Control de qualitat en imatge digital al Museu Picasso

Fa algunes setmanes vàrem parlar sobre La imatge digital al Museu Picasso: un projecte de col·laboració amb la Universitat. Hem convidat Carles Mitjà, responsable del Laboratori de Qualitat de la Imatge (UPC) a compartir al blog la seva valoració sobre l’acord i sobre el projecte.

El 2009, el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM), de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), va signar amb el Museu Picasso un conveni marc amb l’objectiu de treballar plegats en programes d’interès comú per el desenvolupament de les arts visuals i en concret de la imatge digital. Com a conseqüència d’aquest conveni, i en tant que responsable del Laboratori de Qualitat de la Imatge (LQI) del CITM, he tingut la oportunitat de col·laborar amb la Sílvia Domènech, responsable de Coneixement i Recerca del museu, en la preparació de protocols de treball que estableixin les condicions, els límits i les metodologies en la reprografia digital de la col·lecció, reprografia dels fons documentals i d’altres activitats fotogràfiques a les instal·lacions del museu.

En una primera fase, s’han redactat tres protocols d’actuació centrats respectivament en:

• reproducció digital d’obra original
  • reproducció digital de fons documentals
  • realització de reportatges d’activitats diverses a les instal·lacions del museu

Aquest enunciat, senzill en sí mateix, comporta una certa complexitat per la necessitat de connectar en una mateixa línia d’actuació els professionals implicats en les reproduccions, llurs equipaments, les metodologies de treball i la necessària adequació de les instal·lacions del museu per rebre, comprovar, utilitzar i redistribuir de forma adient els arxius digitals resultants.

control-imatge-digital_laboratori_petit

Laboratori de Qualitat de la Imatge

La segona fase, ara en desenvolupament, consisteix a implementar els procediments descrits en els protocols en els diferents estadis d’encàrrec i utilització d’imatges per part de diferents departaments del museu. És aquesta fase, com ja he dit, la més complexa per la necessitat d’atendre a fluxos de treball establerts des de fa força anys amb els canvis que implica l’adaptació a una acció globalitzada i controlada. En aquest sentit, és important remarcar la bona disposició de les persones implicades que fa possible avançar i superar les dificultats.

En un altre ordre de coses, el sol fet que una institució com el Museu Picasso prengui la iniciativa d’establir unes condicions de treball controlades en relació a la reprografia digital, és un senyal que les coses avancen en la direcció adient i que la renovació necessària en l’àmbit de la fotografia professional s’està consolidant com un tret característic dels nous procediments i tecnologies en què ara es recolza la fotografia com a tècnica.

Aquesta experiència, que tot just ara comença a mostrar el seu abast real, s’està revelant no només com un repte en el marc de les activitats de l’LQI, sinó també com un exercici d’apropament entre els pressupòsits teòrics que menen les activitats de recerca i l’aplicació pràctica al servei d’estructures de treball fixades per les necessitats de les institucions i dels professionals que hi presten els seus serveis. És aquesta, per a nosaltres, potser l’aportació més valuosa de les activitats derivades del conveni doncs a causa del lligam que el LQI té en la docència del títol de Grau en Fotografia i Creació Digital de la UPC, ens és possible conduir aquesta docència cap a la formació de futurs professionals que puguin donar resposta a les necessitats esmentades i tècnics capaços de garantir l’acompliment de les premisses de qualitat que exigeixen els estàndards més exigents.

Carles Mitjà
Coordinador del Laboratori de Qualitat de la Imatge (LQI)
CITM/UPC