Buffalo Bill Romance de Carlos Pérez al Club de Lectura

Per a la sessió passada del Club de Lectura, vam comptar amb la presència d’Àlex Matas per a retre un petit homenatge a Carlos Pérez (1947-2013), qui, en el seu pas pel Museu Reina Sofia i per l’IVAM, entre d’altres, es va consolidar com una de les figures clau en la definició del mapa museístic de l’art contemporani a casa nostra.

Buffalo Bill romance

El 2013, Pérez va publicar Buffalo Bill Romance, un llibre preciós i preciosista, editat amb cura, on es perfila un recorregut insòlit a través de les avantguardes de la primera meitat de segle, les exposicions universals, les fires d’excentricitats, Robert i Sonia Delaunay, la construcció de la Torre Eiffel i l’obra de Vicente Huidobro. El llibre, que parteix de la figura de Buffalo Bill, és una delícia d’intuïcions i de connexions inesperades entre dimensions de la història cultural moderna que tendeixen a estudiar-se de manera estanca.

Matas de seguida observa les connexions entre les exposicions universals i l’alta cultura; entre les Correspondances de Baudelaire i les seves crítiques de l’Exposició de París; entre la descoberta de Gauguin d’una cabana haitiana i la seva decisió de perseguir aquesta mena de puresa vital i artísticament. Espai de dissolució de fronteres (entre alta cultura i cultura de masses, entre disciplines artístiques, entre formats expositius), les Exposicions Universals funcionaven també com a eines d’afirmació nacional i com a objectes de reflexió. Al voltant, com a presència continuada, sorgien les fires de monstres i entre elles, el tour pantagruèlic de Buffalo Bill, que després d’exterminar desenes de milers de búfals, es dedicà a representar-se a sí mateix en un espectacle que fregava sensibilitats postmodernes.

Buffalo Bill romance interior

Sense que li faci falta cap menció explícita, Picasso es fa present en tot el llibre: en la proliferació dels circs que circumden les Exposicions Universals, en l’atenció cap als saltimbanquis i els arlequins, en la cubistització que Apollinaire fa de la Torre Eiffel. Al final, la sessió acaba amb una certa sensació de privilegi: el d’haver llegit una obra improbable sobre un dels fils invisibles que recorren el segle.

A la sessió d’aquest dijous parlarem de Pablo. 1-Max Jacob de Julie Birmant i Clément Oubrerie amb Jaume Capdevila, KAP, il·lustrador i caricaturista.

Borja Bagunyà

Enllaços relacionats