Un palau a la vora de l’Arno per a Picasso

El Palazzo Giulia Rosselmini Gualandi, magnífica mansió renaixentista situada a les vores del riu Arno, seu de la Fondazzione Palazzo Blu, acull “Ho voluto essere pittore e sono diventato Picasso” (Volia ser pintor i m’he convertit en Picasso). Aquesta és la primera exposició d’obra de Picasso a la ciutat de Pisa i es pot visitar del 14 d’octubre de 2011 al 29 de gener de 2012. La mostra reuneix unes dues-centes obres, entre pintura, dibuix, ceràmica i gravat, que permet recórrer la producció picassiana des de 1901 fins a 1970. L’empresa cultural Giunti Arte Mostre e Musei ha estat la responsable de l’organització i coordinació d’aquesta exposició, comissariada per Claudia Beltramo Ceppi.

Entrada a l’exposició amb la Torre de Pisa de fons

Des del Museu Picasso hem col·laborat, amb un préstec de 58 linogravats i l’assessorament científic i tècnic, tant en la selecció de les obres com en el muntatge i el discurs expositiu. Els gravats de la nostra col·lecció s’exhibeixen com un conjunt unitari i, alhora, interaccionen amb altres obres, establint un diàleg que facilita la comprensió de les innovacions tècniques i estilístiques de Picasso.

Durant la nostra estada a la ciutat toscana, els organitzadors ens van donar més detalls sobre les seves motivacions per a la realització del projecte. D’una banda, la Fondazzione Palazzo Blu té com a objectiu que els turistes arribin a conèixer la seva ciutat, la seva cultura i els nombrosos tresors dipositats en esglésies i museus. Qui no ha visitat l’esplèndid complex de la Piazza dei Miracoli, presidit pel Duomo i la famosa Torre inclinada? Però, són pocs aquells que s’han endinsat pels carrerons medievals o han descobert els esgrafiats de Vasari a la seu de l’Escola Normal o han visitat el Museu de Sant Mateu, ple de joies dels segles XII, XIII i XIV. Les exposicions organitzades al Palazzo Blu – Chagal el 2009, Miró el 2010 i ara Picasso – actuen com a reclam i animen els visitants a endinsar-se en la localitat i no limitar-se a una ràpida inspecció del conjunt romànic.

Muntatge de l’exposició

D’altra banda, Giunti Art Mostre e Musei ambiciona pal·liar l’escassa presència a Itàlia de les avantguardes artístiques del segle XX. A Itàlia, plena d’obres d’art, on no es pot fer un pas sense topar amb alguna meravella escultòrica o arquitectònica o trobar un museu atapeït de peces d’altíssima qualitat, des de l’antiguitat clàssica fins a mitjan segle XIX, és difícil trobar col·leccions o museus representatius de l’art europeu més recent. És com si l’art del segle XX es limités al moviment noucentista i al futurisme. Per això, s’organitzen exposicions dels artistes o moviments que han protagonitzat l’esdevenir artístic des de 1870 fins als nostres dies.

Palazzo Giulia Rosselmini Gualandi

L’exposició “Ho voluto essere pittore e sono diventato Picasso” és fruit de la confluència d’aquests dos objectius i, sens dubte, acostarà la figura de Picasso als pisans i atraurà els turistes cap al casc antic de l’urbs.

Malén Gual
Conservadora de la col·lecció