«Sabartés per Picasso per Sabartés», història de dos amics inseparables

Enguany s’han complert 50 anys de la mort de Jaume Sabartés, figura essencial en la vida de Pablo Picasso i artífex de la fundació del Museu Picasso de Barcelona. Per aquest motiu, des del 23 de novembre, li retem homenatge a l’exposició «Sabartés per Picasso per Sabartés», que indaga no només en l’amistat que tenia amb el mestre cubista, sinó també en la seva trajectòria com a biògraf, escriptor, traductor, professor i intel·lectual.

Sabartés i Picasso van néixer el mateix any, el 1881, i es van conèixer a Barcelona el 1899 quan ambdós eren estudiants de la Llotja. La sintonia entre els dos va ser immediata i aviat van esdevenir membres habituals de les reunions dels Quatre Gats, establint lligams d’amistats comuns amb Manuel Pallarès, Sebastià Junyer o Àngel Fernández de Soto, entre d’altres joves artistes. Des d’aleshores ençà i fins a la mort de Sabartés, l’any 1968, es van fer inseparables, malgrat que, en diverses etapes, van romandre geogràficament separats, a molts quilòmetres de distància.

En aquesta exposició hem reservat un lloc destacat per a la relació epistolar que Sabartés i Picasso van mantenir entre l’any 1905 i el 1967. Arran de l’obertura de l’arxiu de correspondència de Sabartés que vam portar a terme a principis d’any i gràcies també a la col·laboració del Musée National Picasso Paris, hem pogut fer una selecció de cartes que fan palesa la complicitat, l’afecte i fins i tot la ironia que van afermar l’amistat entre tots dos.

«Sabartés per Picasso per Sabartés», història de dos amics inseparablesPablo Picasso: Composició humorística. Jaume Sabartés i Jacqueline Pierreux, c. 1957. Llapis de greix de colors sobre paper imprès de revista. 35,3 x 26,2 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Jaume Sabartés, 1964. MPB 70.676. Crèdit de la foto: Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia.

Hi ha lloc per a l’humor en els retrats que Picasso va dedicar a Sabartés al llarg de la seva vida, amb els quals el parodia fent-lo passar per  faune, un sàtir o un poeta decadent. De vegades aquest humor arriba a ser sexual i barroer, amb una mena de befes que anomenaven «coses de trempar i riure». A l’exposició, en tenim alguns exemples, com ara les composicions en què Picasso dibuixa Sabartés flirtejant amb les pin-up girls retallades directament de revistes com Vogue i Ciné-Révelation.

Tanmateix, com dèiem, «Sabartés per Picasso per Sabartés» reivindica el vessant professional de Sabartés més enllà de la seva condició de confident del mite. Així, la mostra destaca la seva importància com a divulgador i biògraf de Picasso, que va cristal·litzar amb la publicació d’un dels seus llibres més coneguts: Picasso, retratos y recuerdos, traduït al francès, a l’anglès, a l’italià, a l’alemany i al japonès. A més a més, també s’analitza amb més profunditat la seva etapa a Guatemala, on va viure al llarg de més de vint anys. Sabartés es va integrar al cercle d’intel·lectuals del país i va col·laborar, a més a més, amb diaris com El Comercio, el Diario de los Altos i la revista Juan Chapín.

«Sabartés per Picasso per Sabartés», història de dos amics inseparables

D’altra banda, s’ha reservat un espai a l’exposició per a explicar com Sabartés va impulsar la creació d’un museu dedicat a Picasso a la ciutat de Barcelona. Un projecte ambiciós i complicat atès el posicionament polític de Picasso, que era de manera manifesta contrari a la dictadura de Franco, però que, tanmateix, es va poder dur a terme finalment gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament i d’altres institucions de la ciutat. El Museu va obrir les portes el 9 de març del 1963 i, de mica en mica, va anar ampliant la col·lecció amb obres donades directament per Picasso i Sabartés.

«Sabartés per Picasso per Sabartés» està comissariada per Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso Barcelona, i Margarida Cortadella, responsable de la biblioteca. La mostra es pot visitar fins al 24 de febrer de 2019. Amb l’entrada a aquesta exposició també tindreu accés a la mostra «Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili», que podreu veure durant el mateix període. I si no us en voleu perdre cap detall, podeu reservar una visita guiada conjunta a totes dues exposicions.

Més informació:

Redacció del Museu