La nova Guia de la col·lecció del Museu Picasso

Amb més de cinquanta anys d’història, el Museu Picasso és encara un museu per descobrir. I ho pot ser perquè, malgrat que la majoria de les obres de la col·lecció li pertanyen des de fa molt temps, les mirades dels conservadors i els investigadors ?i les dels mateixos visitants? aconsegueixen renovar de forma permanent el coneixement i la percepció que d’elles podem tenir.

Guia col·lecció_blog

Una bona prova d’això, de la riquesa, la singularitat i la versatilitat dels fons del museu, la trobem en la nova Guia de la col·lecció que s’ha editat fa unes poques setmanes i que substitueix la publicació que amb la mateixa finalitat va aparèixer a les acaballes dels anys noranta.

Impressió coberta

La impressió de la coberta

Es tracta d’un projecte que va començar a gestar-se fa sis anys i que va culminar el desembre passat. Durant aquest temps el museu mateix ha experimentat transformacions de naturalesa molt diversa que expliquen, en part, que el resultat final estigui una mica allunyat de la idea original de llibre que es va pensar entre el 2008 i el 2009. Malgrat les vicissituds i els canvis de rumb, la guia que els visitants poden adquirir a la llibreria del museu és un llibre especialment atractiu i amb caràcter propi.

Nova guia pags 98-99Nova guia pags 78-79

Pàgines 78-79 i 98-99 de la maqueta de la publicació

La coordinació científica del projecte ha estat a càrrec de Malén Gual i Eduard Vallès, als quals devem la conceptualització de l’estructura del llibre (amb la inestimable col·laboració de Juan José Lahuerta), la definició dels continguts que havia de desenvolupar, la tria de les obres presentades i la redacció de bona part dels textos. Així mateix, han estat els supervisors de la resta d’autors –nou en total– que, en forma coral, han participat activament intentant transmetre a través dels seus escrits, i per a tot tipus de públics, les claus per a comprendre la naturalesa de les obres i la seva complexitat.

Màquina impressió

Les màquines funcionant

El disseny del llibre ha estat impecablement realitzat per Sandra Neumaier, que es va fer càrrec de concebre’l després de la valoració de tres propostes gràfiques que el museu havia sol·licitat a diferents professionals. Sandra ha triat unes tipografies elegants, pensant específicament en facilitar la lectura dels textos, i ha aconseguit un magnífic equilibri entre sobrietat, bellesa i funcionalitat. L’elecció d’un paper offset de tacte especialment agradable és també, sens dubte, un encert, tot i les dificultats que una opció com aquesta plantejava a l’hora d’imprimir. Malgrat això, la reproducció de les obres ha assolit un nivell de fidelitat força remarcable, gràcies a la feina dels professionals que han treballat en la fotomecànica i la impressió.

Impressió tripa

La impressió de la tripa

La nova guia del Museu Picasso no ha nascut amb la intenció de ser una biografia exhaustiva i/o reduïda o un tractat somer sobre l’obra de Picasso, sinó que, senzillament, proposa al lector una aproximació a l’artista a través d’algunes de les peces més destacades que el museu posseeix. El lector/visitant s’hi pot anar acostant de manera singular ?com si en realitat estigués fent un recorregut lliure per les successives sales?, sense necessitat de fer una lectura seqüencial. Les obres s’han agrupat en capítols que, si bé segueixen un fil cronològic, defugen l’habitual classificació en etapes de la trajectòria de Picasso i, en canvi, fan prevaldre el relat sintètic dels successives transformacions que va experimentar com a artista. La lectura de la guia constitueix, en certa manera, un apassionant viatge a través del procés de formació d’un creador genial i extremadament fecund. Les pàgines de la guia no només estan pensades per a acompanyar al públic en la seva visita, sinó que aspiren a convertir-se en un testimoni i un record de la seva experiència al museu.

Malén Gual i Marta Jové
Conservadora de la Col·lecció i responsable de Publicacions

Enllaços relacionats
Guia de la col·lecció a la botiga del museu
Amor a primera vista: com s’escull la coberta d’un catàleg

4 Comentaris
  • Núria Fradera
    Gener 28, 2015

Molt bona notícia i perfectament resumida.
    Finalment tenim la nova guia del Picasso!

• Museu Picasso
    Gener 29, 2015

Motles gracies Núria pel teu comentari! Esperem que t’agradi la publicació final de la nova guia 🙂

• Jaume Maymó
    Gener 31, 2015

Felicitats a tot l’equip del museu per l’edició d’aquesta nova guia, malgrat el temps de gestació. I una pregunta, podem conèixer el nom dels autors dels textos que, en forma coral es diu, acompanyen també el treball principal dels coordinadors del projecte? Felicitats, repeteixo, per aquesta nova aproximació a Picasso i a la seva obra.

• Museu Picasso
    Febrer 2, 2015

Motles gràcies Jaume pel teu comentari. Els noms dels nou autors dels textos són: Lluís Bagunyà, Ricard Bru, Isabel Cendoya, Sílvia Domènech, Anna Fàbregas, Malén Gual, Reyes Jiménez, Claustre Rafart, Montse Torras, Eduard Vallès i Anna Vélez. Salutacions.