Art i tecnologia dins Florens 2010

Moltes moltes coses interessants per explicar de l’estada d’un dia i mig a Florència. Sembla mentida el que va donar de si, tot i la pluja!

Exterior del Duomo, Florència

El motiu del viatge va ser participar com a ponent a la sessió de “Arte, Internet e New Media”. Aquesta activitat i desenes més han format part de l’esdeveniment Florens 2010 que hi ha reunit professionals de museus i de patrimoni per debatre des de múltiples perspectives.

La presentació que se’ns havia demanat al Museu Picasso era explicar la dimensió digital del museu. Estem treballant en diverses direccions i projectes, però a la presentació ho hem centrat bàsicament en tres:

· la web (explicant el procés de redisseny i el progrés fet fins avui)

· la col·lecció online

· la presència activa a les xarxes socials

i hem acabat avançant alguns projectes de futur (esperem que no gaire llunyà). La presentació és penjada a Slideshare i la incrustem aquí al blog:

View more presentations from Conxa Rodà.

L’altra presentació que voldria comentar és la de la directora de publicacions de la Peggy Guggenheim Collection de Venècia, Chiara Barbieri, que va parlar sobre la necessitat ara més que mai de “diversificar la nostra capacitat de parlar al públic”.

Aplicatiu per iPhone

De les converses amb diferents professionals i també del que es va publicar aquells dies a la premsa local florentina, assenyalaré dues idees:

· la riquesa patrimonial, com és el cas d’Itàlia, pot ser també un problema en molts sentits. Un patrimoni moble i immoble d’una dimensió tan extraordinària, no solament és un gran repte pels recursos necessaris per gestionar-lo, conservar-lo i fer-lo accessible al públic, sinó també per gestionar-ne la comunicació. Com ha dit el director de Arte.it, Piero Muscarà, és tan immensa la informació que es córre el perill de saturar l’usuari i això fa més necessari que mai disposar de plataformes tecnològiques i col·laboratives que en permetin un major ús social.

· la necessitat de captar l’interès del públic local. Les paraules del director de la Galeria degli Uffizi, Antonio Natali, em recordaven moltíssim una de les línies prioritàries que el nostre director defensa per al Museu Picasso en relació als ciutadans de Barcelona-Catalunya i el turisme: “Gli Uffizi non hanno bisogno d’altri turisti, ma di essere amati, specialmente dai fiorentini”.

Cua a la Galeria degli Uffizi i publicitat exterior als Uffizi, on es destaca que els textos són en anglès.

Però per mi l’esdeveniment del dia, i que no m’esperava, va ser assistir a la sessió de Museums in the Global Context: Competition or Collaboration? amb oradors de primeríssim nivell: Philippe de Montebello, que ha dirigit el Metropolitan Museum, Nova York, durant 31 anys; Michael Govan, director del LACMA, Los Angeles County Museum of Art; Thomas Grenon, Administrador general de la Réunion des Musées Nationaux de França; Peter Reed, Deputy Director for Cultural Affairs del MoMA de Nova York i Wafaa el Saddik, directora del Museu Egipci de El Caire, presentats per Gandomenico Romanelli, director de Patrimoni Cultural de l’Ajuntament de Venècia.

Segona sorpresa: l’auditori, mig buit, això que havien recomanat venir d’hora perquè es preveia overbooking. Ben bé que quan a museus organitzem conferències, si no cal confirmació, mai se sap què pot passar. És ben veritat que la setmana de Florens 2010 va ser plena d’esdeveniments simultanis, però per a mi, aquest era una de les estrelles.

Com que tinc el mal costum d’escriure posts massa llargs (hi ha tant per explicar!), aquest de Florència el dividiré en dos. Queda per al proper la crònica d’aquesta interessantíssima conferència de directors, que encara estic acabant de processar 🙂

Conxa Rodà
Coordinació de Projectes