Personatges picassians: Lucien Clergue

Lucien Clergue va néixer a Arles, el 14 d’agost de 1934 en el sí d’una família de petits comerciants, es va convertir en un reconegut fotògraf francès i va ser el primer artista d’aquesta disciplina en formar part de l’Acadèmia de Belles Arts de l’Institut de França.

1973_Dokfilm_Picasso_de_Lucien_Clergue_Condor_Films

«1973 Dokfilm Picasso de Lucien Clergue Condor Films» de Condor Films. Disponible bajo la licencia CC BY-SA 3.0 vía Wikimedia Commons – https://goo.gl/P3gvZt

El 1953 va coincidir per primer cop amb Picasso durant una cursa de braus a Arles. Clergue va ensenyar les fotografies que ha havia fet de l’esdeveniment a Picasso i aquest li va demanar que li ensenyés algunes més. Durant l’any següent els enviaments de fotografies de Clergue a Picasso es van anar repetint. No va ser però fins al 1955, quan ambdós artistes van tornar a coincidir, aquest cop a Cannes, que es va establir entre ells una amistat més estreta que duraria fins a la mort de Picasso malgrat els més de cinquanta anys de diferència.

Picasso el va recolzar al llarg de la seva vida personal, però sobretot professional: va fer el cartell de la seva primera exposició, la portada del seu primer llibre i sobretot es va deixar fotografiar. Coincidien habitualment durant l’època d’estiueig de Picasso quan es traslladava al sud de França, però també a París on van trobar-se varies vegades, una d’elles quan van treballar amb Jean Cocteau a la pel·lícula Le Testament d’Orphée.

El seu univers creatiu doncs, va anar més enllà de la fotografia i en l’àmbit del cinema realitzà curtmetratges i pel·lícules, entre elles Picasso, Guerre, amour et paix produïda al 1971 per Universal Pictures.

Lucien_Clergue,_Kunsthaus_Vienna,_2007

«Lucien Clergue, Kunsthaus Vienna, 2007» de Kay von Aspern. Disponible bajo la licencia CC BY-SA 3.0 vía Wikimedia Commons – https://goo.gl/AE5InE

Per commemorar l’amistat que uní als dos artistes el 1986 el fotògraf dedicà a Picasso una exposició sota el nom de “Picasso, mon ami de la qual n’acabà fent una autobiografia el 1993 on narra la història de la seva relació.

Deu anys més tard, pel 40è aniversari de la mort de Picasso, Clergue va exposar, altre cop sota el mateix títol,  tot un seguit de fotografies de l’entorn més íntim de Picasso durant els últims vint anys.  Al catàleg de l’exposició, que es va fer a la Galerie du 10 del Instituto Francés de Madrid, recordava a l’artista amb aquestes paraules:

“Necesitaba, necesito aún su visión sobre mi trabajo. Sigo diciéndome “¿Qué haría Pablo?” Esta pregunta, desde entonces sin respuesta, me atormenta sin descanso. Cuando murió me sentí de repente abandonado: ya nadie podia juzgar mi evolución”

Picasso_Lucien Clergue

Picasso y sus palomas ©Lucien Clergue Font: www.tendenciasdelarte.com

Lucien Clergue va morir a Nimes el passat 15 de novembre de 2014 a l’edat de 80 anys, dels quals més de 60 els dedicà a la fotografia, la serva gran passió i professió.

Cristina Martín
Gestió de xarxes socials

Si en voleu saber més, a la biblioteca del museu hi ha disponible aquesta bibliografia que podeu consultar prèvia cita:

• Picasso mon ami / Jean-François Dreuilhe; Lucien Clergue (fot.). — Madrid: Institut français d’Espagne, 2013. — Catàleg de l’exposició celebrada a La Galerie du 10 a l’Institut français d’Espagne de Madrid, en el marc del festival PHotoEspaña 2013, del 21/06/2013 al 26/07/2013
  • Les Clergue d’Arles: photographies de Lucien Clergue et collections du Musée Réattu / sous la direction de Pascale Picard. — Paris : Gallimard, cop. 2014. — Catàleg de l’exposició celebrada al Musée Réattu, Arles, del 5/07/2014 al 4/01/2015
  • Clergue in America / Lucien Clergue; sous la direction d’Anne Clergue. — Arles: Association Lucien Clergue en pays d’Arles, 2011
  • Fotografías / Lucien Clergue. — Murcia: La Aurora, 2007. — Catàleg de l’exposició presentada a la galeria La Aurora de Múrcia el gener i febrer del 2007
  • Minotaures & taureaux: Goya, Doré, Picasso / Yolande Clergue (com.). — Arles : Fondation Vincent Van Gogh, 2006. Catàleg de l’exposició celebrada a la Fondation Vincent Van Gogh d’Arles, de l’1 de juliol al 2 d’octubre de 2006
  • Portraits / Lucien Clergue. — Paris: Autres temps, 2005. — Catàleg de l’exposició celebrada a l’Espace Ecureil de Niça, del 8 de gener al 15 de juliol de 2005
  • Toros y toreros: Goya, Picasso, Clergue / Konrad O. Bernheimer, Isabel Siben, Eva Bitzinger, Lucien Clergue. — Múnic : Bernheimer, 2004. — Catàleg de l’exposició celebrada a la galeria Bernheimer Fine Old Masters, del 18 de febrer al 26 de març de 2004
  • Double fantaisie: Entretien autour d’un doute / Lucien Clergue, Salvatore Lombardo. — Paris : Autres temps, 1999
  • Passion, passions / Lucien ClergueArrabal. — Arles : Actes Sud, 1997