Últimes donacions i adquisicions, 2010-2016

Durant els darrers anys, el Museu Picasso ha incorporat a la seves col·leccions 115 obres de Pablo Picasso, 15.871 fotografies de diversos autors, 3.277 fotolits i 24.221 documents textuals relacionats amb l’artista i l’estudi de la seva vida i obra. Aquesta aportació tan destacada als nostres fons l’hem d’agrair a la valuosa generositat d’un grup de persones i d’entitats que, amb les seves donacions, ha volgut participar activament en el creixement de la institució perquè, d’acord amb el desig dels nostres fundadors, l’obra de Pablo Picasso s’exposi de forma permanent a la ciutat de Barcelona.

La posada en marxa de la Fundació Museu Picasso de Barcelona, la nova gestora del Museu Picasso des del 2014, ha fet possible la gestió pròpia dels recursos que genera el Museu. Cal assenyalar que una de les principals finalitats de la Fundació és «incrementar el patrimoni, afegint valor a la col·lecció i complementant-la d’una manera notable», ja sigui mitjançant la donació o la compra.

Jan Adam Stevens. Pablo Picasso als toros. Valauri, agost del 1955. Adquisició 2016. Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016

De les diverses donacions, volem destacar la realitzada per David Douglas Duncan el 2013, la de l’Editorial Gustavo Gili el 2014 i la de David Leclerc, amb l’Arxiu Brigitte Baer, l’any 2015.

Les 163 fotografies que el reporter fotogràfic David Douglas Duncan va donar al Museu en el cinquantè aniversari són un gran testimoni de la vida i de l’obra de Pablo Picasso des del 1956. Gràcies a aquestes fotografies, tenim una font documental visual de gran vàlua al nostre abast, atès que s’hi amaguen les claus, evidències i rastres que ens permeten apropar-nos a un coneixement més acurat de l’artista i de la seva obra.

David Douglas Duncan. Picasso signant les seves obres, 1960. 50 x 60 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació. David Douglas Duncan, 2013 © David Douglas Duncan 2013

David Douglas Duncan. Picasso signant les seves obres, 1960. 50 x 60 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació David Douglas Duncan, 2013 © David Douglas Duncan 2013

La donació realitzada per l’Editorial Gustavo Gili inclou les vuit planxes de coure que Picasso va fer per produir els llibres il·lustrats La tauromàquia i L’enterrament del comte d’Orgaz. Gràcies a aquesta nova donació, el museu és ara mateix el propietari del conjunt complet de les planxes de coure de les dues publicacions, atès que se sumen a la resta que ja van ser donades els anys 1960, 1970 i 1979. La donació inclou així mateix els més de 2.800 documents, en especial cartes, contractes i manuscrits, que detallen el procés d’encàrrec, creació i producció dels treballs bibliogràfics que Picasso va emprendre amb l’editorial.

Pablo Picasso. La Celestina fent les presentacionsJacint Reventós i Conti [et al.]. Recordant el Doctor Reventós (Homenatge dels seus amics). Barcelona, Gustavo Gili, 1969. Exemplar núm. B. Mougins, 28 de març del 1970. Llapis Conté sobre paper. 30,7 x 24,7 cm. Adquisició, 2015. Fons Gustau Gili i Anna Maria Torra. Museu Picasso, Barcelona. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016

Pablo Picasso. La Celestina fent les presentacions

La donació de l’Editorial Gustavo Gili, juntament amb l’ingrés de l’Arxiu Brigitte Baer, donat pel seu nebot David Leclerc, fan del Museu —amb una col·lecció de més de 1.700 gravats— un centre fonamental per a l’estudi i la investigació de l’obra gràfica picassiana. Brigitte Baer fou l’autoritat mundial indiscutible en aquest camp gràcies a la seva brillant i exhaustiva feina d’investigació, estudi ordenació, catalogació i interpretació, que va culminar amb la publicació dels set toms del catàleg raonat Picasso peintre-graveur: catalogue raisonné de l’oeuvre gravé et lithographié et des monotypes. La documentació que el Museu va rebre es va originar durant la preparació del catàleg i fou també resultat de la seva investigació continuada. El catàleg es va publicar però tanmateix la seva feina no es va aturar, sempre amb la idea d’obtenir la màxima precisió i de deixar constància del més mínim detall possible. Aquest conjunt posterior encara no ha estat estudiat ni publicat.

Mostra de les diferents tipologies del Fons Brigitte Baer. Museu Picasso, Barcelona. Donació David Leclerc, 2015

Gràcies a la creació de la Fundació, ha estat possible dur a terme la primera gran adquisició d’obres de Picasso després de molt de temps; es tracta d’una col·lecció de 96 obres formada per 9 dibuixos, un carnet amb 62 dibuixos més, un llibre amb 18 guaixos, 7 gravats, a més de 3 llibres d’artista dedicats, 198 fotografies i documentació diversa. Aquest important conjunt procedeix de la col·lecció de Gustau Gili i Anna Maria Torra, i fa palesa l’estreta relació d’amistat que hi havia entre els matrimonis Picasso-Roque i Gili-Torra, el vincle de l’artista amb Barcelona i un capítol cabdal de la historia del Museu.

La incorporació d’aquesta col·lecció es produeix en lots que, des de 2014, ingressen a la col·lecció del museu anualment. El procés conclourà en cinc anys, el 2018, quan el conjunt en la seva totalitat serà propietat del museu.

Finalment, volem fer una discreta menció als donants que han volgut guardar l’anonimat; la seva aportació contribueix a incrementar un patrimoni per al qual treballem perennement.

Bernardo Laniado-Romero

Director del Museu Picasso