Blog del Museu Picasso de Barcelona

L’estudi de Picasso al carrer de la Riera de Sant Joan de Barcelona

Al llarg de la seva vida, Picasso va treballar en diversos estudis i tallers. Durant els anys que visqué a Barcelona compartí estudis amb altres artistes: un d’ells fou el situat en el número 17 del carrer de la Riera de Sant Joan. S’hi instal·là per primera vegada el 1900, juntament amb el seu amic Carles Casagemas, i s’hi tornà a traslladar per segona i última vegada amb Ángel Fernández de Soto el 1903.

Riera de Sant JoanPlanol Districte 2. PC Caixa 37.Carpeta 5 (dcte.2)

Pablo Picasso. El carrer de la Riera de Sant Joan des de la finestra de l’estudi de l’artista. Barcelona, 1900. Oli sobre fusta. 22,3 x 13,8 cm. MPB 110.213 | Detall del plànol general del Districte II amb indicació de barris, illes de cases, numeració i ubicació de la retolació pertinent. AMCB. Fons Ajuntament de Barcelona. Q162 Planimetria: Pla de la Ciutat, PC-37 carpeta 05/12. Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona

La Riera de Sant Joan era un carrer estret, perpendicular al mar, entre la catedral i el mercat de Santa Caterina, fins a la cruïlla dels carrers Sant Crist de la Tapineria i Gracià Amat. Però aquest carrer, l’estudi de Picasso, i els carrers i edificis circumdants van desaparèixer amb les reformes de l’obertura de la Via Laietana el 1907. A la base de dades de fotografies de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona es conserven algunes instantànies del carrer.

MPB_110.898

Pablo Picasso. El carrer de la Riera de Sant Joan des de la finestra de l’estudi de l’artista. Barcelona, 1900. Carbonet sobre paper imprès. 34,8 x 26,1 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.898

Durant la primera estada de Picasso al 1900, juntament amb Casagemas, l’artista pintà tant l’interior com l’exterior de l’estudi, alguns cops barrejant ambdós espais. D’aquest període daten obres com El carrer de la Riera de Sant Joan des de la finestra de l’estudi de l’artista, Lola, germana de l’artista, a l’estudi de la Riera de Sant Joan i Terrats i església de Santa Marta. Aquesta última obra reprodueix una petita església del segle XVIII, l’església de Santa Marta, que també es va enderrocar al construir la Via Laietana. La seva façana es conserva actualment en un dels pavellons de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau.

Lola, germana de l'artistaPicasso 054

Pablo Picasso. Lola, germana de l’artista, a l’estudi de la Riera de Sant Joan. 1900. Oli sobre tela. 55,5 x 45,5 cm. (irregulara). Donació Ruiz Picasso, Pablo, 1970. MPB 110.054 | Pablo Picasso. Terrats i església de Santa Marta. Barcelona, 1900. Oli sobre tela adherida sobre fusta. 21,3 x 22,5 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.102

Segons explica John Richardson en la seva biografia, durant aquest període el taller era pagat principalment pel seu company Casagemas i afegeix:

“Pero como sólo había dinero para los muebles imprescindibles, Picasso recurrió al trampantojo. Los visitantes que subían hasta el piso, jadeantes, se encontraban un friso continuo de figuras caricaturescas “al fresco” en las paredes del último tramo de escaleras. En el interior del desván, Picasso se había servido de sus pinceles para conjurar un embarras de richessse: consolas repletas de frutas, flores y montones de monedas de oro, estanterías con volúmenes ricamente encuadernados. Las paredes estaban decoradas con una serie de grandes muebles, una primorosa cama e incluso una caja de caudales. Había también un paje para los recados y una voluptuosa criada con enormes pechos que cuidaba de los maîtres de maison. Casagemas colaboró en la realización de las grandes “obras maestras” alegóricas y las chistosas inscripciones que cubrían las paredes del estudio.” (pàg. 151)

Tres anys més tard, al 1903, després de la mort de Casagemas, i després del segon viatge a París, Picasso tornà a instal·lar-se a l’estudi, aquest cop amb la companyia d’Ángel Fernández de Soto. L’artista va tornar a mirar per la finestra i va reprendre la temàtica del paisatge urbà; va repetir les mateixes vistes tot i que treballant amb un estil diferent que durant l’estada anterior i obtenint, per tant, resultats també diferents.

Obra de Picasso "Terrats de Barcelona" 112.943 MPBLa Vida. Cleveland Museum of Art

Pablo Picasso. Terrats de Barcelona. Barcelona 1903. Oli sobre tela. 71 x 111 cm. Cessió del Ministeri de Cultura a l’Ajuntament de Barcelona. MPB 112. 943 | Pablo Picasso, La Vida, 1903, Oli sobre tela, The Cleveland Museum of Art, Gift of the Hanna Fund, 1945.24

Va ser també durant aquesta segona estada al taller de la Riera de Sant Joan que Picasso va pintar l’obra cabdal de l’època blava, La Vida, on el protagonista masculí és el mateix Casagemas. Entre l’octubre i el gener de 2014 el museu va realitzar una exposició que establia connexions entre La Vida i algunes de les obres de la col·lecció del museu.

Cristina Martín
Gestió de xarxes socials

Referències i enllaços
Catàleg de l’exposició “Viatge a través del blau: La Vida”. Museu Picasso, Barcelona. Barcelona, 2013. Pàgs. 21 i 22
Picasso. Una biografía. Vol 1: 1881-190 de John Richardson. Alianza Editorial. Madrid, 1995. Pàgs. 151 y 270
Guia de la Barcelona de Picasso. Josep Maria Carandell i Robusté. Ajutnament de Barcelona. Barcelona, 1981. Pág. 13
Fitxa de l’obra El carrer de la Riera de Sant Joan, des de la finestra de l’estudi de l’artista
Artítculo en Barcelofília sobre el carrer de la Riera de Sant Joan
Arxiu Fotogràfic de Barcelona
Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona
Exposició “Viatge a través del blau: La Vida
Article a Viquipèdia “Hospital de la Santa Creu i Sant Pau”
Quaderns de la col·lecció: Paisatges de Barcelona

2 Comentaris
  • Damià Amorós
    Octubre 13, 2014

    En aquest mateix carrer també i tenia el taller l’escultor Francesc Pagés Serratossa.

  • Cristina Martin
    Octubre 15, 2014

    Moltes gràcies Damià per la teva aportació! Sempre es bo poder ampliar la informació de la recerca. Gràcies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *