El Museu Picasso acollirà quatre exposicions temporals el 2018

L’any 2018 estarà marcat per les quatre exposicions temporals que organitzarem al Museu Picasso de Barcelona: «La cuina de Picasso»«Picasso descobreix París», «Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili» i «Sabartés per Picasso per Sabartés».

Així ho va anunciar el director del Museu, Emmanuel Guigon, a la roda de premsa que vam fer per als mitjans de comunicació el darrer 31 de gener.

Quatre propostes que comprenen diferents èpoques i vessants de l’artista malagueny, i que serviran per complementar la nostra col·lecció permanent. Us les detallem a continuació perquè aneu fent forat a l’agenda.

La cuina de Picasso (exposició 2018)

«La cuina de Picasso», del 25 de maig al 30 de setembre

La primera mostra de l’any explicarà la relació entre Picasso i el món de la cuina, i estarà comissariada pel director del Museu, Emmanuel Guigon; la conservadora en cap, Claustre Rafart, i la professora titular de la Université de Picardie Jules Verne i de la UFR des Arts, Androula Michael.

S’hi exposaran prop de 200 obres pròpies i d’altres museus i institucions d’arreu del món amb l’objectiu d’abordar la cuina com a font de creativitat de Picasso. No només amb les pintures de fruites, verdures i estris de cuina, sinó també amb fotografies i escrits de l’artista.

En paral·lel, analitzarem la transcendència dels cafès i restaurants com a punt de trobada de les avantguardes durant els primers anys del segle XX, com ara els Quatre Gats de Barcelona o el Lapin Agile de Montmartre, a París.

Per a aquesta exposició hem comptat amb la col·laboració del xef Ferran Adrià, que ha participat en el catàleg oficial i serà el protagonista d’una de les sales de l’exposició.

Picasso descobreix París (exposició 2018)

«Picasso descobreix París», del 18 de setembre al 6 de gener

Amb aquesta exposició, comissariada per la conservadora del Museu Picasso Malén Gual, ens situarem a l’època dels primers viatges que l’artista va fer a París, entre els anys 1900 i 1904.

La mostra neix fruit de l’intercanvi d’obres en préstec que el Museu fa a la mostra “Picasso bleu et rose” del Musée d’Orsay de París i organitzada conjuntament amb el Musée National Picasso-París.

Picasso va quedar meravellat per la bohèmia i la vitalitat de la capital francesa, on s’acabava de celebrar l’Exposició Universal del 1900. A la mostra s’hi podran veure algunes de les obres que va fer al llarg d’aquells anys, així com les influències que va rebre d’artistes com ara Albert Bartholomé, Puvis de Chavannes o Eugène Carrière.

La selecció d’obres tindrà en compte la crítica de Felicien Fagus sobre l’exposició «Picasso i Iturrino» publicada a la Revue Blanche el 15 de juliol del 1901, i també les obres de Picasso que fan referència a altres artistes.

Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili (exposició 2018)

«Pablo Picasso i els editors Gustavo Gili», del 23 de novembre al 24 de febrer

La relació professional de Picasso amb els editors Gili serà el tema de la tercera exposició del 2018, comissariada per la conservadora del Museu Claustre Rafart. Una mostra que estarà vinculada necessàriament a la ciutat de Barcelona.

El fons que s’hi exposarà prové de la donació que el Museu va rebre l’any 2014 per part del matrimoni format per Gustau Gili Esteve i Anna Maria Torra, amics de Pablo Picasso i Jacqueline Roque, així com de la mateixa editorial Gustavo Gili.

La mostra es desglossarà en dues parts. La primera s’emmarcarà als anys vint del segle passat, quan el fundador de l’editorial, Gustau Gili Roig, va demanar a l’artista que il·lustrés alguns dels seus llibres. La segona part té lloc anys més tard, a partir del 1956, quan Gustau Gili Esteve, fill del fundador, recupera el contacte i estableix una relació de feina i amistat que durarà fins a la mort de Picasso el 1973.

Algunes de les obres de l’exposició són inèdites, atès que serà la primera vegada que s’exposen al públic des de l’adquisició del fons documental per part del Museu.

Sabartés per Picasso per Sabartés (exposició 2018)

«Sabartés per Picasso per Sabartés», del 23 de novembre al 24 de febrer

Enguany es compleixen 50 anys de la mort de Jaume Sabartés, i per això dedicarem una mostra específica a un home que no només va ser amic íntim i secretari de confiança de Picasso, sinó també el principal impulsor del nostre Museu.

A l’exposició es podran veure els retrats que Picasso va fer de Sabartés i que abracen totes les tècniques: dibuix, pintura, gravat i fins i tot la literatura. Però també exposarem retrats i fotografies de Sabartés fetes per altres artistes, des de Carlos Valenti fins a David Douglas Duncan.

Recordarem igualment la fundació del Museu, que es va obrir el 1963 amb el nom de Col·lecció Sabartés per respectar el sentiment antifranquista de Picasso, i el paper de frontissa que va fer Sabartés de cara als catalans que volien conèixer de primera mà l’obra picassiana.

Un altre aspecte rellevant és que, com que fa cinquanta anys de la mort de Sabartés, podrem obrir i posar a disposició dels investigadors el seu arxiu personal, custodiat fins ara pel Museu.

Els comissaris de la mostra seran el director del Museu, Emmanuel Guigon, i la responsable de la biblioteca, Margarida Cortadella.

Redacció del Museu

No hi ha comentaris.