Blog del Museu Picasso de Barcelona

De Cleveland a Barcelona: “Viatge a través del blau: La Vida

Tenir a Barcelona la pintura de La Vida és un privilegi per a la ciutat. El retorn d’aquesta obra a l’espai físic en què va ser pintada el 1903 ens transporta a un època i a un entorn de creació on es van establir les bases de la modernitat.

Però com sol passar amb les grans produccions, el ressò mediàtic del moment eclipsà altres creacions més modestes que van quedar en segon terme, lluny de la mirada crítica. La pintura Terrats de Barcelona n’és un bon exemple i no obstant això ha estat la peça fonamental per a la concepció d’aquesta mostra.

Portada catàleg de l’exposició © Successió Picasso.VEGAP 2013

Viatge a través del blau: La Vida” és una exposició que s’articula sobre aquestes dues obres, però que també ens ha permès relacionar una sèrie de dibuixos i una petita pintura, tan connectades amb La Vida que ja no podrem entendre-la sense tenir en compte aquestes altres peces que van formar part de la seva gestació.

Sens dubte La Vida és la figura estel·lar de la mostra, però es confronta física i intel·lectualment en un diàleg ple de matisos plàstics que es potencien i relacionen, per primera vegada, amb altres obres menors.

Una radiografia feta a Terrats de Barcelona va revelar una pintura oculta. A partir d’aquí hem seguit desvetllant noves claus del procés pictòric picassià, aprofundint en el rastre creatiu de l’artista. Entre 1900 i 1904 Picasso va realitzar una producció prolífica i original, orquestrant la transició del cromatisme de 1901 cap al període blau. Una observació rigorosa i la valuosa intervenció de les ciències experimentals en l’estudi del patrimoni han fet possible materialitzar l’estudi.

Pablo Picasso, La Vida, 1903, Oli sobre tela, The Cleveland Museum of Art, Gift of the Hanna Fund, 1945.24

Perquè de la mateixa manera que ja al 1978 una radiografia de La Vida ens va transportar a una Barcelona fi de segle, Terrats de Barcelona, analitzada amb rigor científic, ens ha revelat el sistema de treball de Picasso i noves claus sobre el procés de creació de La Vida, alhora que confirmava la persistència de la característica paleta cromàtica de 1901 en coexistència amb les monocromàtiques obres blaves.

Crec que Terrats de Barcelona és una pintura que encara no havia tingut l’atenció que es mereix. Obra d’ una gran modernitat, Picasso la va estructurar amb una visió polièdrica de l’espai urbà, allunyant formalment de les produccions intimistes de l’època blava. Res més concret que la geometria d’un edifici, ni més intricat que la conformació de tot un barri. En Terrats de Barcelona hi subjau una visió múltiple, com si l’artista s’hagués desplaçat de terrat en terrat fins a obtenir una mirada gairebé panoràmica de la vella ciutat, amb unes construccions que es mouen i despleguen sobre les arestes de blau de Prússia que les perfilen.

Obra de Picasso "Terrats de Barcelona" 112.943 MPB

Terrats de Barcelona. Pablo Picasso. Barcelona 1903. Oli sobre tela. 71 x 111 cm. Cessió del Ministeri de Cultura a l’Ajuntament de Barcelona. MPB 112. 943

La persistència del color blau és manifesta, però grans masses de veladures terroses oculten parcialment la seva fredor, anunciant noves maneres, acabats i textures que veurem aparèixer en la seva obra d’anys a venir.

Picasso no es va desprendre d’aquesta obra, que ha estat per tant muda observadora de tota una vida i potser va ser el reflex d’una última mirada a la ciutat abans d’instal·lar definitivament a París el 1904.

Van passar molts anys fins que el 1917 va tornar a pintar a Barcelona. Però aquesta vegada ho va fer mirant a horitzons més amplis i plasmant la Mediterrània des de l’Hotel Ranzini de El passeig de Colom.

El passeig de Colom. Pablo Picasso. Barcelona 1917. Oli sobre fusta. 40×32 cm. Donatiu de l’artista, 1970. MPB 110.028

En aquell moment les bases de la modernitat estaven consolidades i feia temps que Les Demoiselles d’Avignon esperaven pacientment al seu taller la mirada crítica d’una visió madura.

Reyes Jiménez
Responsable del Departament de Conservació preventiva i Restauració

Enllaços relacionats
Web de l’exposició “Viatge a través del blau: La Vida
Viatjant a través del blau: La Vida i Terrats de Barcelona de Picasso a estudi

4 Comentaris
  • Fiona
    Novembre 25, 2013

    Use the guide “Let’s Trail Picasso” (find it on Amazon) when you go see this extraordinary painting La Vie. This trail will bring you to the places in Barcelona where Picasso lived, worked and loved. See them all.

  • Museu Picasso
    Novembre 25, 2013

    Thanks Fiona, nice guide!

  • Laura Pujol
    Desembre 4, 2013

    Esta exposición es una broma de mal gusto. La publicidad le hace creer a uno que verá una serie de cuadros del maravilloso periodo azul pero no, ni siquiera ve los que contiene el propio museo. Ve un solo cuadro venido de Cleveland acompañado de una serie de estudios de un interés relativo y de largos comentarios pretenciosos sobre las técnicas modernas de estudio de pinturas. Para ver al menos los cuadros “azules” de la colección permanente he tenido que pagar aparte. Y, por cierto, ahora sólo está expuesta una parte muy reducida de esta colección permanente, como gran máximo una décima parte de lo que posee el museo. Y no es que el espacio falte, este museo es enorme, pero son numerosas las paredes vacías o medio vacías. Mi último comentario es que el catálogo on-line es otra broma, sólo permite acceder a 39 “obras destacadas” de las miles que el museo dice poseer.

  • Museu Picasso
    Desembre 5, 2013

    Estimada Laura Pujol,

    Lamentamos que la visita no haya sido de su agrado, pero nos gustaría responder a las cuestiones que nos plantea, por si esta información le hace entender y valorar más positivamente nuestro trabajo. Por criterios de conservación preventiva y de comisariado, el museu expone sólo una parte de su colección, que va rotando para permitir mostrarla adecuadamente, y donde se prima la calidad del discurso expositivo y de la visita, y no la cantidad de obra expuesta. Puede obtener información sobre estos cambios a través de nuestras redes sociales y de los artículos que publicamos en el blog. En cuanto a la exposición temporal, el museo ha hecho una fuerte apuesta por la investigación y análisis de las obras tanto como medida preventiva de conservación como para ampliar el conocimiento que se tiene sobre ellas, y en este sentido, presentar La Vida en relación con estudios del artista y con Azoteas de Barcelona enriquece las informaciones que hasta ahora se tenían de ambas obras, pone en valor las obras de la colección y permite compartir con el público los trabajos que se han estado realizando durante casi una década.

    Si desea consultar nuestra colección on line, le sugerimos se dirija a al apartado “La colección en línea” y no al de “Obras destacadas”, que es el que, con 39 obras seleccionadas, parece haber consultado usted.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *


Captcha: *