El Museu Picasso acull la mostra “La cuina de Picasso”, la primera exposició mundial dedicada a l’obra gastronòmica de l’artista

Al Museu Picasso estem de celebració. Després de mesos de planificació i muntatge, per fi arriba una nova exposició temporal, “La cuina de Picasso”, una mostra monogràfica i multidisciplinar d’obres de l’artista vinculades amb el món de la gastronomia.

L’obertura de l’exposició tindrà lloc el pròxim 25 de maig i restarà oberta al nostre públic fins al 30 de setembre. L’exposició s’emmarca dins el projecte “Picasso-Mediterrani”, una iniciativa del Museu nacional Picasso-París.

Picasso a La Californie realitzant Cursa de braus i peix (revers: Cares). Canes, abril de 1957. Còpia moderna digital per injecció de tinta. 50 x 60 cm. Fons David Douglas Duncan. David Douglas Duncan. Arxiu Museu Picasso de Barcelona. FDDD/9/84. Fotografia Arxiu Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018

És la primera vegada que es presenta als visitants un conjunt d’obres centrades en el tema de la cuina en l’àmbit mundial. Per aconseguir-ho, els comissaris de la mostra Emmanuel Guigon, director del Museu Picasso, Claustre Rafart, conservadora del Museu Picasso, i Androula Michael, professora titular de la Universitat de Picardie Jules Verne i de la UFR Arts de París, han reunit més de 200 obres procedents d’altres museus, institucions i col·leccions privades d’arreu del món.

Aquesta mostra proposa un recorregut cronològic de la vida de l’artista que permet descobrir una nova perspectiva emmarcada en el món culinari a través de la pintura, l’escultura, la fotografia i l’escrit literari. Picasso presenta el menjar com una font de desitjos inconscients que construeix un llenguatge metafòric per excel·lència.

Pablo Picasso. Restaurant. Paris, printemps 1914. Huile sur toile découpée collée sur du verre. 42 x 34 cm. Zervos II – 347 (Prendre titre). Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte. En dépôt temporaire au Museo Picasso Málaga © FABA Photographe inconnu, tous droits réservés © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018

Un dels aspectes que s’aborda a l’exposició és la importància dels restaurants com a punt de trobada de les avantguardes del moment, on Picasso i la seva colla de bohemis es reunien. El mític Quatre Gats o el cabaret francès Lapin Agile són només alguns dels que s’inclouen en les obres de l’artista.

Un altre conjunt d’obres exposades fan referència a la cuina i el menjar com a centre de l’univers iconogràfic i sensible de Picasso. Els seus escrits poètics i obres de teatre posen en relleu l’espai, els aliments, així com els ingredients culinaris.

De fet, els estris i els ingredients són la base de moltes natures mortes incloses a “La cuina de Picasso”, que es mouen en diferents registres, des de la representació estètica i alegre fins a la metàfora de la privació i la por durant l’ocupació alemanya de la Primera Guerra Mundial.

Pablo Picasso. Fruitera. Pintura sobre tela. Juny-novembre del 1917. Oli sobre tela. 40 x 28 cm / 58 x 46 x 3 cm. Inscripció: 6 / P al revers, al bastidor, estampat o realitzat amb una plantilla, amb tinta negra. Donació Picasso, Pablo, 1970. MPB 110.029. © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2018

Com a colofó, l’exposició “La cuina de Picasso” comptarà amb la col·laboració excepcional de Ferran Adrià, que establirà un diàleg entre el procés creatiu de l’artista amb la creació culinària contemporània. Per aquest motiu, la Sala Mauri, l’espai del museu dedicat a l’art contemporani, acollirà una intervenció d’aquest xef d’àmplia projecció internacional on s’exposarà la metodologia Sapiens, que serveix per comprendre el fet creatiu i poder crear en qualsevol sector.

A més, per maximitzar l’experiència, el museu organitzarà durant els pròxims mesos un seguit d’activitats per a tots els públics que exploren aspectes creatius de la cuina a través de tallers, tertúlies i propostes gastronòmiques molt interessants. T‘agafarà gana.

No et perdis l’oportunitat de gaudir de l’art i la gastronomia en estat pur, fusionats en l’exposició “La cuina de Picasso”. Vine a descobrir-la!

Redacció del Museu

No hi ha comentaris.