Blog del Museu Picasso de Barcelona

Picasso i els llibres d’artista

El treball i l’interès de Pablo Picasso pel món de l’edició és un àmbit no massa explorat i que ens depara nombroses sorpreses, tant en el terreny de l’edició corrent, com més especialment en el de la bibliofília. I és en aquest àmbit on, òbviament, trobem els projectes més personals.

DSC_2444

Interior del catàleg raonat d’obra gràfica: Brigitte Baer, Picasso, peintre graveur: vol. 3. Berna, Kornfeld, 1986

El catàleg raonat dels llibres il·lustrats per Pablo Picasso –publicat pel galerista Patrick Cramer l’any 1983– aplega cent cinquanta sis títols. Darrere de cadascun d’aquest títols hi trobem la complexitat intrínseca dels projectes d’equip. Si fullegem aquest catàleg, descobrirem que el primer projecte és del 1905, un poemari d’André Salmon, amb una punta seca de Picasso d’aquell mateix any, i el darrer (en vida de Picasso) és del 1972 (uns mesos abans de la mort de l’artista, el 8 d’abril del 1973), La Chute d’Icare, amb textos de Jean Leymarie i publicat per Albert Skira.

DSC_2449

Presentació a la biblioteca del museu dels llibres il·lustrats en el marc d’Arts Libris 2015

El recorregut a través d’aquests cent-cinquanta sis títols, és una travessa per seixanta vuit anys de treball creatiu. Hi podem anar descobrint tot una constel·lació d’escriptors –poetes essencialment–, d’editors, de gravadors i de tipògrafs que en el transcurs d’aquests anys de treball conjunt aniran excel·lint en cadascun dels seus treballs. Un entramat de talents forjat també per l’amistat, per les afinitats i per la complicitat: autors amics com André Salmon, Max Jacob, Guillaume Apollinaire, Pierre Reverdy, Paul Éluard; editors com Albert Skira, Iliazd i el polifacètic Pierre-André Benoît (conegut també com P.A.B.); gravadors com Paul Fort, el taller Lacourière o el taller Crommelynck; impressors de litografies com el taller dels germans Mourlot; mestres tipògrafs com Paul Birault, Aimé Jourde, o el taller Fequet et Baudier… Un retrat precís d’un lloc, París, i un moment en la història de l’art europeu, la primera meitat del segle XX.

DSC_2457 DSC_2455

Presentació a la biblioteca del museu dels llibres il·lustrats en el marc d’Arts Libris 2015. El llibre il·lustrat és La barre d’appui de Paul Éluard

En el marc de la fira Arts Libris 2015, el Museu Picasso de Barcelona es va incorporar al programa d’activitats institucionals al voltant dels llibres d’artista amb dues presentacions a la biblioteca, els dies 21 i 22 d’abril. Per aquestes sessions, es van  triar tres llibres il·lustrats per Pablo Picasso de la col·lecció del Museu, realitzats en tres moments de la seva carrera artística: 1936, La barre d’appui, de Paul Éluard; 1955, À haute flamme, Tristan Tzara; 1966, Sable mouvant, de Pierre Reverdy.

Tots tres projectes tenen en comú que són poemaris escrits per amics del cercle íntim de Pablo Picasso i que cadascun d’ells és un treball molt personal de l’artista.

La barre d’appui és un recull de vuit poemes dedicat a Nush Éluard. L’edició va anar a càrrec de Cahiers d’Art, l’editorial de Christian i Yvonne Zervos. De la tipografia se’n va encarregar el mestre-impressor Aimé Jourde, de París, i Roger Lacourière va ser el responsable dels gravats. El tiratge va ser de 40 exemplars i es va utilitzar paper Japó antic amb pètals de flor i fibres vegetals vistes. El llibre conté tres gravats de Picasso. Una de les curiositats d’aquest llibre és que Picasso va gravar les il·lustracions damunt d’una planxa gran que després va ser tallada en quatre parts. Jaume Sabartés ho explica en el seu llibre de memòries, Picasso, retratos y recuerdos:

