Blog del Museu Picasso de Barcelona

Dora Maar al Club de Lectura amb Victòria Combalia

Per la nostra primera sessió de la temporada 2014-2015 del Club de Lectura del Museu Picasso, comptem amb la presència de Victòria Combalia, que ens ha vingut a parlar del llibre –de la investigació- que ha dedicat a Dora Maar.

Dora Maar

El llibre de Combalia és important, com a mínim, per dues raons: perquè desfà, amb un grau de detall extraordinari, les inèrcies i els prejudicis amb què s’ha tendit a escriure la història de les amants Picasso com a meres comparses, contrapunts o, en una de les seves formulacions més nefastes (i, per què no dir-ho, més sexistes) com una ‘nota al peu’ en la vida del gran geni.

Dora Maar no és un mer afegit o un paisatge davant del qual transcorre, en primer pla, l’activitat de Picasso, sinó un interlocutor de primer ordre de l’artista. Aquest és el segon gest interessant de l’obra de Combalia: la de mostrar Dora Maar en totes les seves dimensions –fotògraf surrealista de primer ordre, partícip de tota una sèrie de moviments polítics i estètics històrics sense els quals no podríem pensar plenament la primera meitat del segle XX- irreductibles a la contingència d’haver estimat, i d’haver estat estimada, per Picasso –això és, a la d’aquesta ‘dona que plora’ a la qual no se li acostuma a preguntar per què plora, si és que plorar és el més important de tot el que fa. En aquest sentit, les troballes de Combalia en la relació de Maar amb Bataille (i la seva influència recíproca) o la presència no evident de Maar en certes inflexions de l’obra de Picasso són particularment il·luminadores. Particularment sinistre és el destí d’una Dora Maar desfeta, en teràpia, marcada per un desenllaç desafortunat del contacte amb l’artista. La coincidència amb Lacan és aquí per als interessats en aquesta xarxa de relacions que poc sovint passen a la història en majúscula, feta sovint de gestes i de punts d’inflexió.

En aquest sentit, el passi d’imatges que ens ha ofert Combalia ha estat un privilegi, no només per l’accés a una obra fotogràfica d’un interès innegable (les instantànies de Maar a Barcelona mereixen tanta atenció com els muntatges surrealistes més coneguts) sinó per la manera com responien a la manera com, qui més qui menys, ens hem acostat a Dora Maar: no com una mirada (activa, sensible, visionària) sinó com a persona que es mira, sempre subjecte al que sigui que hi veuen els altres. En aquest sentit, la sessió ha tingut un cert aire d’intimitat estranya, restitutiva, necessària.

A la següent sessió del Club de Lectura, aquest dijous 13 de novembre, parlarem amb Malén Gual, conservadora de la col·lecció, sobre les Proses de Ramón Reventós il·lustrades per Picasso. Aquí podeu consultar la selecció de textos.

Borja Bagunyà

Enllaços relacionats

Club de Lectura, temporada 2014-2015
Article a la Viquièdia sobre Dora Maar

2 Comentaris
  • FORMACOLOR, artistic creator
    Novembre 12, 2014

    Bonjour à Toutes et à Tous,
    Je ne parle pas le catalan, aussi, je vous écris en français.
    J’ai assisté à Paris, Maison De La Chimie, à la vente Dora MAAR PICASSO: c’était de la folie…!!! Tout un chacun voulait un objet, aussi minime soit-il (une personne avc qui je discutai avait acheté une toute petite oeuvre sur un support de fortune: parce que PICASSO l’avait “touchée” (sic)…
    Dora MAAR était une femme remarquable, et, c’est bien à vous auteur que mon courriel s’adresse, pour vous dire combien il est utile de la restituer DANS TOUTES SES DIMENSIONS !!!
    En effet, elle était une intellectuelle Rive Gauche à Paris, Saint Germain des Prés, qui fréquentait les endroits où les gens qui comptent allaienet (Eluard, Aragon, etc.).
    c’était tout un monde auquel elle participa, photographe argentine.
    Merci donc à vous de la RESITUER-RESTITUER-FAIRE REVIVRE.
    FORMACOLOR, artistic creator
    (www.formacolor.blog.club-corsica.com)

  • Museu Picasso
    Novembre 13, 2014

    Merci beaucoup pour votre contribution. En effet, comme vous le dites, le contenu portant sur la personne de Dora Maar va bien au-delà de sa relation intime avec Picasso, comme l’explique ce livre, qui révèle les dimensions moins connues à son sujet. Nous vous remercions d’avoir partagé votre expérience avec nous.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *