Obres de Picasso en residència: Dona amb xal blau

Fruit de la col·laboració amb el Museu de la Prefectura d’Aichi, Nagoya (Japó), del 8 de setembre al 14 de desembre, presentem a les nostres sales l’obra Dona amb xal blau, en companyia de les obres de l’època blava de la nostra col·lecció.

Dona amb xal blau

Dona amb xal blau. Barcelona, 1902. Oli sobre tela. 60.3 x 52.4 cm. ID: F0198700001000. Aichi Prefectural Museum of Art, Japó © Successió Pablo Picasso, VEGAP, Madrid 2015

Tot i que no està datada, podem situar aquesta pintura en el conjunt de quadres realitzats per Picasso a Barcelona, ??entre gener i octubre de 1902, conjunt que confirma el canvi estilístic iniciat uns mesos abans a París. Comptar amb aquesta obra durant tres mesos és per al museu un motiu d’alegria i satisfacció, ja que la figura femenina, juntament amb el paisatge urbà i el retrat d’amics, representa un dels temes més importants dels desenvolupats a la nostra ciutat en aquests anys.

Dona amb xal blau_caixa

Desembalatge de l’obra Dona amb xal blau

A la fi de 1901 Picasso havia emprès un canvi en la seva paleta i abandonant la policromia exuberant de la primera meitat d’any, inclinant cap a la preponderància gairebé monocroma del blau, així com un gradual canvi iconogràfic, i les dones de la nit i bevedores d’absenta deriven en dones atordides i encongides o maternitats aclaparades. Així, les dones de la presó de Saint-Lazare, aïllades o en grup, tocades amb un barret frigi o mantons envoltants, es van convertir en les protagonistes de les seves noves composicions, caracteritzades pel hieratisme i per l’absència de referències anecdòtiques en els fons. En molt poques ocasions són realment retrats, sinó més aviat prototips de dona desfavorida o marginada de la societat. Aquest canvi d’estil suposar el distanciament amb el seu marxant Pere Mañach i va motivar la tornada a Catalunya, on, segons Richardson, va començar veritablement l’època blava.

Dona amb xal blau_Malén

Malén Gual, conservadora de la col·lecció, revisant l’obra abans de penjar-la

En arribar a Barcelona, ??Picasso es va instal·lar, juntament Àngel Fernández de Soto, en un estudi al carrer Nou de la Rambla, des del terrat va realitzar l’oli Terrats de Barcelona (MPB110.020). Seguint l’estela iniciada a París, l’artista s’inspira en els personatges que poblen el veí barri i els seus principals leit-motives seran les dones amb mocador o xal, dones de peu, encorbades o dones d’esquena. Si bé el repertori de temes demostra una continuïtat sistemàtica, hi ha, en les obres d’aquest període barceloní, un subtil canvi estilístic: les pintures reflecteixen la inspiració de l’art espanyol, especialment de la iconografia religiosa, com les maternitats i els captaires-filòsofs que havien estat la base de la pintura medieval i dels segles XVII i XVIII, així com mostren una semblança formal amb els quadres de gitanes que Isidre Nonell estava fent en aquest mateix període. Els fons es fan més fluids i dibuixats i el color d’un blau més intens, a causa de la diferent lluminositat entre les dues ciutats.

Dona amb xal blau_muntatge

Muntatge de l’obra a la sala 8 de la col·lecció

Dona amb xal blau pertany al primer subgrup d’obres, el de les amb mocador o xal, realitzats, segons diversos autors, durant els primers mesos de 1902. El rostre, tancat i tràgic recorda el primitivisme de les verges gòtiques i l’esquena corbada reforça la impressió d’aclaparament i profunda tristesa.

Aquesta obra va estar sempre en la col·lecció personal de l’artista i, quan la Kunsthaus de Zurich va organitzar la primera exposició de Picasso en un museu, el 1932, l’artista la va seleccionar perquè formés part de la mostra, on també van estar exposades La Vida i Terrats de Barcelona (MPB112.943) aquesta última actualment a la col·lecció del museu.

Malén Gual
Conservadora de la col·lecció

Enllaços relacionats
Fotografies del munatge

3 Comentaris
  • carme llobet llambrich
    Setembre 15, 2015

que seria de PICASSO sensa el blau

• María José Cadena
    Desembre 1, 2015

tengo un dibujo de picasso y quiero venderlo

• Museu Picasso
    Desembre 2, 2015

Hola María José Cadena, para cualquier tema relacionado con la autentificación, compra o venta de obras de Picasso tienes que ponerte en contacto con Picasso Administration http://www.picasso.fr. El Museu Picasso no gestiona ninguno de estos aspectos. Gracias.