Article

El naixement d’una jove promesa als Quatre Gats

La cerveseria-taverna-hostal Quatre Gats obre les seves portes l’any 1897, en plena efervescència artística. Barcelona vivia una “edat daurada” de llums i ombres com el creixement demogràfic provocat per la migració dels camperols a les zones urbanes, el desenvolupament industrial o les tenses tensions entre les classes socials.

menu-de-quatre-gatsPablo Picasso. Pere Romeu caricaturitzat de bòer, i altres croquis (menú de Quatre Gats). Barcelona, 1899-1900. Llapis grafit sobre paper imprès. Donació Picasso, Pablo, 1970. Museu Picasso, Barcelona. MPB 110.813

Enmig d’aquests aires de canvi, els corrents bohemis entren amb força a la taverna dels Quatre Gats que, després d’una època de certa letargia, aixecaven el cap sota l’impuls de la Renaixença. Diversos artistes i empresaris locals, amants de la cultura, es proposen obrir a Barcelona un local que sigui punt de trobada i de debat d’aquests corrents. Els inspiradors del projecte són: Miquel Utrillo, Santiago Rusiñol, Ramon Casas i Pere Romeu, tots ells influenciats per un altre restaurant emblemàtic, “Le Chat Noir”, fundat per Rodolphe Salis a París el 1881 i tancat el 1897.

Ràpidament, els Quatre Gats es converteix en el punt neuràlgic on els artistes i literats amb inquietuds vénen a posar-se al dia de les novetats que arriben des de la ciutat de les llums. Entre els més joves, destaca un Picasso de 17 anys però també Casagemas, els germans Mateu i Àngel Fernández de Soto, els germans Raventós, Sabartés, etc. cafe-concert-nan-i-bust-de-dona

Pablo Picasso. Cafè concert, nan i bust de dona. Barcelona, c. 1899. Llapis Conté i sanguina sobre paper verjurat amb filigrana. 31,1 x 48,1 cm (irregular). Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.573

En aquesta etapa es produeix una eclosió de la cuina moderna, que dóna lloc a una cuina modernista, marcada per la internacionalització dels productes fets a Catalunya gràcies a l’Exposició Universal del 1888. Sorgeix una nova manera d’entendre la cuina, amb l’aparició d’aliments preparats i noves tècniques com la conserva industrial. Emergeixen els comerços dedicats exclusivament a l’alimentació, com els “colmados”, les pastisseries o les bacallaneries, que venien el peix ja salat i remullat.

Amb aquests nous ingredients, molts pensats per adaptar-se al nou ritme de la dona treballadora, canvien el comportament de compra, que es transforma la societat en una societat de consum. Els negocis com els Quatre Gats veuen com és d’important el reclam publicitari i el cartellisme apareix amb força, sempre amb la doble funció d’objecte artístic i publicitari.

Pere Romeu, el responsable dels Quatre Gats, es fixa ràpidament en Picasso, una jove promesa amb molt de potencial. Li encarrega diversos treballs gràfics, una responsabilitat gairebé exclusiva de Casas, però confi a en ell i li encarrega el cartell anunciador d’una de les activitats més emblemàtiques que s’organitzaven a l’establiment: l’espectacle de putxinel·lis.

croquis-del-menu-quatre-gats

Pablo Picasso. Croquis del menú de Quatre Gats. Carbonet sobre paper verjurat. 42,9 x 31 cm (irregular). Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.804

Més tard, en la primavera de 1900 li encarrega a Picasso el menú, un element important que reflecteix la confiança en el jove artista. A partir de molts esbossos, Picasso situa l’escena dins el local, envoltat d’una taula i amb l’arc ogival al fons, tret identificador de la taverna. En farà dues versions definitives i en una d’elles, apareix com a personatge central, “un perfecte home modernista”: barret tou d’ala ample, cabellera llarga, roba de vellut, etc...

Aquell mateix any, Picasso va pintar Interior dels Quatre Gats amb el poeta Rafael Nogueras Oller assegut amb una dona en una taula a l’interior del restaurant.

Un altre element important va ser el seu disseny en solitari (sense la col·laboració de Ramon Casas) del cartell per anunciar el Plat del dia. Només se’n coneix el dibuix preparatori, ja que no s’ha trobat cap exemplar editat.

menu-dels-quatre-gats

Pablo Picasso. Menú dels Quatre Gats, "Plat del dia". Menú de Els Quatre Gats, Plat del dia , c. 1900. Ceta i tinta sobre paper. Courtesy of the Hunt Museum. MG 145

Si visiteu la nova exposició temporal “La cuina de Picasso”, en la Sala 01 podreu trobar algunes d’aquestes obres de l’època on va freqüentar els Quatre Gats juntament amb una obra mestra que les fa companyia, Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem pintat per Casas. Una pintura emblemàtica del modernisme català que decorava la cerveseria i taverna. La finalitat de l’obra amb un clar toc humorístic, mostra la tècnica del cartellisme, gènere que Ramon Casas havia obtingut molt de prestigi.

Redacció del Museu

Continua informat