10 xifres dels 50 anys del Museu Picasso a Barcelona

Durant el 2013 hem celebrat el 50è aniversari de la inauguració del Museu Picasso a Barcelona el 9 de març de 1963. A partir de 2014, i en homenatge al seu fundador Jaume Sabartés, iniciem un cicle de conferències magistrals de caràcter anual entorn de l’obra de Picasso. La primera tindrà lloc aquest dijous 13 de març i anirà a càrrec d’Elizabeth Cowling, que explorarà el paper de la caricatura en el retrat picassià, a través dels que Picasso feu durant els més de 60 anys d’amistat amb Jaume Sabartés.

Picasso i Sabartés

Picasso i Sabartés s/d. Fons Jaume Sabartés. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Jacqueline Picasso

Al llarg de tot l’any passat hem anat organitzant altres activitats i exposicions per commemorar el 50è aniversari, una celebració que hem volgut que sobretot girés entorn del coneixement, la col·lecció i la revisió de l’activitat del museu. A continuació fem un repàs de les 10 ocasions més rellevants:

· 1 festa: El dia 9 de març de 2013, vam celebrar una jornada de portes obertes per commemorar l’aniversari de l’obertura.

· 54 presentacions: El total de presentacions de les obres que va fer el personal del museu durant la jornada de portes obertes. Diverses persones de diferents departaments van compartir amb el públic el seu coneixement i també la seva passió per les obres de la col·lecció.

· 1 donació: De fotografies sobre Picasso que el fotoperiodista de guerra David Douglas Duncan va realitzar durant els anys d’amistat que va mantenir amb l’artista. En el cinquantè aniversari del museu, Duncan ha volgut homenatjar l’amic i ens ha fet donació de 161 d’aquestes fotografies.

Picasso signant les seves obres

David Douglas Duncan. Picasso signant les seves obres, 1960. 50 x 60 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació. David Douglas Duncan, 2013 © David Douglas Duncan 2013

· 3 mostres: S’ha organitzat un cicle de tres exposicions temporals per entendre la creació i evolució del museu al llarg d’aquests 50 anys. Els pilars d’aquestes mostres han estat “Els orígens” del museu, la formació de “La col·lecció” i “Les exposicions” realitzades pel museu durant aquest temps.

 50anys

· 3 llibres: Al Club de Lectura del museu hem dedicat tres sessions a parlar de llibres relacionats amb el 50è aniversari. Al febrer vam parlar del llibre d’Agustí Pons El notari Raimon Noguera i el llegat de Picasso, Miró i Pau Casals presentat per Clàustre Rafart. Al març, sobre la novel·la de Juan Marsé Rabos de lagartija. I a l’abril vam parlar amb Malén Gual, sobre els Textos españoles: 1894-1968, del mateix Pablo Picasso.

 El notari Raimon NogueraRabos de lagartijatextos_espanoles

· 4 testimonis: Hem demanat a persones directament relacionades amb la creació i formació del museu que ens expliquessin les seves vivències. El resultat han estat els testimonis de Joan Gaspar, Assumpta Escudero, Claustre Rafart i Lluís Permanyer (i els àlbums de família corresponents) publicats al blog durant aquest any.

FJS_A.1_FOT1_086CRO_C_01_151

Família Gaspar, Jaume Sabartés i Catherine Hutin a la casa del Putxet. s/d. Fons Documental del Museu Picasso, Barcelona | Visita de Jacqueline Picasso, amb Joan Ainaud de Lasarte. 1982. Museu Picasso, Barcelona. Fotògraf: desconegut

· 11 activitats: Per celebrar l’aniversari i donar a conèixer aspectes més desconeguts de la història del museu s’han organitzat unes quantes activitats: 4 visites guiades “Jaume Sabartés”, 1 taula rodona sobre “Picasso a la Barcelona dels 60’s”, 4 concerts “Vespres al museu”, 3 visites guiades “La creació del museu, una història d’amistat“.

Vespres al museu

· 10 articles: Per celebrar l’aniversari també hem creat al blog una línia de publicacions sobre el 50è aniversari que inclouen exposicions, activitats,  testimonis, anècdotes, fotografies i molt més, sota l’etiquetes “50è aniversari“.

· 58 Meninas (i Colomins): Nombre d’interpretacions sobre l’obra de Velázquez que Picasso pintà el 1957 i donà al museu el 1968 en memòria a Sabartés. Lluís Permanyer ens narrava l’arribada de les peces en un article pel blog. Actualment podeu veure tota la sèrie a les sales 12, 13, 14 i 15 del museu.

Las MeninasMPB_070.484

Las Meninas. Pablo Picasso 1957. Oli sobre tela. 194 x 260 cm. MPB 70.433 | Las Meninas (Isabel de Velasco). Pablo Picasso, 17/11/1957. Oli sobre tela. 24 x 19 cm. MPB 70.484

· 79 exposicions: Des de la primera exposició 1971 fins al 2013 el museu ha realitzat un total de 79 exposicions temporals. En la tercera i última mostra “El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona. Les exposicions” (prorrogada fins del 27 d’abril!) es fa un repàs per totes elles.

Catàlegs de les exposicions

Sala d’exposició “El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona. Les exposicions.” Fotògraf: Josep Maria Llobet

 · 3.627 participants: Número de persones que van participar del 50è aniversari durant la jornada de portes obertes. Esperem que els propers 50 anys estiguin també plens de reptes, exposicions i activitats!

Redacció del museu

Enllaços relacionats
Conferència magistral “Jaume Sabartés”
Web de les exposicions “El Museu Picasso. 50 anys a Barcelona”
Els article al blog sobre el 50 è aniversari
Anècdotes i impressions del 50è aniversari
Llistat d’exposicions temporals i dates a la Viquipèdia

5 Comments
  • Ernesto Salazar
    març 21, 2014

    Bien interesante este homenaje por lo que aprovecho este comentario para compartir una obra que llego a mi taller para ser intervenida .
    Se trata de la obra “MINOTAURO CIEGO CONDUCIDO POR UNA NIÑA” con la certificacion del MUSEO PICASSO #692954,
    009-4-57 tecnica guache y tinta sobre carton reforzado , firmado y fechado en
    1936 con sello certificado por Margarita Ferrer-Directora-Curadora sobre el que quiero consultar
    si la ”pátina-suciedad” sobre la pintura se debe a la oxidación de algún barniz aplicado posteriormente o si es parte de la presentación estética de la obra en mención pues no quiero intervenir la obra sin dicha información.
    Un saludo,

    Ernesto Salazar

  • Ernesto Salazar
    març 21, 2014

    Como pedo enviar documento impreso de la obra “MINOTAURO CIEGO CONDUCIDO POR UNA NIÑA” del cual hice un comentario anterior?

  • Museu Picasso
    març 24, 2014

    Estimado Sr. Salazar,
    Muchas gracias por su consulta. El Museu Picasso nunca ha emitido certificaciones de la obra de Picasso, y la Sra. Margarita Ferrer nunca ha sido directora ni curadora de esta institución, aunque trabajó en el museo durante muchos años en otra capacidad. Se tiene conocimiento de la existencia de certificaciones falsas de obras picassianas, supuestamente emitidas por el Museu Picasso. Saludos.

  • Urbano Astuyauri
    desembre 17, 2014

    Estimado señores,deseo consultar sobre una obra; óleo sobre carton de 51x 39 cm. cuyo titulo es ” Mujer y Niña” fechado en 1967, en la parte posterior de la obra tiene un certificado y sello del museo con el numero 720 y firmado por Margarita Ferrer como directora del museo.
    espero su respuesta.
    Saludos
    Lima Perú
    Urbano Astuyauri

  • Museu Picasso
    desembre 17, 2014

    Muchas gracias por su consulta. Le informamos que la única entidad certificadora de la obra de Picasso es la Administración Picasso de París. El Museu Picasso nunca ha emitido certificaciones de la obra de Picasso, y la Sra. Margarita Ferrer nunca ha sido directora ni curadora de esta institución, aunque trabajó en el museo durante muchos años en otra capacidad. Se tiene conocimiento de la existencia de certificaciones falsas de obras picassianas, supuestamente emitidas por el Museu Picasso, y este tema está actualmente en manos de la policia.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà.


Captcha: *