Preparant el viatge de Els colomins de Picasso a Mèxic

Aquest mes de maig l’obra Els colomins (1957) i les planxes “Paseo de Cuadrillas” (1957) i “Clavando un par de Banderillas” (1957) han viatjat al Museo del Palacio de Bellas Artes de Mèxic per a l’exposició “Picasso revelado por David Douglas Duncan” que es pot veure fins al 20 de juliol. Però com s’ha preparat l’obra per marxar de viatge?

MPB_070.451Picasso 029Picasso 099

Pablo Picasso. Els colomins. Canes, 6 de setembre del 1957. Oli sobre tela. 100 x 80 cm. Donació Pablo Picasso, 1968. MPB 70.451 | Pablo Picasso. “Paseo de Cuadrillas”. Canes, 1957. Planxa de coure anul·lada d’aiguatinta al sucre. 20,1 x 30,1 x 0,1 cm. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. MPB 70.878 | Pablo Picasso. “Clavando un par de Banderillas”. Canes, 1957. Planxa de coure anul·lada d’aiguatinta al sucre. 20,1 x 30,1 x 0,1 cm. Aportació de l’Ajuntament de Barcelona, 1963. MPB 70.889

Primer de tot s’ha fet una revisió de l’obra per veure i documentar el seu estat de conservació.

Colomins_01Colomins_02

En aquest cas com que s’havien de transportar tres obres (un oli de 100×80 cm i dues planxes petites de coure d’uns 20×30 cm) s’ha elaborat una caixa de fusta a mida adaptada internament per ubicar les dues planxes en un compartiment específic. Aquest compartiment s’ha fabricat amb un material especial que impedeix la corrosió dels metalls.

Colomins_03Colomins_04

Primer s’han embalat les dues planxes de coure i a continuació s’ha procedit a preparar l’oli embolicant-lo amb un paper que impedeix que penetri la humitat, però que alhora deixa que l’obra respiri. Un cop embolicat s’ha col·locat amb cura dins la caixa de fusta, que s’ha tancat i assegurat.

Colomins_05Colomins_06Colomins_07
Colomins_08 Colomins_09Colomins_10

Finalment, la caixa, ja preparada per viatjar, s’ha pesat per incloure les dades dins la fitxa del transport i s’ha etiquetat amb el número d’expedient pertinent.

Les obres habitualment viatgen acompanyades per un tècnic del museu, anomenat “correu”, que és la persona encarregada de supervisar els processos de desembalat i muntatge, detectar qualsevol canvi o incidència i, si cal, intervenir físicament en l’obra. En aquest cas veiem la col·locació de les dues planxes de coure en una vitrina de l’exposició a Mèxic.

Colomins_12

Aquest dijous una altra obra d‘Els colomins serà musicada, conjuntament amb Las Meninas, L’espera (Margot) i Terrats de Barcelona, a les sales de la col·lecció per estudiants del Conservatori Superior del Liceu en el marc de l’activitat “Musicant les obres de Picasso”.

Redacció del museu