Inaugurem l’exposició “Picasso i els Reventós”

L’exposició que inaugurem avui celebra l’amistat de Picasso amb la família Reventós al llarg de gairebé cent anys, des de finals del segle XIX fins a la mort de l’artista, el 1973.

PicassoReventos_cartell

El 1899 Picasso va conèixer Ramon (Moni) i Jacint (Cinto) Reventós Bordoy a través d’Àngel Fernández de Soto, que treballava amb Ramon a la botiga d’ultramarins Mir y Suñol, situada al carrer de la Princesa. Ben aviat va ser admès en el cercle de la família Reventós, que celebrava reunions i tertúlies informals al seu domicili del carrer de Pau Claris, a les quals assistien artistes i intel·lectuals de diverses edats i tendències. Allí es trobaven des de personatges ja il·lustres com Isaac Albéniz, Ramon Casas, Miquel Utrillo i Santiago Rusiñol fins als joves de la generació de Picasso, Ramon, Jacint i Manuel Reventós, com Carles Casagemas, Àngel i Mateu Fernández de Soto, Pau Gargallo i Eugeni d’Ors.

MPB 113.025c

Pablo Picasso. Carta de Picasso i Casagemas, amb dibuixos de Picasso, a Ramon i Jacint Reventós Bordoy. París, 19 de novembre del 1900. Llapis Conté, llapis de colors i tinta a ploma sobre paper. Museu Picasso, Barcelona. Adquisició 1997. MPB 113.025c © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

La relació de Picasso amb els germans Reventós va ser molt intensa des del gener de 1899 fins que va marxar definitivament a París, l’abril de 1904. Un cop instal·lat a la capital francesa, va mantenir contacte epistolar amb Ramon i Jacint i es van anar retrobant en les cada vegada menys freqüents visites del pintor a Barcelona, el 1906, el 1909 i el 1917.

MPB 110.872Jacint_Reventos_Bordoy

Pablo Picasso. Ramon Reventós Bordoy. Barcelona, 1899-1900. Pintura a l’essència, carbonet i llapis conté sobre paper. Museu Picasso, Barcelona. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.872 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015 | Pablo Picasso. Jacint Reventós Bordoy. Barcelona, 1900. Carbonet i colors a l’aiguarràs sobre paper. Col·lecció particular © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

Després de tornar a París el novembre de 1917, Picasso ja no va veure mai més el seu amic Ramon, que va morir l’1 de gener de 1923. D’altra banda, la relació amb Jacint es va limitar a l’intercanvi de breus missives i no es va reactivar fins a la dècada dels cinquanta, a partir de la primera visita del fill de Jacint Reventós Conti (Cinto II), al artista.

Picasso i els Reventós_RetratElGuayaba

Joan Vidal i Ventosa. Fernande Olivier, Pablo Picasso i Ramon Reventós a El Guayaba. 1906
Fons Joan Vidal Ventosa. Museu Picasso, Barcelona © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

L’amistat va prosseguir més enllà de la mort de Jacint gràcies a la relació i al contacte continu del seu fill, Jacint Reventós Conti, amb Picasso i Jacqueline. L’artista va donar suport als projectes i les iniciatives de la societat catalana per honorar i commemorar la trajectòria de Jacint Reventós Bordoy: va enviar planxes calcogràfiques per il·lustrar els llibres que s’editaven en memòria del seu amic i, a principis del 1973, pocs mesos abans de morir, va fer donació de l’oli La dona morta per contribuir a la creació d’una ala de pneumologia a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

MPB_112.109

Pablo Picasso. La dona morta. Barcelona,1903. Oli sobre tela. Museu Picasso, Barcelona. Cessió Fundació Picasso-Reventós, 1983. MPB 112.109 © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

L’exposició s’ha estructurat en tres àmbits que expliquen els períodes de confluència i major relació entre Picasso i els germans Reventós.

El primer àmbit mostra l’obra i la correspondència, fruit dels primers anys d’amistat. El segon està dedicat a Ramon Reventós i la seva obra literària. I, per acabar, dediquem un tercer espai al retrobament i la reactivació de l’amistat amb la família Reventós a mitjan anys cinquanta.

Picasso i els Reventós_CartaCasagemas

Pablo Picasso. Carta de Casagemas, amb dibuixos de Picasso, a Ramon Reventós Bordoy. París, 25 d’octubre del 1900. Text a tinta sèpia i llapis conté, i dibuix a llapis Conté i llapis de color, sobre paper. Fons Fundació Picasso-Reventós © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

L’exposició es podrà visitar a les sales del museu fins al 10 de gener del 2016 i la podeu seguir a través de les xarxes socials sota el hashtag #PicassoReventós.

Malén Gual
Comissaria de l’exposició i conservadora de la col·lecció del museu

Enllaços relacionats
Web de l’exposició “Picasso i els Reventós”