Dos retrats de personatge desconegut

Arran de la rotació de les obres de la col·lecció permanent del museu, hem seleccionat per exposar dos retrats de joventut d’un mateix personatge, que en els darrers anys no s’havien mostrat al públic. Ambdues obres pertanyen al llegat que Picasso va donar a la ciutat de Barcelona l’any 1970.

Abans d’exposar-les de nou, calia dur-ne a terme un procés de restauració que implicava l’estudi necessari de la documentació fotogràfica del 1970, la qual ofereix una informació privilegiada sobre l’estat de les obres i és anterior a la restauració realitzada als tallers del Museu d’Art de Barcelona (que després esdevindria el Museu d’Art de Catalunya).  Aquests positius en blanc i negre del 1970 provenien del fons Francisco Melich, conservat a l’arxiu del Museu Picasso.

L’observació atenta d’aquesta documentació revela que les teles eren fragments que no estaven muntats sobre bastidors; presentaven marques de xinxetes sobre la vora superior que ens indiquen quina era la forma de subjectar-les a un suport rígid mentre s’executaven les pintures. Els plecs i les pèrdues de matèria són el testimoni de les vicissituds de les pintures d’aquestes dues teles, conservades al domicili familiar al llarg dels anys fins a la donació. Una reserva de pintura en aquesta mateixa vora evidencia el traç d’una pinça utilitzada per completar la subjecció en pintar-la. Fóra possible que aquesta petita reserva indiqués que en un inici el fons hagués estat fosc com en el retrat del personatge de front, realitzat en poc temps de diferència? Pot ser que ens trobem davant d’un estudi de retrat, de front i de perfil, d’un company d’acadèmia anterior al viatge a Madrid?

La inscripció en el retrat de perfil de personatge desconegut localitza i data l’obra a Barcelona marzo 1897. Fins ara s’arrossegava un error de lectura que datava l’obra l’any 1899; any en què de fet el pintor residia a Barcelona. Tanmateix és sabut que el 1897 el pintor va ingressar a l’Acadèmia de Belles Arts de San Fernando de Madrid. Aquest període madrileny va transcórrer de l’octubre de 1897 al juny del 1898 i va suposar un canvi en la seva obra.

Detall de Retrat d'un desconegut

L’examen i l’estudi d’aquestes dues obres han permès la identificació dels processos que es van portar a terme en la restauració dels setanta: ambdues teles van ser entelades i muntades sobre bastidors espanyols lleugerament més grans que les teles originals. Així mateix, van ser estucades localment en les zones de pèrdues i posteriorment reintegrades.

Les dues obres mostren la presència d’un vernís oxidat. En el cas del retrat de perfil, els estucs estaven desnivellats i el magnífic fons taronja estava més malmès que cap altra zona a causa dels retocs alterats.

El retrat de front amb prou feines presentava pèrdues de matèria. En les dues obres s’ha dut a terme una neteja amb dissolvents i se n’han eliminat els estucats antics. Posteriorment, s’han estucat i reintegrat.

Aquesta intervenció ens ha permès recuperar la unitat cromàtica en ambdues obres. El retrat de front, tot i estar pintat sobre un fons fosc, ha guanyat matisos, mentre que el retrat de perfil ha recuperat el fons taronja, lluminós i potent, que prefigura, tal vegada. els atreviments del geni malagueny.

Blanca López de Arriba

Restauradora de pintura

2 Comentaris
  • Sílvia Company Salip
    maig 7, 2016

Bona tarda,

Només volia dir-los que hi ha un error en els anys que diuen que Picasso va viure a Madrid (parlant dels retrats del desconegut que es van incorporar recentment a la col·lecció), que es veu clarament que ha estat per descuit: “Aquest període madrileny va transcórrer de l’octubre de 1887 al juny del 1888 i va suposar un canvi en la seva obra”.

• Museu Picasso
    maig 9, 2016

Gràcies Sílvia! efectivament ha estat un “error de picatge”. Ja està corregit.