Parlem amb Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso i comissari de l’exposició temporal “La cuina de Picasso”

«Una exposició sobre la cuina de Picasso? No és un projecte gens incongruent. De fet, la temàtica culinària està molt present en tota l’obra de Picasso, des dels seus orígens a Màlaga, passant per Catalunya amb la seva col·laboració en els treballs gràfics dels Quatre Gats, així com al final de la seva vida». Així és com argumenta  Emmanuel Guigon, el director del Museu Picasso de Barcelona, de muntar una exposició temporal d’aquestes característiques on per primera vegada, s’uneix la gastronomia i l’obra de Picasso. Uns arguments que van totalment en consonància amb l’objectiu que segueix des de la seva arribada a la direcció, enfocat a generar un espai de diàleg i pensament on el visitant es pot fer preguntes i participar.

Des de la seva incorporació el 2017, aprofita tots els múltiples discursos i micro històries que transmet Picasso per mostrar tots els seus universos als visitants, tant per temes com per tècniques. Seguin aquesta estratègia, Guigon mostra a l’exposició “La cuina de Picasso” un d’aquests universos, en aquest cas gastronòmic, a partir d’una gran varietat de tècniques: pintura, escultura, gravat, ceràmica… i fins i tot la poesia, una faceta poc coneguda de l’artista. «Picasso utilitza la poesia, on parla de cuina, com a metàfora de la seva obra».

Visita guiada de l’exposició “La cuina de Picasso”, amb Emmanuel Guigon. Museu Picasso de Barcelona, 7 de juny de 2018 © Oriol Clavera

A la nova exposició “La cuina de Picasso”, el visitant s’endinsa en l’obra picassiana amb tots els sentits, especialment el gust, l’olor i la vista. El director del museu i comissari d’aquesta exposició, juntament amb les comissaries Androula Michael i Claustre Rafart, ens proposen un viatge on els aliments, així com els estris i els espais gastronòmics relacionats, adquireixen una importància cabdal i on els elements mundans adquireixen tot el protagonisme.

Exposició “La cuina de Picasso”. Museu Picasso de Barcelona, 7 de juny de 2018 © Oriol Clavera

«Els menjars, els atuells i els àmbits relacionats amb la cuina tenen un gran poder d’evocació o d’associació. L’acte mateix d’alimentar-se i de pair és una metàfora per a un creador. Per mitjà del que és comestible, i fins i tot del que és incomestible, hi ha la feliç possibilitat de menjar-se el món». Emmanuel Guigon descriu perfectament mitjançant les paraules de Picasso l’apetència pel món i el concret fins a l’extrem de clavar-hi queixalada: “Ja no puc més d’aquest miracle que és no saber res en aquest món i no haver après sinó a voler les coses i menjar-me-les vives”.

Amb motiu de “La cuina de Picasso” i del projecte que inicia Emmanuel Guigon d’oferir a la Sala Mauri un espai d’art contemporani als visitants, contacta amb Ferran Adrià, president d’elBulliFoundation, per invitar-lo a mostrar el seu nou projecte Sàpiens on es fa preguntes com “Què és menjar?” o “Què és cuinar?”. Pel director del Museu Picasso de Barcelona «Pablo Picasso i Ferran Adrià són dues personalitats creatives i apassionades que, per la tensió que es produeix entre la disciplina i la indisciplina, apliquen una voluntat tenaç d’indagar sobre què significa “ser humà a través de la creativitat».

Redacció del Museu

No hi ha comentaris.