El gener és un mes de bons propòsits i també de renovacions i com ja venim fent des de fa un temps, cada trimestre realitzem una sèrie de canvis a les sales de la col·lecció permanent del museu. Canvis que tant es deuen a cessions d’obra a exposicions temporals pròpies o d’altres centres, com a la retirada de peces per conservació preventiva de les mateixes, així com als canvis que es deriven de mantenir un discurs expositiu coherent dins les sales. El museu és viu i aquest moviment de peces també ens dóna l’oportunitat de mostrar al públic la gran riquesa d’obra que conservem i que no pot estar exposada al complet.


Pablo Picasso. Retrat del pare de l’artista. Barcelona, 1896. Aquarel·la sobre paper. 25,5 x 17,8 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.331 | Pablo Picasso. Autoretrat. 1896. Oli sobre fusta. 22,1 x 13,7 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.205
· Sala 1: en aquesta sala, dedicada a la primera època de Picasso, marxen cedides en préstec algunes obres ubicades a les vitrines per a l’exposició de Museo de Belas Artes da Coruña “El primer Picasso. A Coruña: 1891-1895” d’aquest febrer i també marxa a reposar el Retrat de la mare de l’artista per raons de conservació preventiva. En el seu lloc s’incorporaran tres autoretrats de Picasso i la sanguina Retrat del pare de l’artista entre d’altres obres.
· Sala 2: els canvis més destacats d’aquesta sala són la incorporació de l’obra Paisatge Muntanyenc i els olis sobre fusta Angle del claustre de Sant Pau del Camp i Home recolzat en un portal gòtic de la catedral de Barcelona.


Pablo Picasso. Paisatge muntanyenc. Màlaga, juny-juliol 1896. Oli sobre tela. 60,5 x 82 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.008 | Pablo Picasso. Home recolzat en un portal gòtic de la catedral de Barcelona. Barcelona, 1896. Oli sobre fusta. 20,5 x 12,6 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.203
· Sala 3: aquesta és la sala on s’ubica l’obra magistral Ciència i Caritat, de la qual vam restaurar recentment el sostre, i durant el mes de gener s’incorporaran a les vitrines una sèrie de dibuixos que Picasso va fer a Madrid i Horta de Sant Joan com “Salón del Prado” i Vista parcial d’Horta de Sant Joan respectivament.


Pablo Picasso. “Salón del Prado”. Madrid, 1897. Oli sobre fusta. 10 x 15,5 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.160 | Pablo Picasso. Vista parcial d’Horta de Sant Joan. Horta de Sant Joan, 1898-1899. Oli sobre fusta. 10 x 15,5 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.173
· Sala 4: aquest és una sala dedicada al període de Picasso a la Barcelona 1899-1900, i durant aquest mes es penjaran una sèrie d’obres de temàtica tenebrista com el dibuix sobre paper Poeta decadente, que estava descansant des de febrer de 2014. A més a més, també s’exposaran a les vitrines diverses aquarel·les i dibuixos a tinta xina sobre dones i es podran veure obertes les tapes d’un quadern que amaguen també esbossos de dones llegint.



Pablo Picasso. “Poeta decadente”. Retrat de Jaume Sabartés. 1900. Carbonet i pintura a l’essència sobre paper. 48 x 32 cm. Donació Jaume Sabartés, 1962. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.232 | Pablo Picasso. Dos apunts de dona asseguda. Barcelona, c. 1899. Carbonet i llapis negre sobre cobertes de carpeta de cartó. 23 x 16,8 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.230 | Pablo Picasso. Dona asseguda llegint. Barcelona, c. 1899. Aquarel·la sobre paper. 19,1 x 14 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.238
· Sala 5: en aquets espai, dedicat principalment a París, s’incorporaran una sèrie de dibuixos que Picasso va realitzar al Cercle Artístic Sant Lluc durant el 1989 com Home repenjat en una paret, que va protagonitzar l’exposició del museu “Un collage abans del collage” al 2012.


Pablo Picasso. Home arrepenjat en una paret. Març 1899. Llapis Conté sobre paper i il·lustració enganxada al marge dret. 49 x 32,7 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.844 | Pablo Picasso. Home amb barba, dempeus i de perfil. Barcelona, març del 1899. Llapis Conté sobre paper. 48,5 x 32 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.848
· Sala 6: compartint espai amb l’obra Barraca de fira i L’espera (Margot), es podran veure diversos dibuixos de París que havien estat descansant per raons de conservació preventiva com “Rastaquouères” i Ballarina de cancan.


Pablo Picasso. “Rastaquouères”. París, 1901. Tinta xinesa a ploma i aquarel·la sobre paper. 18 x 11,5 cm. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. Museu Picasso, Barcelona. MPB 4.772 | Pablo Picasso. Ballarina de cancan. 1901. Tinta xinesa a ploma i aquarel·la sobre paper. 17 x 11,5 cm. Museu Picasso, Barcelona. MPB 4.774
· Sala 8: en aquesta sala, dedicada a l’època blava de Picasso, es podran tornar a veure exposades les obres de El foll a la part central de la sala i L’ofrena a l’ala esquerra. A més a més, en motiu del Seminari de restauració i conservació “L’època blava: noves lectures a través de l’estudi tècnic” a l’espai dret de la sala es penjaran diversos dibuixos i croquis relacionats amb l’obra cabdal del període blau de Picasso: La Vida.



Pablo Picasso. El foll. 1904. Aquarel·la sobre paper. 85 x 35 cm. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. Museu Picasso, Barcelona. MPB 4.272 | Pablo Picasso. L’ofrena. París, 1908. Guaix sobre cartó amb imprimació blanca. 30,6 x 30,6 cm. Donació Lord Amulree, 1985. Museu Picasso, Barcelona. MPB 112.761 | Pablo Picasso. Vella asseguda. juny 1903. Pastel i carbonet sobre cartró (tapa de carpeta). 60 x 40 cm. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.015
· Sales 12-13: en aquest espai dedicat a la sèrie de Las Meninas hi haurà algunes modificacions degudes a l’exposició “Picasso/Dalí. Dalí/Picasso” que s’inaugurarà al març. I una de les obres d’aquesta sèrie, que no estava exposada, també retornarà a les sales.


Pablo Picasso. Pintor treballant. 1965. Oli i Ripolin sobre tela. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.810 | Pablo Picasso. Las Meninas. Cannes, 17/09/1957. Oli sobre llenç. 130×161,5 cm. Donació de Pablo Picasso, 1968. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.462
· Sala 15: en aquest espai l’oli Pintor treballant també tornarà a estar exposat a les sales, però a partir del mes de febrer, quan haurà tornat de l’exposició del Dalí Museum de Florida.

Pablo Picasso. Florera. París, 5 d’abril del 1943. Tinta xinesa i guaix sobre paper. 65,8 x 50,6 cm. Donació Jaume Sabartés, 1962. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.240
· Sala B1: a les sales B s’ubiquen les obres relacionades amb l’amic i secretari personal de l’artista, Jaume Sabartés, i durant els canvis de gener s’incorporaran a la sala B1 el dibuix Florera i, a les vitrines, una sèrie de fotografies on es veuen els dos amics durant l’estada de Picasso a Antibes.
Redacció del museu
Leave a Reply