Blog del Museu Picasso de Barcelona

El 2016 al Museu Picasso

En el post anterior us explicàvem quines han estat les grans fites del 2015: en aquest us volem presentar els nostres projectes per al 2016, que comencem plens de ganes i amb propostes en tots els àmbits d’activitat del museu.

Pel que fa al nostre programa expositiu, presentarem l’exposició Cubisme i guerra. El cristall dins la flama, que serà la principal mostra de la temporada expositiva del museu, centrada en la supervivència de l’avantguarda artística europea establerta a París durant la Primera Guerra Mundial. La resposta al conflicte bèl·lic va ser un moviment artístic que va potenciar una estètica cubista amb elements arquitectònics, basada en l’estabilitat i la integritat. L’exposició s’inaugurarà el 20 d’octubre i romandrà oberta al públic fins al 29 de gener de 2017, amb una vuitantena d’obres on a més dels tres artistes especialment representats –Pablo Picasso, Juan Gris i Diego Rivera– s’exhibiran obres de Georges Braque, Henri Matisse, Fernand Léger, María Blanchard, Gino Severini, Henri Laurens i Jacques Lipchitz.

 

Arlequí i dona amb collaretLa escalera (Segundo estado)

Pablo Picasso. Arlequí i dona amb collare, 1917, Oli sobre tela, 200 x 200 cm, Llegat de la baronessa Eva Gourgaud el 1965, Centre Pompidou, Paris Musée national d’art moderne/Centre de création industrielle nºinv. AM 3760 P, Fotografia © Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais / Bertrand Prévost © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016 | Pablo Picasso. L’ escala (Segon estat), 1914. Oli sobre tela. 88 x 124,5 cm. Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid 645 (1977.9). Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid © Fernand Leger, VEGAP, Barcelona, 2016

El comissari de la mostra és Christopher Green, professor emèrit d’Història de l’Art a l’Institut Courtauld, Londres, que ens farà un primer plantejament de la tesi de l’exposició en el marc de la III Conferència Magistral Jaume Sabartés, que enguany tindrà lloc el 10 de març. Amb el títol El realisme del cubisme durant la Guerra, aquesta conferència serà un “aperitiu per obrir gana” de cara a aquesta rellevant proposta expositiva i una cita a apuntar a l’agenda per a tots els amants de l’art del segle XX!

També s’inauguraran diverses exposicions de format més petit que presentaran el resultat de recerques i treballs realitzats pel museu entorn la nostra col·lecció, que us mencionem breument a continuació:

  • Últimes donacions i adquisicions (25 de febrer al 15 de maig de 2016). Presentació d’una selecció d’obres i documents que han ingressat a la col·lecció els últims anys. Algunes de conegudes ?com el Fons David Douglas Duncan, el Fons Editorial Gustavo Gili, el Fons Gili-Torra o el Brigitte Baer?, però també d’altres menys visibles com ara donacions anònimes i compres documentals.


Pablo Picasso. La Celestina fent les presentacions

Dedicatòria que Picasso va fer al llibre «Jacint Reventós i Conti i diversos autors, Recordant el Doctor Reventós (Homenatge dels seus amics)». Barcelona, Gustavo Gili, 1969. Exemplar núm. B – Pablo Picasso. La Celestina fent les presentacions, Mougins, 28 de març del 1970. Llapis Conté sobre paper. 30,7 x 24,7 cm. Fons Gustau Gili i Anna Maria Torra. Museu Picasso, Barcelona. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016
  • Els 156 gravats Entre 1963 i 1972, Picasso retornà al gravat en metall. En aquest període va treballar amb dos impressors, els germans Piero i Aldo Crommelynck. El resultat d’aquesta col·laboració va ser, entre altres, una de les grans sèries que particularitzen el darrer Picasso gravador: els 156 gravats que realitzà entre el 24 d’octubre del 1968 i el 25 de març de 1972.
    Maison Tellier. La festa de la mestressa. Mussol. Degas arrepenjat a la paret

    Pablo Picasso. Maison Tellier. La festa de la mestressa. Mussol. Degas arrepenjat a la paret. Mougins, 14 i 16 de juny del 1971. Aiguatinta al sucre amb mossegada amb pinzell, punta seca i raspat sobre planxa de coure, estampat sobre paper vitel·la Rives (prova d’artista numerada). 22,9 x 30,6 cm (planxa); 36,3 x 45,3 cm (làmina). Museu Picasso, Barcelona. Donació Família Picasso, 1980. MPB 112.269. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016
  • La ceràmica al Museu Picasso (del 23 de juny al 23 d’octubre de 2016). Amb motiu del 47è Congrés de l’Acadèmia Internacional de la Ceràmica, el Museu Picasso presentarà una selecció de fotografies de la nostra col·lecció de rellevants fotògrafs -Chamudes, Duncan, Otero i Villers- que van retratar a Picasso treballant la ceràmica. Picasso va participar en una de les primeres edicions d’aquesta trobada a Canes i es va tractar d’un fet decisiu en el seu desenvolupament artístic com a ceramista, perquè és on va descobrir la tradició de la ceràmica espanyola.
    Picasso i la ceràmica Mussol

    David Douglas Duncan. Picasso i la ceràmica Mussol. La Californie, 1957. Museu Picasso, Barcelona. Donació David Douglas Duncan, 2013 © David Douglas Duncan 2015 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016
  • Mitologies, obra gràfica a la col·lecció del museu (del 24 de novembre de 2016 al 20 de març de 2017). Picasso es va sentit atret pel món de la mitologia al llarg de la seva vida. El Picasso gravador recrea personatges i escenes extrets del fecund món de la mitologia grecoromana.
    Faune músic núm. 4

    Pablo Picasso. Faune músic núm.4. Valauri, 10 de març del 1948. Litografia. Aiguada sobre planxa de zinc, estampada sobre paper vitel·la Arches (prova Sabartés). 76,3 x 56,2 cm (làmina). Museu Picasso, Barcelona. Donació Jaume Sabartés, 1962. MPB 70.119. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016

 

Pel que fa a recerca entorn la col·lecció, després d’una una tasca d’investigació i revisió de títols, dates, tècnica i mides de 304 pintures i 2 escultures de la col·lecció, durant el 2016 es presentarà el nou catàleg de pintura i escultura del museu. Per aquesta recerca s’ha fet una revisió intensiva de cada una de les obres, s’han digitalitzat anversos i reversos, i revisat la procedència i l’historial expositiu de cadascuna de les obres, que queden íntegrament documentades. Aquest catàleg és el segon volum, que segueix al dedicat a la ceràmica, publicat el 2012. Es tracta d’un dels projectes de recerca més importants dels últims anys al Museu.
També destaca el Projecte de recerca Barcelona 1917, un estudi tècnic sistemàtic del conjunt de pintures realitzades durant l’estada de Pablo Picasso a Barcelona el 1917 que representa un ric ventall de tècniques, estils i formats i posa en valor aquesta heterogènia producció pictòrica tan lligada al desenvolupament del cubisme. Els resultats del treball de recerca es donaran a conèixer en un seminari el proper any.

Pablo Picasso - Blanquita Suárez

Pablo Picasso. Blanquita Suárez. Barcelona, 1917. Oli sobre tela .73,3 x 47 cm. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.013. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Gasull Fotografia © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2016

Entre les activitats previstes per al 2016, el Museu celebrarà la setena edició del Big Draw. La Festa del Dibuix el 30 d’octubre, de 10 del matí a 6 de la tarda, consolidada com la cita anual més important al voltant de la creativitat convocada per un centre museístic de la ciutat, amb més de 10.000 participants anuals entre famílies, joves i adults de totes les edats. Aquest esdeveniment és un projecte liderat pel Museu Picasso que té el dibuix com a protagonista i on s’aposta per una renovació constant de continguts. Com a proposta vinculada al territori immediat del Museu, compta amb la col·laboració d’un important nombre d’entitats dels barris de La Ribera, Santa Caterina i Sant Pere i ofereix tallers de reconeguts professionals de diversos àmbits que, un any més, proposaran noves formes de dibuixar des de múltiples disciplines.

Big Draw. La Festa Del Dibuix

Big Draw. La Festa del Dibuix

Pel que fa al Servei Educatiu del museu, on es concentra un gran dinamisme i es treballa per ser part activa de la vida del barri i de la ciutat, es continuarà la línia pedagògica orientada a posar en pràctica l’observació i el diàleg davant d’una obra d’art. Les accions del museu propicien l’accés del públic a l’art i la cultura en el seu sentit més ampli i presten una atenció particular a aquells grups que tradicionalment han estat exclosos de l’experiència museística. Com a part del treball d’apropament del museu al nostre entorn immediat, es desenvolupen els Projectes de Barri, on es treballa amb escoles, instituts i entitats socioculturals de Ciutat Vella. Enguany, dins de l’ampli calendari d’activitats, destaquem les sessions de Zoom. La col·lecció en anàlisi on s’exploraran diverses obres de la col·lecció des de dos punts de vista ben diferents: l’historiador de l’art que contextualitza l’obra en la trajectòria picassiana, i l’artista que proposa un exercici artístic vinculat a la tècnica o els continguts de l’obra; i les visites per persones amb discapacitat visual i auditiva, amb la col·laboració de l’ONCE, ACCAPS i FESOCA, un nou programa pensat per fer accessible el Museu als col·lectius amb diferents capacitats amb una metodologia adaptada per convertir la visita en un espai de cultura, tant per a les persones amb diverses capacitats auditives i visuals com per al seu entorn social i familiar.

 

Redacció del museu

 

Enllaços relacionats:

Dossier de premsa

1 Comentari
  • Toni Casas
    gener 22, 2016

    Fantàstic!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *