Els 75 anys del Guernica al Club de Lectura

La sessió sobre el llibre Contra el Guernica, d’Antonio Saura, va ser conduïda amb mestria per l’escriptor i catedràtic d’estètica Antoni Marí.

Portada del llibre "Contra el Guernica"

Tot partint de les observacions i les dades del pròleg de Félix d’Azúa, Marí ens va transportar als anys 30, quan Picasso va concebre la seva obra més coneguda (híbrida d’experiència personal, pors i desitjos íntims i compromís amb la República), i als anys 80, quan finalment El Guernica va tornar a Espanya.

Quadre el Guernica de Picasso

Guernica. Pablo Picasso, 1937. Oli sobre tela. Museo Reina Sofía

El text de Saura, una mena d’himne polític, connectat tant amb el surrealisme, que era el context en què Picasso el va pintar, com amb el pamflet, amb una ironia i una crítica que eren necessàries aleshores (les primeres passes de la democràcia) i també ho són ara (una crisi, la nostra, que, com deia Marí, és epistemològica i post-franquista).

Al gener continuarem amb La gran novel·la sobre Barcelona, de Sergi Pàmies, amb la presència del mateix escriptor.

Bon Nadal!

Jordi Carrión
www.jorgecarrion.com

Enllaços relacionats
La nova temporada del Club de Lectura

2 Comments
  • javier
    març 6, 2013

    El excelentísimo Picasso nos quiso mostrar su sentimiento anti-tauríno en su gran obra el gernika donde tambien deja entrever el ANTICHRISTO

  • Arturo Visedo
    juny 15, 2013

    Picasso no fue en ningún momento antitaurino puesto que el toro de “Guernica” lo representa a él. Se sitúa donde Velázquez en “las meninas” y está pintando con el rabo. Hay más similitudes con “las meninas”

    http://elguernicaymadrid.blogspot.com

    Tampoco veo la referencia al anticristo. Picasso no era religioso de Misa pero no era antirreligioso; cuando había que criticar a la Iglesia lo hacía como en el poema surrealista “Songe et Mensonge de Franco”.

Leave a Reply

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *