Tardor-hivern al Museu Picasso: repàs fotogràfic de les activitats més destacades

Com a cloenda definitiva de la temporada de tardor-hivern al Museu Picasso, volem fer un repàs fotogràfic de les activitats emmarcades en les exposicions que hem organitzat aquests darrers mesos. Quatre mostres temporals simultànies —una de les quals continua oberta—, de contingut divers i per a tots els públics que han esdevingut un complement ideal per a la nostra col·lecció permanent. Ens acompanyeu a recordar-les?

Concert commemoratiu del centenari de l'estrena de "Parade" al Liceu de Barcelona.

Concert commemoratiu del centenari de l’estrena de «Parade» al Liceu de Barcelona.

«1917. Picasso a Barcelona», la petjada de l’artista a la nostra ciutat

La visita que Pablo Picasso va fer a Barcelona el 1917 acompanyant els Ballets Russos de Diàguilev ha estat la llavor d’una mostra que ha servit per copsar l’ambient de l’època i per seguir la petjada que l’artista va deixar aquell any a la nostra ciutat.

Coincidint amb el centenari de l’estrena de «Parade» al Gran Teatre del Liceu, de la qual Picasso n’havia fet els decorats, vam organitzar un concert a càrrec de dues pianistes del Conservatori del Liceu, Carolina Santiago i Elisabeth Vera, amb lectura de textos dels actors Enric Majó i Abel Folk. A més, la comissària de l’exposició, Malén Gual, i la cap de Restauració i Conservació Preventiva del Museu, Reyes Jiménez, van presentar en públic les troballes sorgides arran de la investigació prèvia a la mostra.

Una taula rodona amb Eduard Escoffet, Malén Gual, Joan M. Minguet, Elina Norandi i Xavier Theros va servir per reconstruir el context històric de la visita de Picasso, en un moment en què Barcelona era un refugi per a les avantguardes europees que fugien de la Gran Guerra.

Finalment, Hidrogenesse ens va explicar com es ballava al segle xx en un concert-vermut que va suposar la traca final de l’exposició i que va omplir el Pati Noguera del Museu.

Mireia Zantop en una performance del «Contuberni pugilístic» entre Arthur Cravan i Carles Hac Mor.

«Arthur Cravan. Maintenant?», més a prop del mite

El propòsit d’aquesta mostra, molt lligada a l’anterior, ha estat apropar el públic a un dels personatges més intrigants i encara desconeguts de principis del segle passat: Arthur Cravan. El mite d’aquest aventurer, poeta i boxejador perdura cent anys després de la seva desaparició; segons sembla va ofegar-se a l’Atlàntic quan la barca en què viatjava de Mèxic a l’Argentina va naufragar.

Les activitats d’aquesta exposició van incloure dues sessions de performances. La primera vam anomenar-la «Contuberni pugilístic a can Picasso: Arthur Cravan versus Carles Hac Mor» i va servir per retre homenatge a l’escriptor català, que durant la seva trajectòria va reivindicar l’obra i l’esperit inconformista de Cravan, a més de ser-ne el traductor al català. A la segona sessió, anomenada «Constel·lació Cravan», cinc joves artistes van presentar les seves creacions inspirades en personatges clau a la biografia de Cravan, com ara Mina Loy, Olga Sacharoff, Otho Lloyd i Francis Picabia.

Una altra activitat emmarcada en aquesta mostra va ser la projecció de la pel·lícula «Cravan vs. Cravan», que va incloure un col·loqui presidit pel seu director, Isaki Lacuesta. A més, l’exposició va compartir amb «1917. Picasso a Barcelona», tant la taula rodona sobre les avantguardes que fugien de la Gran Guerra com el concert-vermut dels Hidrogenesse.

Espai pedagògic de «El taller compartit» en què el públic ha pogut fer els seus propis gravats.

«El taller compartit» o el gravat com a nexe d’unió d’artistes i generacions

Una de les facetes de Picasso va ser la d’artista gravador, activitat que a més va iniciar un llegat familiar que arriba fins als nostres dies. Així, en aquesta exposició hem repassat els vincles personals i professionals existents entre Picasso, J. Fín, Vilató i Xavier, artistes que comparteixen la passió per la tècnica i les ganes de dedicar-s’hi.

A la taula rodona «El gravat com a llegat familiar» vam assistir a la conversa entre la comissària de l’exposició, Marta-Volga de Minteguiaga-Guezala, i la conservadora de l’obra gràfica del Museu, Claustre Rafart, sobre el paper que ha tingut el gravat en aquestes quatre generacions d’artistes. Per arrodonir la sessió, vam projectar el documental «La línia ininterrompuda».

El gravat, tanmateix, s’entén encara millor des de la pràctica, i per això l’artista Xavier va venir al Museu a oferir-nos una classe magistral que va complementar amb les anècdotes i experiències viscudes en els seus cinquanta anys dedicats a l’ofici. A més, el públic assistent a la mostra va poder gaudir d’un espai pedagògic en el marc de l’exposició en què s’ensenyava la tècnica del gravat i on també es van realitzar tallers familiars on grans i petits van poder fer els seus propis gravats i, un cop acabats, se’ls van endur de record a casa.

Imatge de l'entrada de l'exposició de Lucien Clergue.

Imatge de l’entrada de l’exposició de Lucien Clergue.

«Lucien Clergue: vint-i-set encontres amb Picasso», la part més privada del geni

Recentment hem prorrogat aquesta exposició, que havia de tancar el 28 de gener i que ara podreu visitar fins al 15 d’abril.

Comissariada per Sílvia Domènech, la mostra repassa a través de 350 fotografies l’amistat entre el fotògraf Lucien Clergue i Pablo Picasso, que es van conèixer el 5 d’abril del 1953 en una cursa de braus a Arles. Dos anys després, Clergue va visitar Picasso a la seva casa de La Californie, a Canes, en el primer de les vint-i-set trobades que van tenir al llarg de divuit anys.

Les fotografies mostren el vessant més privat d’un Picasso que va deixar que Clergue captés els seus moments de treball, oci i intimitat, i formen part de la col·lecció de 600 imatges adquirides pel Museu l’any 2016. Aprofiteu doncs aquestes últimes setmanes de la mostra per visitar-la!

Redacció del Museu

No hi ha comentaris.