Blog del Museu Picasso de Barcelona

«Els 156 gravats»: Picasso reflexiona sobre l’amor, la vida i l’art

«Els 156 gravats són la pel·lícula de la vida de Picasso», ens diu Claustre Rafart, comissària de l’exposició del Museu Picasso, on, per primera vegada des de 1980, podrem veure la mostra completa de gravats de l’artista.

Aquesta sèrie de gravats, que l’artista realitzà entre 1968 i 1972, són un exemple paradigmàtic de l’obra picassiana tardana i de les seves experimentacions i provatures en diverses tècniques de gravat. Temàticament, aquest conjunt d’obres podria resumir-se com una gran tragicomèdia final, on les citacions literàries, artístiques i autobiogràfiques es barregen amb una sensualitat protagonitzada per dones nues i exhibicionistes, confrontades amb mascles passius i absents, el voyeur representat sobretot per Degas davant de veritables odalisques provinents de l’admiració de Picasso per Ingres.

Pablo Picasso. Escena de seducció entre un depravat i una prostituta, amb Degas espiant
Pablo Picasso. Escena de seducció entre un depravat i una prostituta, amb Degas espiant. Planxa 95. Mougins, 25 de març del 1971 (IV). Aiguafort sobre planxa de coure, estampat sobre paper vitel·la Rives (prova d’artista numerada). 36,3 x 45,1 cm (làmina); 22,7 x 30,5 cm (planxa). Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.274. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

Bordell. Xafarderies, amb lloro, alcavota i el retrat de Degas

Pablo Picasso. Bordell. Xafarderies, amb lloro, alcavota i el retrat de Degas. Suite 156, planxa 109. Mougins, 4 d’abril del 1971. Aiguafort sobre coure, estampat sobre paper vitel·la Rives. Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.184. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

Les passions i preocupacions de l’artista es reflecteixen en conjunts de gravats que exploren diversos subtemes, com el treball de reflexió i apropiació dels gravats d’altres mestres, en particular de Rembrandt, amb l’aparició de personatges de les seves obres com ara el capità Frans Banning Cocq, o el treball entorn de la temàtica de l’Ecce Homo, en què Picasso converteix els protagonistes d’aquesta tràgica escena en els personatges del seu carnaval particular, tot mantenint referències arquitectòniques: el clàssic tema del pintor i la model, tan present en la seva obra i particularment en el Picasso tardà, en aquest cas un pintor sovint grotesc; també referències a la mirada, que interpel·la i involucra l’espectador i que fa destacar encara més la posició de voyeur dels molts personatges masculins; el pare, que torna a aparèixer en algunes de les referències autobiogràfiques, així com l’autoretrat com a personatge vell, demacrat i tragicòmic.

Pablo Picasso. Variació sobre Ecce Homo de Rembrandt

Pablo Picasso. Variació sobre Ecce Homo de Rembrandt. Suite 156, planxa 10. Mougins, 3 de febrer (IV), 5 i 6 de març del 1970. Aiguatinta, aiguafort, raspat i punta seca sobre coure, estampat sobre paper vitel·la Rives (V estat i definitiu). Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.172. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

Pablo Picasso. Pintor-bufó pintant sobre la seva model
Pablo Picasso. Pintor-bufó pintant sobre la seva model. Suite 156, planxa 58. Mougins, 25 de febrer del 1971. Aiguafort sobre coure, estampat sobre paper vitel·la Rives . Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.308. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

Pablo Picasso. Autoretrat desdoblat, maja amb colom, home de les mudances amb dona i escultura, Hèrcules de fira senil, pare de l'artista, i banyista ingresca al fons

Pablo Picasso. Autoretrat desdoblat, maja amb colom, home de les mudances amb dona i escultura, Hèrcules de fira senil, pare de l’artista, i banyista ingresca al fons Suite 156, planxa 5. Mougins, 25 de gener, 15 de febrer del 1970. Aiguafort, raspat i punta seca sobre coure, estampat sobre paper vitel·la Rives. Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.287. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

A més d’autoretrats, l’artista s’incorpora a les obres amb autoreferències artístiques, on no només reflexiona sobre els artistes que l’han influenciat, sinó també sobre la seva pròpia obra, amb al·lusions a Les senyoretes d’Avinyó, la Suite Vollard i, en un dels gravats més divergents de tota la sèrie, la planxa 60, sobre les seves obres dels anys vint. I, enmig de tot aquest món de dones de sensualitat poderosa, un altre retorn a un tema també molt present en el Picasso jove i en la bohèmia cultural que va viure; el del bordell, on tampoc falten les referències literàries a La Celestina o a La Maison Tellier, dos clàssics coneguts i sovint referenciats per l’artista.

Pablo Picasso. Banyista-rostre
Pablo Picasso. Banyista-rostre. Planxa 60. Mougins, 27 (II) i 28 de febrer del 1971. Aiguafort, raspat i punta seca sobre planxa de coure, estampat sobre paper vitel·la Rives (prova d’artista numerada, II estat i definitiu). 32,6 x 25,2 cm (làmina); 20,6 x 14,9 cm (planxa). Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.295. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia, Gasull Fotografia

 

Pablo Picasso. Maison Tellier. La festa de la mestressa. Mussol. Degas arrepenjat a la paret
Pablo Picasso. Maison Tellier. La festa de la mestressa. Mussol. Degas arrepenjat a la paret. Suite 156, planxa 152. Mougins, 14 i 16 de juny del 1971. Aiguatinta al sucre amb mossegada amb pinzell, punta seca i raspat sobre coure, estampat sobre paper vitel·la Rives. Museu Picasso, Barcelona. Donació Hereus de Pablo Picasso, 1979. MPB 112.269. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia

 

Una oportunitat única d’endinsar-se en aquest univers picassià, complex, ric i apassionat, on l’artista reflexiona sobre l’amor, la vida i l’art, amb una curiositat i inventiva frenètica que conservaria fins al final de la seva vida.

 

Redacció del museu

 

Enllaços relacionats

Pàgina de l’exposició

 

3 Comentaris
  • Aitor
    juny 16, 2016

    Són autèntiques obres d’art aquets gravats… Picasso no deixa de sorprendre’m.

  • Artpironti
    juliol 29, 2016

    Increíbles, emocionantes, terribles…una exposición que hace que entendamos porque Picasso fue un genio. Gracias y saludos. artpironti.com

  • Artsy
    setembre 18, 2016

    These are great, and I had never seen most of them before!! Thank you so much for sharing and documenting!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *