Les pin-up girls com a element humorístic de les cartes entre Picasso i SabartésPablo Picasso: Composició humorística. Jaume Sabartés i Jacqueline Pierreux. c. 1957. Llapis grassos de colors sobre paper imprès de revista. 35,3 x 26,2 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Jaume Sabartés, 1964. MPB 70.676. Crèdit de la foto: Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia.

Les composicions amb pin-up girls formen una subcategoria dins la correspondència entre Pablo Picasso i Jaume Sabartés. Aquestes petites creacions són un exemple que l’humor que impregnava la seva amistat no defugia cap tipus de broma, ni tan sols les més barroeres o sexuals. Ells s’hi referien com a «coses de trempar i riure», i les van fer de manera cada cop més freqüent a partir dels anys cinquanta, quan tots dos eren ja septuagenaris.

El terme anglès pin-up va sorgir als anys quaranta per referir-se a les models que sortien a pòsters, dibuixos, fotografies i calendaris que es penjaven a la paret des de finals del segle xix. La immensa majoria de les pin-up eren dones com Jane Russell i Betty Grable, que van assolir una gran popularitat durant la Segona Guerra Mundial. Més tard s’hi afegiria Marilyn Monroe com una de les primeres pin-up girls de la revista Playboy, fundada l’any 1953.

En la correspondència entre Picasso i Sabartés, moltes vegades la imatge de la pin-up constitueix la carta en ella mateixa. L’artista acostumava a retallar o arrencar les pàgines centrals de revistes com Ciné-Révelation o Vogue i hi dibuixava Sabartés en actitud lasciva o de flirteig al costat de la model de torn. Unes situacions paròdiques en què l’home gran implorava el favor sexual de la jove bellesa. Tot i així, va ser Sabartés qui va incorporar el terme pin-up a les cartes arran d’una conversa en un vol de Niça a París amb una passatgera nord-americana, el 6 de març del 1956.

A continuació us oferim alguns exemples d’aquestes composicions humorístiques, juntament amb els missatges irònics que Picasso adreçava a Sabartés.

Les pin-up girls com a element humorístic de les cartes entre Picasso i SabartésPablo Picasso: Composició humorística. Jaume Sabartés i Dani Crayne, 22 de maig del 1957. Llapis grassos de colors sobre paper imprès de revista retallat, 34,5 x 26,1 cm. 73 x 58 cm. MPB 70.672.

La dona que surt en aquesta primera composició és Dani Crayne, actriu i model nord-americana que va tenir papers a pel·lícules com La història de la humanitat (1957). A la caricatura, Sabartés se li acosta per fer-li un petó i Picasso escriu el següent: «Estimat Jaume. Aquí et veus ja un altre cop fent de les teves. Això no pot durar així. Malgrat tot, encara t’envio una altra abraçada».

Les pin-up girls com a element humorístic de les cartes entre Picasso i SabartésPablo Picasso: Composició humorística. Jaume Sabartés i Esther Williams. Llapis grassos de colors sobre paper imprès de revista. 23/05/1957. 35,6 x 26,5 cm. 73 x 58 cm. Donació Sabartés, Jaume, 1964. MPB 70.675.

En aquesta segona composició trobem la nedadora Esther Williams, que també va protagonitzar nombroses pel·lícules a Hollywood entre els anys 40 i 60. Picasso retoca la fotografia i escriu al revers: «Benvolgut Jaumet. Aquí estem com sempre els dos i com veus enamorats i contents. Fill estimat i bell. Quines ganes tinc de veure’t un altre cop fet així un pollastre. Vés i treu-te la tita, no siguis ximple, ja veuràs com de boja m’hi poso […] Però quina vergonya veure’t ficat en embolics d’aquesta índole a la teva edat (a la nostra)».

Les pin-up girls com a element humorístic de les cartes entre Picasso i SabartésPablo Picasso: Composició humorística. Jaume Sabartés com una mona amb una pin-up. Llapis grafit, llapis de colors i raspat sobre paper imprès de revista retallat. 23.05.1957. 35,6 x 26,5 cm. 73 x 58 cm. Donació Sabartés, Jaume, 1964. MPB 70.675.

Finalment, en aquesta tercera composició Jaume Sabartés apareix darrera d’una pin-up no identificada i Picasso torna a escriure-li una divertida reprimenda: «Aquí tens el teu retrat fet una mona. Digues si no et fa vergonya, veient-lo. Ensenya-li a Pallarès, que estàs com fet per trempar i riure. Una altra abraçada del teu Picasso».

Si voleu veure en detall el contingut d’aquestes composicions humorístiques de pin-up girls i d’altres exemples de l’humor que destil·lava l’amistat entre Picasso i Sabartés, ara teniu una gran oportunitat amb l’exposició «Sabartés per Picasso per Sabartés», que es pot visitar al Museu Picasso de Barcelona fins al 24 de febrer.

Més informació:

Redacció del Museu