Qui era l’enigmàtica Margot?

Pablo Picasso va realitzar el seu segon viatge a París el juny de 1901 per preparar una exposició de la seva obra recent, al costat del pintor basc Francisco Iturrino, a la Galeria Vollard. Organitzada pel jove marxant català Pere Mañach, la mostra es va inaugurar el 25 de juny.

Margot

Pablo Picasso. L’espera (Margot). 1901. Oli sobre cartró. MPB 4.271

Els olis presentats es caracteritzen per un colorisme exaltat, aplicat en alguns casos amb pinzellades gruixudes i escindides, deixant a la vista el suport nu, i en altres casos mitjançant superfícies uniformes delimitades per un traç de pintura fosca que evita la dissolució de la forma, en un personalíssim estil que deixa veure l’empremta de Toulouse-Lautrec, Van Gogh, Cézanne i Gauguin. La temàtica abasta des de temes quotidians fins als personatges de la vida bohèmia i nocturna, especialment “les cortesanes a cafè i al teatre”, segons les paraules del crític Gustavo Coquiot en l’article sobre l’exposició publicat a Le Journal del 17 de juny de 1901.

Sens dubte, l’obra L’espera (Margot), penjada a la Sala 7 del museu, és una d’aquestes cortesanes. Però sabem qui era aquesta enigmàtica dona escandalosament maquillada i de mirada velada?

En una visita a Picasso al novembre de 1968, Gustau i Anna Maria Gili van preguntar a l’artista si podia identificar la protagonista d’aquesta pintura. Picasso els va respondre que la recordava vagament com una dona que veia al cafè.

De fet la pintura no s’ha anomenat sempre igual. Tant Pierre Daix com Palau i Fabre l’han identificat com la Morfinòmana que apareix amb el número nou en el llistat d’obres de Vollard. No obstant, a partir d’aquest moment comença a aparèixer amb diferents noms. En l’inventari de l’adquisició Plandiura (1932) apareix com L’espera (Margot), però aquest mateix any Christian Zervos la titula Pierreuse, la main sur l’epaule, fent referència al nom “pierreuse” que es donava a les prostitutes que exercien al carrer. Molts autors repetiran el nom atorgat per Zervos en el catàleg general de l’obra de Picasso, mentre uns altres l’han anomenat Mujer maquillada, Dona vermella o Figura de mujer. Finalment, en les darreres publicacions sobre Picasso es restitueix el nom L’espera (Margot).

Malén Gual
Conservadora de la Col·lecció