Picasso, darrere i davant de la càmera

En la societat de masses, les estrelles són fotografiades fins a l’infinit i Picasso va ser el primer pintor estrella mediàtic internacional. Per tant, és d’esperar que la seva relació amb la fotografia hagi estat molt intensa, sigui davant de la càmera —quants grans fotògrafs del segle xx van fotografiar-lo!— com al darrere.

L’exposició «Picasso, la mirada del fotògraf», que podeu veure al Museu fins al 24 de setembre, explora precisament la fructífera relació entre Picasso i la fotografia. Tanmateix, aquesta no és només una mostra de fotografies de Picasso, o al voltant de Picasso, sinó que pretén testimoniar els usos de la fotografia que feia l’artista, així com fer un recorregut pels diversos tallers del pintor. Per a Picasso, el taller era «una entitat global», segons la comissària de la mostra, Violeta Andrés, i a les cases que va habitar no hi havia una separació clara entre l’estudi on treballava i els espais per a viure.

Joan Fontcuberta. Pablo Picasso retratat per André Villers a Mougins, 1962 Barcelona, 1995. Fotografia manipulada per al projecte «L’artista i la fotografia», 1995-1999 © Joan Fontcuberta

La mostra documenta des dels primers tallers parisencs de principis de segle —malauradament de l’estudi del Bateau Lavoir a Montmartre només ens resta el testimoni d’una aquarel·la d’Enric Casanovas de 1904— fins a les cases del sud de França com La Californie o el castell de Vauvenargues. La gran majoria de les imatges exposades provenen de l’arxiu fotogràfic del Musée national Picasso-Paris però també s’inclouen fotografies del fons del nostre Museu, així com imatges pertanyents a col·leccions particulars.

L’exposició fa palès l’interès que mostraven els fotògrafs més destacats de l’època de fotografiar Picasso; ho demostra una imatge poc coneguda de David Douglas Duncan en què es veu Picasso al carrer, envoltat de fotògrafs durant el Festival de Canes de 1957, tractat talment com una estrella de cinema. Brassaï, Herbert List, André Villers, Lucien Clergue, Michel Sima, Bill Brandt o Cecil Beaton van ser alguns dels grans fotògrafs que van tenir el privilegi d’entrar al món dels tallers de Picasso, tot captant amb més o menys complicitat la vida quotidiana de l’artista. Robert Doisneau, per exemple, va popularitzar la icònica imatge de Picasso vestit amb samarreta de ratlles.

Pablo Picasso a CanesDavid Douglas Duncan. Pablo Picasso a Canes, 1957. Museu Picasso, Barcelona. Centre de Coneixement i Recerca © David Douglas Duncan

Això sí, Picasso rarament es deixava retratar treballant, sempre posava. Una excepció d’aquest hàbit fou quan Dora Maar va poder fotografiar el procés de creació del Guernica al taller de la Rue des Grands Augustins, a París. A la mostra, també es pot veure un petit reportatge inèdit de Leopoldo Pomés, durant una visita a Picasso a La Californie el 1958.

L’altre puntal de l’exposició és Picasso fent de fotògraf. El seu primer autoretrat apareix reflectit al mirall, mentre fotografia el pintor i amic Ricard Canals l’any 1904. Més tard, el 1921, Picasso repetiria el seu reflex, en aquest cas en un mirall d’armari. A Horta de Sant Joan, on passa unes setmanes de la primavera de 1909, Picasso s’enduu la seva càmera i fotografia els paisatges i la gent del poble. A l’exposició també es fa palès l’ús que fa Picasso de la fotografia a l’hora de pintar. Un cas molt clar és el de la fotografia d’Olga Khokhlova asseguda en una butaca amb un ventall, feta per Émile Deletang, que va ser la base d’una coneguda pintura de la ballarina i primera esposa del pintor.

Retrat d’Olga Khokhlova amb un ventall asseguda en una butaca al taller de Montrouge, primavera del 1918Emile Delétang. Retrat d’Olga Khokhlova amb un ventall asseguda en una butaca al taller de Montrouge, primavera del 1918. Fotografia amb sals de plata. Còpia d’època. Musée national Picasso-Paris. Don Succession Picasso, 1992. APPH2771

La fotografia també està present en els fotogrames que André Villiers va fer a partir de siluetes retallades per Picasso d’animals, vegetals i màscares, i també amb el motiu de la cabra, la versió escultòrica de la qual, de 1950, ha viatjat també des del museu Picasso parisenc.

CONTINGUTS RELACIONATS

Exposició «Picasso, la mirada del fotògraf»