Nova selecció de gravats de la col·lecció

Aquesta nova selecció és un conjunt d’imatges que ressalta l’evolució del rostre masculí en l’obra gràfica de Picasso entre el 1922 i 1971 i es pot veure a la Sala A del museu a partir del 29 d’octubre.

MPB 112.651MPB_70.362

Pablo Picasso. Cap d’home. París, hivern 1925-1926. Aiguafort sobre zinc estampat sobre paper. 11,9 x 7,9 cm. Donació Galerie Louise Leiris, 1983. Museu Picasso, Barcelona. MPB 112.651 | Pablo Picasso. Cap. Mougins, 19 d’agost del 1964 (I). Vernís tou entintat en colors, sobre coure, estampat sobre paper. 41,7 x 31,7 cm, planxa; 56,2 x 40 cm, làmina. Donació Jaume Sabartés, 1966. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.362

Al llarg de l’obra creativa de Picasso la imatge humana ocupa un rol central, i la seva indagació del cos, el cap i el rostre esdevé el punt de partida de metamorfosis estilístiques.

L’artista passa de la individualitat de la persona, del retrat, a la generalitat de la forma, del volum. Transforma un rostre particular en una construcció impersonal de volum o en un prototip; la identitat esdevé anecdòtica, només compta la forma i el treball plàstic.

En aquesta selecció, identitats conegudes es barregen amb rostres anònims de joves, homes barbuts, mosqueters i fumadors, entre altres exemples, que posen de relleu la pluralitat de models de l’extensa galeria de rostres que comporta l’obra gràfica de l’artista.

MPB 70.263 MPB 70.176

Pablo Picasso. Perfil d’home amb barba. 31 de març del 1938. Incisió amb llapis o bastonet de fusta sobre planxa encerada, multicopiada sobre paper. 24,6 x 17,8 cm. Donació Jaume Sabartés, 1962. Museu Picasso, Barcelona. MPB 70.263 | Pablo Picasso. Retrat de Góngora. 5 de març del 1947. Litografia. Ploma i lavis sobre zinc, estampat sobre paper. 39 x 32 cm. Donació Jaume Sabartés, 1962. MPB 70.176

Segons la comissària de la mostra, Claustre Rafart, “el rostre masculí travessa l’obra de Picasso, des dels treballs acadèmics fins els mosqueters dels darrers anys. Esdevé un cosmos propi en el qual es barreja el rostre conegut (retrat i autoretrat) amb el rostre anònim versionat i declinat de mil maneres.”

La selecció de gravats es pot visitar a la Sala A del museu fins al 25 de gener de 2015 i està inclosa dins l’entrada de la col·lecció permanent.

Redacció del museu

Enllaços relacionats