La fotografia i la poesia, protagonistes de les exposicions temporals del Museu el 2019

La fotografia i la poesia, al voltant de l’obra de Picasso, seran els dos eixos temàtics que centraran les exposicions temporals que podrem veure al Museu Picasso al llarg de 2019; entre elles, una dedicada a la relació entre Picasso i Paul Eluard. El Museu prepara una programació basada en dues disciplines; la fotografia i la poesia, que van assolir una importància crucial en l’obra picassiana.

El bloc fotogràfic de la nova temporada se centrarà en una única exposició: «Picasso, la mirada del fotògraf», que podreu visitar del 7 de juny fins al 24 de setembre. Al llarg de tot l’estiu, doncs, el Museu oferirà un itinerari fotogràfic a través dels tallers de Picasso en el qual podrem gaudir de la riquesa pluridisciplinària de l’obra del pintor i l’experimentació com a pulsió principal de la seva manera de treballar, en tots els àmbits.

Pablo Picasso - Nu dans l'atelier, 1er état BPablo Picasso. Nu dans l’atelier, 1er état B. Finals de 1936 principis de 1937. Musée national Picasso Paris ©RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Jean-Gilles Berizzi

Comissariada per Violeta Andrés, responsable del fons fotogràfic i de la digitalització del Musée National Picasso-París, l’exposició és «una immersió en l’univers picassià a través de la fotografia i dels fotògrafs que va deixar entrar a les seves cases i tallers. I és que Picasso va mantenir una relació molt especial i activa amb la fotografia. En aquesta exposició, Picasso és subjecte —el que practica, manipula i reinventa la fotografia—, a la vegada que objecte: el que és fotografiat, amb un èmfasi en l’exploració de la seva relació amb fotògrafs catalans», explica Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso. Entre els fotògrafs presents en aquesta exposició destaquen André Villers, Robert Doisneau, Dora Maar, Brassaï i Picasso mateix. La mostra també presentarà fotografies inèdites de Picasso, a Horta de Sant Joan, i de Leopoldo Pomés.

El bloc de la programació del Museu de 2019 dedicat a la poesia, en canvi, s’inaugurarà el 8 de novembre amb dues propostes expositives que es veuran de manera simultània fins al 23 de febrer de 2020. La primera de les propostes explorarà la intensa relació personal i intel·lectual entre Picasso i el poeta francès Paul Eluard (1895-1952), una de les figures cabdals del surrealisme literari. Eluard va ser el millor amic de Picasso des de mitjan anys trenta, amb una amistat molt intensa i farcida de complicitats. Segons Emmanuel Guigon, que comissaria l’exposició juntament amb la conservadora del Museu Malén Gual, «la mostra explora aquesta relació de manera dual; Picasso com un poeta important poc conegut a Espanya, alhora que com amic de poetes, en particular la seva relació amb Paul Eluard, i examinant com la seva obra s’amara de poesia i és alhora una veu influent en les revolucions literàries del segle xx». L’exposició mostrarà la relació dels dos creadors a través de llibres, poemes, obres il·lustrades, retrats i dibuixos d’Eluard i de Nusch (la seva segona dona, després de Gala), fotografies de Man Ray i Brassaï, correspondència i pel·lícules documentals.

Pablo Picasso - Paul Eluard (1936)Pablo Picasso, Paul Eluard (1936). Musée d’art et d’histoire – Saint-Denis. Cliché : Irène Andréani

Picasso va quedar molt afectat per la mort sobtada d’Eluard als 56 anys. Precisament poc abans de la desaparició del poeta, l’editorial Braun havia publicat el llibre Picasso, dessins, amb dibuixos del període 1942-1946, precedit per un text d’Eluard.

Simultàniament a la mostra d’Eluard, organitzem l’exposició «Picasso poeta», que donarà a conèixer la importància de l’escriptura poètica en el procés creatiu de Picasso i revisarà els estrets lligams que hi ha entre escriptura i pintura. Veurem, per exemple, com el treball del text, amb collages, repeticions i variacions, es plasma en el treball pictòric i sobretot en el contingut autobiogràfic de l’obra picassiana. Tant l’exposició de Paul Eluard com «Picasso poeta» estaran en itinerància després de la seva cloenda a Barcelona, al Musée National Picasso-París.

Pablo Picasso - Portrait de jeune fillePablo Picasso. Portrait de jeune fille. Juan-les-Pins, 3 d’abril de 1936. Musée national Picasso Paris © RMN-Grand Palais (Musée national Picasso-Paris) / Adrien Didierjean

Redacció del Museu