Els paisatges de la Barcelona de Picasso

Aquesta passada setmana hem inaugurat la mostra “Paisatges de Barcelona”, comissariada per Claustre Rafart, que presenta un conjunt de pintures i dibuixos de la col·lecció del museu que reprodueixen el litoral i l’espai urbà de la Barcelona en què es formà Picasso.

MPB_110.073AFCEC_AGUIRRE_X_313

Pablo Picasso. Platja de la Barceloneta. Barcelona, 1896. Oli sobre tela. 24,4 x 34 cm (irregular). Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.073 | Màrius Aguirre Serrat-Calvó. Fàbriques vora la platja de Barcelona. 1888-1910. Còpia moderna © Arxiu Fotogràfic Centre Excursionista de Catalunya

La família Ruiz Picasso es va establir a la ciutat el 1895, eren de Màlaga i havien viscut uns anys a la Corunya: el mar sempre havia estat present a les seves vides. La primera estada de Picasso a Barcelona durà fins a l’abril de 1904 i, durant aquest període, l’artista descobreix una ciutat moderna que s’obre camí cap a Europa i on l’antic perdura com a signe dels temps. És la Barcelona que coneix Picasso durant els seus anys d’adolescència i joventut i que fa seva també a través de pintures i dibuixos. L’artista es serveix dels paisatges de la ciutat per posar en pràctica els ensenyaments acadèmics, però alhora per experimentar i defugir d’estils encorsetats.

La mostra, que es pot veure fins el mes de setembre, s’estructura en cinc àmbits expositius: “Litoral”, “Barcelona patrimonial”, “Barcelona moderna”, “Terrats” i “Des de la finestra”, que a la vegada s’interrelacionen entre sí ja que els paisatges picassians són interconnectables.

Obra de Picasso "Terrats de Barcelona" 112.943 MPBRef_0912

Pablo Picasso. Terrats de Barcelona. Barcelona, 1903. Oli sobre tela. 71 x 111 cm. Cessió permanent del Ministeri de Cultura, 1991. MPB 112.943 | Adolf Mas. Carrer del Pont de la Parra. 1907. Còpia al gelatinobromur de plata en paper texturat. Arxiu Fotogràfic de Barcelona

A més a més, les obres s’acompanyen de fotografies procedents de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, l’Arxiu Fotogràfic del Centre Excursionista de Catalunya i la Fundació Amatller d’Art Hispànic. Arxiu Mas. Aquestes instantànies ens aporten informació sobre la Barcelona del moment, alhora que identifiquen els paisatges de la Barcelona picassiana amb noms i cognoms. En alguns casos ens ajuden també a recuperar la memòria de llocs que des de llavors han desaparegut, com l’església de Santa Marta, que fou enderrocada per obrir camí a la Via Laietana a principis del segle xx.

Picasso 054 Ref_0926

Pablo Picasso. Terrats i església de Santa Marta. Barcelona, 1900. Oli sobre tela adherida sobre fusta. 21,3 x 22,5 cm. Donació Pablo Picasso, 1970. MPB 110.102 | Adolf Mas. Cimbori i campanar de Santa Marta. 1907. Còpia al gelatinobromur de plata en paper texturat. Arxiu Fotogràfic de Barcelona

Paral·lelament, també hem iniciat una línia editorial digital “Quaderns de la Col·lecció”, que posa gratuïtament a disposició del públic els treballs d’investigació i difusió entorn de la col·lecció del museu i l’obra de Pablo Picasso. Aquestes publicacions, que s’adapten a gran diversitat de dispositius, estan pensades per poder ser consultades en línia i tenen l’objectiu de compartir coneixement de forma accessible, global, ecològicament responsable i econòmica.

Quaderns_ca
En ocasió de l’exposició “Paisatges de Barcelona”, hem editat la primera entrega homònima.

Redacció del museu

Enllaços relacionats
Exposició “Paisatges de Barcelona”
Quadern “Paisatges de Barcelona”