Portada La barre d’appuiMPB 70.247

Coberta del llibre La barre d’appui de Paul Eluard | Pablo Picasso. Quatre composicions per: La barre d’appui. París, principis de juny del 1936. Aiguatinta al sucre i punta seca sobre planxa de coure, estampat sobre paper. 31,7 x 21,6 cm (planxa);  41,8 x 31,6 cm (làmina). Donació Jaume Sabartés, 1962. Museu Picasso, Barcelona. Fotografia: Estudi Gasull. MPB 70.247

“A principios de junio, mientras se está ocupando de las planchas de Buffon, ejecuta otras tres para ilustrar una edición de 40 ejemplares de La Barre d’appui (poemas de Paul Éluard), impresos en papel Japón antiguo. La fecha de impresión de esta obra es 5 de junio. Picasso ha tomado una plancha de cobre de 215 x 315 mm, la ha dividido en cuatro partes iguales, trazando dos líneas en cruz y se ha puesto a llenar el primer rectángulo con una composición muy complicada. Al lado, esboza el retrato de Nush y en un dos por tres sale del tercero dibujando una cabeza de mujer dormida, en el primer plano, y un paisaje en el fondo. Porque queda un espacio libre en la cuarta parte de la plancha, entinta la palma de su mano y la aplica en el cobre. Antes de cortar la plancha en cuatro partes se tiran 18 ejemplares de esta acuatinta, que reúne las tres ilustraciones y la huella de la mano del autor.”

À haute flamme de Tristan Tzara, aborda l’experiència traumàtica de l’ocupació nazi de París. Membre de la Resistència, Tzara va abandonar París l’11 de juny del 1940; després de visitar Max Jacob a Saint-Benoît-sur-Loire es  va afegir a una multitud que es desplaçava cap al Sud. El grup va ser metrallat per un avió. Tretze anys més tard, Tristan Tzara reviu aquell fet en un text sobre l’horror de la guerra.

Portada À haute flamme

Coberta del llibre À haute flamme de Tristan Tzara

El llibre va ser auto-editat i inclou sis gravats al burí sobre cel·luloide. El tiratge va ser de 70 exemplars en paper Japó antic. La tipografia va córrer a càrrec de Raymond Jacquet, París, i els gravats a càrrec de Georges Visat.

El darrer llibre presentat, Sable mouvant, va ser escrit l’any 1959 i és l’últim poema de Pierre Reverdy. René Char li va proposar de participar en una antologia de dotze poetes que havia d’il·lustrar Jacques Villon. El projecte no es va dur a terme, i el text de Reverdy no es va arribar a publicar en vida del poeta, mort l’any 1960. Picasso va accedir a col·laborar en l’edició a manera d’homenatge pòstum a l’amic. Es tracta d’un llibre de gran format (50 x 40 cm) amb deu aiguatintes també de gran format de Picasso.

Portada Sable Mouvant

Coberta del llibre Sable mouvant de Pierre Revendy

L’edició va córrer a càrrec de Louis Broder i va ser acabat d’imprimir el 25 d’octubre del 1966, 85è aniversari de Pablo Picasso. Del text i la tipografia se’n va ocupar el taller Fequet et Baudier. El tiratge va ser de 255 exemplars en paper vitel·la de la marca Rives amb filigrana “LB”.

DSC_2461

Ensenyant les il·lustracions de La barre d’appui de Paul Éluard en el marc de Arts Libris 2015

En aquestes dues sessions es van poder veure amb detall els tres originals i es va parlar de la dificultat d’exposar llibres d’artista. Vam tractar diverses qüestions relacionades amb l’edició dels llibres d’artista i la transcendència de la col·laboració de l’equip i de la tria de cadascun dels aspectes: la mida de l’objecte, el paper, la tipografia, les cadències de les il·lustracions.

Dues sessions que ens van permetre compartir l’interès comú pels llibres d’artista i compartir també el plaer de veure de prop tres obres de Picasso de gran bellesa.

Margarida Cortadella
Responsable de la Biblioteca

Enllaços relacionats
Pablo Picasso catalogue raisonné des livres illustrés – Patrick Cramer
Picasso peintre-graveur catalogue raisonné de l’oeuvre gravé et lithographié et des monotypes – Brigitte Baer

1 Comentari
  • Aitor Quiney
    Febrer 26, 2016

    Moltes gràcies, Margarida, per explicar-nos aquestes tres meravelles!
    Aitor

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *