposta ja una mica esbossada, sobretot a nivell de continguts, i fer un primer planning de la campanya de comunicació, amb accions i calendaris.

Talleristes del Big Draw 2011. Foto: Jordi Mota

Maig: La tasca principal és la d’assessorar els talleristes en el desenvolupament del seu taller, i anar concretant cada proposta. Comença una feina de trencaclosques de lligar talleristes i els seus projectes amb els espais disponibles. A vegades aquesta vinculació és molt clara, mentre que d’altres es va tancant més endavant, quan els tallers estan més desenvolupats. Per suposat, en aquesta decisió hi participen també centres col·laboradors, alguns dels quals ja tenien, aquest any, una proposta a fer-nos.

Juny: Es tanquen les propostes de taller, vinculades a un espai físic. És un moment on es barreja la producció amb la conceptualització, treballant amb l’artista i els responsables de l’espai per ajustar la proposta, determinar quins elements i materials seran necessaris i dimensionar-la econòmicament. A partir d’aquí es revisen i ajusten els pressupostos: aquest és un moment clau per detectar desviacions i corregir-les, i per preparar la feina dels mesos següents. El juny és també un mes important per engegar amb Comunicació la tasca de definir la imatge de la Festa: fer el briefing corresponent i presentar el projecte al dissenyador.

Juliol: Una part de l’equip segueix treballant en la producció dels tallers mentre que l’altra treballa en els textos dels elements de comunicació. En base als textos explicatius proporcionats pels talleristes participants, s’escriuen els textos per a cada element de comunicació definit (ja sigui un flyer, un cartell, un programa de mà, la nota de premsa o la web, per exemple), que després es fan arribar als talleristes i centres participants pel seu vistiplau.

Preparatius pel Big Draw. Fotos: Conxa Rodà

Agost: Sovint aquest és un mes força inhàbil on molts dels implicats fan vacances. Tot i així, s’intenten dividir les tasques i les vacances de manera que es faci seguiment d’aquells aspectes que no s’hagin pogut tancar degudament.

Setembre: a la tornada de vacances, comença la recta final del Big Draw! Durant aquest mes s’han de tancar els requeriments tècnics de cada taller, així com els pressupostos i les planificacions administratives. Es contacta amb els monitors/res que donaran suport als talleristes i s’incorpora la resta de personal extern que es necessiti. A nivell de comunicació, aquest és un mes de molta feina, amb les prèvies a revistes i altres mitjans i la producció dels elements impresos i digitals. Amb la imatge definida, es comença a treballar també en la pàgina web.

Octubre: Aquest mes és, com ja us podeu imaginar, un mes de moltíssima feina, però també de molta il·lusió! Principalment és el mes dels calendaris de muntatge i de les compres de material, les contractacions de personal, material i lloguers, així com de les incorporacions i formacions dels col·laboradors. És també el mes on es concentra tota la campanya de difusió i de premsa, amb les accions a nivell de mitjans i també de 2.0. Hi ha nervis, alegria, moments de dubte i d’incertesa però sobretot ganes de veure i de viure el projecte.

Material. Foto: Isabel Moreno

Tota aquesta feina es concreta en una sola jornada, que comença moooolt aviat per als col·laboradors i talleristes del Big Draw, i que és molt llarga però alhora passa volant! Una jornada amb els seus èxits, les seves emocions, amb alguns encerts i alguns errors, amb el patiment del clima (finals d’octubre, ja se sap!), però amb una valoració general molt positiva que ara al novembre acabarem de desenvolupar i treballar, recollint les opinions d’assistents, participants i col·laboradors, a l’hora que treballem en la memòria.

Amb el perill de sempre de deixar-nos algú, i demanant excuses per endavant, voldríem agrair a algunes de les persones essencials per tirar endavant aquest projecte: Bárbara Piffre, directora tècnica; Mercè García, directora de producció; l’equip de Programes Públics del museu, que també són caps de zona del Big Draw, Maria Alcover, Marta Iglesias i Vanesa Rojas; l’equip de Comunicació, Manel Baena i Ari Rimbau; Cristina Martín i Conxa Rodà, de l’equip de 2.0 del Picasso; Mònica Franco, responsable de producció; Virginie Gorzerino, coordinadora dels monitors; Montse Morales, assessora del projecte; Salah Malouli, cap de zona; i Teo Sanclemente, suport. I també agrair moltíssim la dedicació, l’entusiasme, el companyerisme i la bona feina de tots els talleristes, els responsables de les institucions participants i els monitors, que van fer una feina indispensable per l’èxit de la Festa del dibuix.

Anna Guarro
Cap de Programes Públics

Enllaços relacionats

Campaign for Drawing, de Arte y Educación

No Comments Yet.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *