La felicitat arriba al Club de Lectura

La visita d’en Lluís-Anton Baulenas al Club de Lectura ha significat un canvi de rumb en la dinàmica de les nostres reunions: en comptes de parlar entre nosaltres sobre el text d’un autor ja desaparegut, per primera vegada hem pogut compartir les opinions i les idees amb un autor que no només està viu, sinó que responia a les nostres preguntes i ens entusiasmava amb les seves reflexions sobre La felicitat.

Baulenas ens va explicar la seva sistemàtica recerca de fonts documentals sobre la Barcelona de 1909 (des de la secció necrològica de La Vanguardia, d’on es nodreix de noms per als seus personatges, fins els dibuixos, fotografies i pel·lícules de les obres de la Via Laietana), la seva forma de relacionar la documentació amb la vida dels éssers de ficció, com relaciona el passat de Barcelona amb el present de la ciutat, o l’ús que va fer de La ciudad de los prodigios, d’Eduardo Mendoza, com a contra-model per la seva novel·la (perquè es tracta d’una obra que abraça 40 anys d’història i que, per tant, és extensiva; en canvi, La felicitat parla d’uns mesos i és bàsicament intensiva, de detall). Generós i pertinent, l’escriptor va ser un formidable convidat de la nostra reunió mensual.

Carrer de la Riera de Sant Joan. Pablo Picasso. 1900
El carrer de la Riera de Sant Joan surt citat a la novel·la de Lluís-Anton Baulenas

El primer dijous de març continuarem amb L’obra mestra desconeguda, de Balzac, que Pablo Picasso va il·lustrar i que constitueix una lúcida reflexió sobre l’artista i el geni moderns. A la sessió en acompanyarà també Margarida Cortadella, responsable de la biblioteca del museu i gran coneixedora tant de la bibliografia entorn l’artista com de la seva relació amb la literatura.

Jordi Carrión

Us han xocat els noms de La felicitat? Sabíeu que provenen de noms reals de l’època?