Una mirada retrospectiva: 50 anys d’exposicions al Museu Picasso

La primera exposició temporal que es va fer al nostre museu va ser l’any 1971 i reunia les obres de Picasso que es conservaven a la col·lecció del seu bon amic, Manolo Hugué. Des d’aquella primera exposició, que només va durar una setmana, fins a l’última titulada “Viatge a través del blau: La Vida”, inaugurada el mes d’octubre de 2013, s’han succeït les exposicions. En total se n’han presentat 79, de formats, temàtica i durada ben diversa, que es resumeixen en la tercera i última mostra que commemora el 50è aniversari del museu “El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona. Les exposicions”.

50 anys_ca

El treball continuat, més sistematitzat des de finals dels anys 80, i la celebració del 50è aniversari ens han permès aturar-nos i mirar en retrospectiva el que han significat les exposicions al llarg d’aquests anys pel centre i pel nostre públic.

Picasso davant DegasLlibre digital exposició Objectes Vius

Fotografia de l’exposició “Picasso davant Degas”, 2010. Museu Picasso, Barcelona. Fotògraf: La Fotogràfica | Salvant impossibilitats físiques de desplaçament i de conservació: Muntatge de l’exposició “Objectes Vius. Figura i natura morta en Picasso”, 2008. Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Fotògraf: Ronald Stallard

Hem presentat grans obres aprofundint en la producció de Pablo Picasso; hem establert una xarxa de col·laboracions amb institucions i col·leccionistes particulars indispensable per la realització de les grans exposicions que hem organitzat; hem comptat amb la col·laboració de la major part d’estudiosos imprescindibles en el camp del coneixement picassià i de l’art del segle XX; hem treballat amb alguns dels millors professionals en el camp de la conservació i del disseny expositiu i hem aplicat les últimes innovacions tècniques per difondre i presentar les obres de la manera més adequada.

Catàlegs de les exposicions

Vista de la sala d’exposició. Fotògraf: Josep Maria Llobet

La feina realitzada al llarg de tots aquests anys, amb més o menys recursos econòmics i humans, es presenta en l’exposició d’una manera molt visual: fotografies dels muntatges, els cartells i catàlegs de les exposicions i les fitxes de cadascuna d’elles que testimonien tot el que es pot aconseguir amb l’esforç i la il·lusió que ens han empès durant aquests anys. De la mateixa manera, obre la porta a moltes altres exposicions que resten per organitzar. El món picassià és encara a dia d’avui un pou sense fons i encara resten moltes coses per dir-hi.

Montse Torras

Enllaços relacionats
Exposició “El Museu Picasso, 50 anys a Barcelona. Les exposicions”
Articles al blog sobre el 50è aniversari